Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1824 ggr
Hopi
2007-03-21 13:06
0

Data-strul...

Vill bara tala om att min dator krånglar allt mer.. Låser sig, stänger av sig själv.. Så jag blir inte förvånad om den dör helt snart.. Så bara så ni vet när jag inte har varit inne så mycket här, så beror det inte "bara" på att jag är tröttare och har mer ont än vanligt.. utan även på min dator.. Men jag hoppas datorn inte kraschar helt iaf.. Det vore inte kul.. Vill ju verkligen in hit till mina nät-vänner varje dag! Annars blir dagarna tråkiga.. ;)

Kram på er alla!!!/Annelie.

Rita-S
2007-03-21 13:13
0

Har du kollat den för virus, trojaners och skit? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
2007-03-21 13:26
0

Neeej.. är ju inte speciellt data-kunnig.. hum.. Men har Telia säkerSurf.. men det kanske kan bli virus ändå.. Generad

Rita-S
2007-03-21 13:30
0

javisst kan det!

Här har du två webbadrässer:

http://www.antivirus.com

http://www.trojanscan.com

Dessa två är gratistjänster. :) Du kan via båda två svanna äfter virus och spyware och tjänsten tar bort det som den hittar. Du måste tillata sajten att installera en liten fil på din dator för att den skall få tillgong, vilket ät trygt då dessa som äger sajterna är TrendMicro som producerar antivirus program :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Rita-S
2007-03-21 13:34
0

Framgongsmetod på www.antivirus.com:

1. Skriv adressen, logisk nog.
2: i den ned-drags menyen som det står "find a product", dra ned menyen och välg "housecall"
3: Tryck på "scan now, it's free"
4: tryck på "scan now, it's free" igjen :)
5: Acceptera "terms of use" och tryck på "launch housecall"
den kommer nu testa din dator för vilken windows man har och så.
6: Sen kommer en plats där du kan välga "java based" eller "browser plugin". Jag skulle nog välga browser plugin där för att va säker. :)
7: Acceptera installation av filen

Rita-S
2007-03-21 13:36
0

äfter detta får du frågan om du vill scanna utvalda mapper och filer eller om du vill scanna gjennom ALT. välg då alt ;) det är den översta knappen :)

Rita-S
2007-03-21 13:36
0

Och nu skall nörden hålla kjäften :D

Simson
2007-03-21 14:24
0

Jag älskar datanördar. Var det i en tidigare del av livet. =)

Passar då på med en egen fråga:
Jag kör också telias Säker Surf och säger manuellt åt den att göra en hel scanning av datorn minst en gång i veckan. Behöver jag även använda de ovanstående i #3?

Hopi: Ta och rensa maskinen från "onödiga" filer…det brukar jag göra och då piggar den på sig. Testa för virus och sånt därefter. Datorn slipper gå igenom "skräpet" och då går virustesten snabbare. Jag har aldrig tålamod!

1. start-knappen
  2. Hjälp- och Support
  3. Under "Välj en aktivitet" (högra kolumnen)
    väljer du "Använd verktyg om du vill se information och diagnostisera problem"
  4. Diskrensning (vänstra kolumnen)
  5. Tryck på ordet "diskrensning" (höra "kolumnen")
  6. Välj den enhet du vill rensa. C:
  7. OK
  8. Nu kollar den burken för att se vad han kan komprimera och även föreslå att ta bort…tar en stund…
  9. Du får ett föslag på vad burken tycker du skall ta bort… (jag hade nu 42 Mb nu
  10. Tryck OK om du tycker han föreslagit OK.
  11. För att dubbelkolla frågar han om du vill utföra detta.
  12. Tryck Ja om det är ok.

Testa om det går bättre att köra

Rita: är detta en ok instruktion för dig?? Du som verkar vara mer aktuell med dina kunskaper!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
2007-03-21 14:31
0

Japp det är en bra instruktion :)
Och du kan med fördel använda dig av dom två länkarna om du vill, dom är ju gratis, ta för dig! :D Dom uppdateras flera gonger per dag med nya uppdateringar om trojaners, virus och skit. :)

Sen kan man även tömma temporära filer i Internet Explorer.
Jag tycker man med fördel kan låta bli använda Outlook Express då det fins ormar och virus som smyger inn sig via adrässeboken i Outlook Express, man behöver inte enns få mejl inn för att få dom numera. Det finns högar med gratis mejlprogram att använda, dock erbjuder oftast bredbandsleverantören att man kan logga inn och kika på sin mail via deran hemsida så som man gjör hos hotmail tex :)
Bästa antiviruset är och förblir att INTE VA PÅ INTERNET.
Inte direkt kompatibelt med att hänga här kan man säga Flört

Själv har jag absolut inga problem med varken trojaners, virus, spyware eller skit på min dator. Har inte ens en firewall :)

Anterrabae
2007-03-21 14:35
0

Diskdeframentering som avslutning?? Då får man allt på "rätt" plats igen och datorn brukar pigga på sig.

