Myalgi?!
Någon här inne som kan förklara lite vad myalgi är. Jag vet att det har med muskler bla att göra.
Undrar lite om det är vad jag kan ha.
En del av min värk tyder på Fibro en del tyder på reumatiskt men ingen av dessa sjukdomar stämmer fullt ut på mig.
Då ligger fibron närmast men när jag testades för tenderpoints så var det endast 7 eller 8 punkter som ömmade och för att få diagnos så ska det ju vara minst 11 som ömmar. Då mkt av mina symptome stämmer på fibro så tänkte jag att jag kanske har myalgi i stället.
Ska ju till reumatologen i feb så jag hoppas verkligen på att de finner vad som är fel på mig.
Vad har du för symptom? Jag har myalgi, muskelvärk. Uppfyller även kriterierna för fibro, men myalgi står det i pappren..
Har ont i stort sett överallt vid tryck, men har speciellt ont i axlar och nacke. Skulle aldrig klara av att få massage, det gör för ont..

Hittade en liten kort notis om skillnaden här:
http://spa.118100.se/fibromyalgi/198899
Vad är det för skillnad på myalgi och fibromyalgi?
Myalgi är en medicinsk term för muskelsmärta som huvudsakligen förekommer som en följd av muskelsjukdom, medan fibromyalgi är ledsmärta med stelhet och ökad fysisk och psykisk uttröttbarhet. Fibromyalgi är inte en typisk medicinsk term och behöver inte heller ha någon koppling till muskelsjukdom.
Blev väl igentligen inget klokare nu
.
Mina symptomer är så många så jag skriver bara ner de värsta just nu:
# Brännande/isande fotsulor
# Brännande och värkande hälar
# Stickande smärta i ena hälsenan.
# Värkande handleder och även ut på handrygg och knogar på vänster hand.
# Stickande/huggande smärta mellan revben ut mot vänster bröstkorg.
# Ont i höger skulderblad.
# ont i vänster armbåge med brännande smärta ner mot handled.
# Ont i nacke och axlar
# molande i svanken (detta är dock inte så jobbigt)
Ingen led är svullen eller öm, det bara gör ont men sen så verkar det som att det sitter i senor, mjukdelar och muskler också. Eller det känns som det i alla fall
.
Vaknar på morgonen med värkande fötter (som efter kanske en timme ger med sig lite)och somnar med den. Det är det som är så drygt att både vakna och somna med dennna värk som för tillfället är värst i fötterna.