4 vägar in i FMS
Läste i "Fibromyalgi -Symtom, diagnos, behandling" av Robert Olin & Ulf Schenkmanis om dessa fyra vägar in i FMS.
1. SMÄRTA. Vanligaste inledningen till fibromyalgi. ex.whiplash, tennisarmbåge, värk i höft, axel osv.
2. INFEKTION. Vilken vanlig infektion som helst ex luftvägs-/urinvägs.
3. OPERATION/TRAUMA. ex.benbrott, gynekologiska ingrepp, foglossning, vanliga större eller mindre ingrepp.
4. PSYKISK KRIS. Den ovanligaste vägen in i FMS. ex.skilsmässa, dödsfall, mobbing, långvarig depression.
1 & 4 då brukar FMS smyga sig på sakta.
2 & 3 FMS kan komma mycket plötsligt.
Intressant Hopi! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Yes! Min väg in var ju smärta.. men har ju även haft en hel del infektioner..
ja smärtan här med
Jag kan inte minnast när smärtan började.. redan på högstadiet har jag för mig att jag börja få lindrig besvär
Får nog säga kombination av smärta och kris men framförallt chocken över att allt kom samtidigt. Skov i sle, inflammationer i ögonen som blev kroniska samt grå starr och diabetes.. det blir nog tre av fyra orsaker.. smärta, infektion och psykisk kris
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
om det nu är detta jag har 
//Ida

Om det är de fyra vägarna så har jag också Fibro…vilket jag ju eg misstänker ändå.
Jag har berättat mycket vad tok jag gjort för att min lilla teflonhjärna är sönderstressad. Mycket är roligt nu efteråt men en sak är mindre rolig.
När jag gick genom isen av stress och var i mycket dålig form opererade jag handen. Gipsad till armbågen skulle jag också göra en underlivsoperation. Trots att jag visste att det var ett dåligt beslut gick jag med på lokalbedövning. Mitt under operationen gick bedövningen ur. Snittet av kniven kändes och jag skriker rakt ut. Får en ny bedövning. Stressen jagar upp mig och jag kan inte slappna av vilket får sjuksköterskan att lägga sig tvärs över mig för att hålla fast mig på britsen! Efter operationen frågar läkaren vad som eg hände! Är det konstigt att jag reagerade på kniven??
Efteråt var jag så förvirrad att jag inte visste hur jag skulle ta mig hem. Visste inte vilken buss som gick vart eller så. Tog ingen taxi heller kom inte på tanken. Ja jösses!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Simson!! Men fyy! Ja där kan man verkligen börja prata stress för kroppen..
//Ida

Ja ju mer jag läser och lär mig här så kommer minnena tillbaka och summa sumarum är ju att jag kvalar in i alla fyra vägarna.
Även om jag kanske inte skull ha berättat så mycket om operationen? Ska jag ta bort det? Är det för mycket ingående för att platsa i tråden? Kanske skall ligga i dagboken istället??
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Nr 4: Oh ja… det stämmer! Snabbt gick det också! 

Simson: Jag tycker inte att du behöver ta bort nåt som du skrev här! Det visar ju bara att det är helt klart en väg för dig in i FMS!! Inte alls att tvivla på! Fy attans vad otäckt!!!
en svår barndom med mobbning, jobbig ungdomstid, hård press på arbetet samt infektion var det nog i kombination för min del.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

När jag tänker efter så har jag ju typ alla dom där vägarna.. Men däremot så är det smärta och infektioner som startat min fms, eller så är det bara smärtan som startat den, för min fms kom smygande! Inte snabbt. Men jag mådde ju inte bra av whiplashen heller då innan, så det är svårt att säga exakt NÄR fms började.. Så jag antar att det smög sig på..
jag hade symptom innan ,men när jag fick barn rasade hela jag, började med svår inflammation i handlederna som spred sig runt i hela kroppen på 5 veckor, sen hade jag plötsöigt ont överallt hela tiden och orkade inget, men dem tror jag haft det hela tiden, fast det "bröt ut" då, hade en jobbig förlossning, skrek mest hela tiden, hemma också, och det tror dem berodde på att fibron redan var där, fast jag inte brydde mig om symptomen
typ
jag e ny
hej hej:)

Välkommen mudkip!!! Roligt att det dyker upp nåt nytt "ansikte" här då o då!!! Hoppas du kommer att trivas här!!! 
Ja välkommen till alla nya här inne :)