Diskrensningen är dock bra att göra först.. mindre för defragmenteringen att tugga igenom..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rita-S
2007-03-21 14:38
0

en annan sak som trögar ned windowsmaskiner är fölgande:

För varje gong man tar bort spyware och trojaners och skit från datoren så blir det ett HÅL!

Se för er att ni har en stickat tröja
En av maskerna är en virusfil och ditt antivirus program tar bort den.
Inte hoppar dom andra maskerna närmare varann själv inte, och du änder upp med hål.
Datamaskinen går över alla masker och kollar och stannar och kliar sig i huvudet för varje hål den hittar utan information. Det värkar ju inte logisk att det inte skall va en mask där, det är ju en mask före och en mask äfter? "Varför gjör dom på detta viset? "*ronja rövardotter röst*

Så, nån gong i mellan måste ni med windows burkar använda windows sitt "defragmenteringsprogram". Maske-städare kort talat :)

Så hur hittar man fram till detta om man är totalt icke-nörd?
öppna min dator.
Högerklicka på c-disken
välg egenskaper

Där skall finnast en flik som heter "verktyg". Tryck på denna.
Den mitterska knappen heter "defragmentera nu" och den trycker ni på.
Då sprätter det upp ett fönster. Där kan ni klicka på "defragmentera" igjen och bara vänta.
Det datorn gjör nu är att jobba äfter tetris-format: Alla filer skall tryckas tilsammans så det inte är hål mellom dom :)

Om ni ALDRIG har gjort detta innan: belaga er på att det kommer ta tid ;)
Och datorn blir litegrann trög medan den håller på, så detta kan va nåt man gjör när man lägger sig på kvällen. Om man gjör detta ofta kan det gå riktig snabbt.
Om man aldrig har gjort detta innan kan man nog med fördel gjöra om defragmenteringen 2-3 gonger till. :)

Rita-S
2007-03-21 14:39
0

#9 I was getting to that ;) två sjelar och en tanke!

Simson
2007-03-21 14:40
0

Jag har varit lite rädd för att göra diskdefragmentering för jag har läst på Telias sida att man ej får ha Telia Säker Surf installerad då för den pajar. Ska man avinstallera det först eller kan man bara inaktivera den på något vis under tiden man kör defragmenteringen?? Eller hur gör man bäst?

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
2007-03-21 14:44
0

altså det värkar värkligen konstigt att Telia tar från en nåt som är ett måste med windows? Om man inte defragmenterar blir datorn trögare och trögare och trögare osv osv osv :)
Nu har jag ingen aning hur telia säker surf fungerar för jag har 1: aldrig haft telia och 2: inte haft telia säker surf.. vad är det det är för nåt? antivirus? Firewall?
Du kan ju forsöka slå av den altså inaktivera den, just medan du kör defragmenteringen, det kanske håller?
Annars kan jag forstå at den kan gå i högvarv om filer brått börjar "vandra runt" på datoren ;)

Anterrabae
2007-03-21 15:00
0

joo en sak till. Undertiden man defragmenterar kan det vara bra att koppla ner från internet. Slå av modemet eller nåt. samt stänga alla ev skärmsläckare..

RIsken finns att defragmenteringsprogrammet startar om varje gång datorn börjar tänka på annat.. (tex när skärmsläckaren går igång) Så lite igång i Autostarten som möjligt.

Bra tips på Antivirus och Firewall: AVG Antivirus och Kiero firewall. Freeware som uppdaterar sig varje dag om man vill..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rita-S
2007-03-21 15:33
0

Bra tips på antivirus: LINUX Cool

Lullan1
2007-03-21 20:07
0

Så duktiga ni är! Jag sitter bara och gapar av förundran! Datorer är inte min starka sida, jag vill bara surfa runt på dem!

Hoppas nu att din dator kommer att funka bättre Hopi, det är ju inget kul om du "försvinner" härifrån…

Rita-S
2007-03-21 20:40
1

jag jobbar innom datorsupporten varje dag, så lite får man ju med sig då ;)

Hopi
2007-03-21 21:44
0

Tack för alla tips! Vet ni vad jag mer fått för tips? Jo, att öppna sidostycket på själva dator-lådan och dammsuga där!!! ;) Om det blir för dammigt där, så kan datorn stänga av sig själv, för att det blir för varmt.. Bara att hoppas att det funkar! ;) Skulle köra virusprogram, men då stängde ju bara datorn av sig själv.. Så det var inte lätt.. suck.. Jag vill oxå bara vara här o surfa, inte lära mig en massa… Flört

Rita-S
2007-03-21 21:48
0

Hopi: stämmer det du borde damsuga. Sug gjärna dam ut av fläkten där du stoppar i elsladden på baksidan med!
Men en sak: Ha på svagaste styrka på damsugaren, och om du har stålrör måste du va mucket försiktig. En gnistra av statisk elektrisitet KAN döda moderkortet :) Så om du har nån plast-tupp för att damsuga på smala ställen, sätt på det!

Hopi
2007-03-21 21:52
0

Tack Rita! Jag hade borsten på dammsugaren på, och sen tog vi en typ element-pensel och borstade med där inte dammsugaren kom åt.. Men den var det ju metall på.. Men verkade gå bra iaf.. hum.. Det var en fläkt där inne som jag dammsög noga på! ;)

Rita-S
2007-03-21 21:58
0

bra :) hoppas du har fått många tips nu :)
Gubben tror att det är sansynlig att dammet gjör allt detta problemet.
han föreslår: Starta upp datoren och gå inn i bios/setup (trycka en tast under uppstarten)

Låt den stå i Bios över natten

Har den strulata bara BITTELITEGRANN i bios över natten, så är det förmodligen ett hårdvaroproblem på datoren. Strular den inget alls i bios över natten så är det mycket sannolika inte nåt hårdvaro problem och problemet ligger relaterat till mjukvara.

Och hur ser du så att den inte har strulat i bios över natten:
Den står fortfarande i bios när du kliver upp OCH du kan gjöra nåt med datoren. :)

Hopi
2007-03-22 10:47
0

Vet ni vad; det verkar som datorn mår bättre idag! ;) Den har inte slagit av sig än iaf! Hoppas den piggnade på sig när den fick en duvning av dammsugaren! ;) kan ju alltid hoppas!!!!

Förresten, det kanske lät som jag inte ville ha några tips, när jag skrev att jag inte ville lära mig nåt.. Men det är inte sant! Jag är jättetacksam för ALLA tips!!!!! Tusen tack!!! Man måste nog lära sig lite mer när det gäller datorn tror jag.. För sin egen skull.. För man blir ju inte glad när datorn krånglar precis… ;S Nu ska det köras antivirus-grejer, defragmeras osv! Men ville bara först se om det var idé, för igår slog den bara av sig efter en liten stund, så det kom inte långt på virussökningen.. Men idag kanske det ska gå bra?!!! Håller tummarna!!! ;)

Rita-S
2007-03-22 10:50
0

Vid överupphetning så reagerar datoren med att slå sig av. Detta för att inte bränna sönder komponenter innuti :) det kan mycket väl va "enbart" dam som gjorde att den slog av sig :)
Segar sig därimot kan va fler andra orsaker. :)

Hopi
2007-03-22 10:52
0

Ja, det kan ju vara flera orsaker till problemen som varit.. Men hoppas det går att få ordning på det. Datorn är väl inte så ung precis.. ca 5 år..

Rita-S
2007-03-22 10:54
0

åh det kan fortfarande funka bra :)

Rita-S
2007-03-22 10:56
0

Sen fins det 100 små saker man kan gjöra för att optimalisera datoren, tex stänga av alla olika programmer man har installerat som startar tilsammans med datoren, som inte behöver starta tilsammans med datoren osv osv :)

Hopi
2007-03-22 11:00
0

Rita.S: Får snart be om ditt kontonummer så jag kan sätta in lite ersättning för all datahjälp!!!! ;)

Rita-S
2007-03-22 15:20
0

Det kan vi gjöra upp In Natura *blink* ;D En kaffefika nån gong tex ;)

Hopi
2007-03-22 21:06
0

Rita.S: Det låter bra det! ;)