Ont i foten..
Börjar bli rejält trött på att ha så här ont i foten!!! Haltar o stapplar o det börjar göra ont i ryggen o höften oxå!! Orkar nästan inte gå med hundarna ens.. Går inte så långt som jag borde med dom heller, men det finns inte en chans att jag kan göra det… Måste nog ringa till läkaren iaf.. Börjar fundera om jag har nån inflammation eller nåt..? Jag har inte skadat mig.. Men har haft ont i mer än 1½ månad, snart 2 månader! Kan det bara vara FMS? Eller är det inflammation tro..? Jag vet, ni är inte läkare, men jag måste bara få skriva av mig lite.. Kanske nån som haft likadant..?
Hej Hopi. Ha rdu provat med att smörja på orudis gel? denoch liknande har hjälpt mig en hel del, eftersom jag inte tål "starkare" saeerså får jaghålla mig till alvedon och de här smärtlindrande gelerna. De fungerar rätt så bra, när det är som värst så kombinerar jag dem. Nu tänker jag krypa ner i ett varmt bad och sedan blir det sängen. God natt på er alla. Anki1 PS Gelerna är antinfammatoriska oxå Ds
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
det kan ju va du har fått seninflamation, hopi, inte alls sällant att vi får det, eller inflamation i musklerna pga spänningen vi alltid har! Tycker nog du skall kolla upp det med läkaren nu, i fall det går att ta en tablettkur sen är det bra! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack anki1 o Rita.S! Jag har ringt vårdcentralen nu. Har ännu mer ont idag! Kunde knappt ta mig ner för trappan, från sovrummet, nu imorse.. Idag är det inte ens att fundera på att gå ut o gå… =( Nån slags inflammation måste det vara! Har aldrig provat nån smärt-gel, och har inte tagit värktabletter heller.. Känns dumt att ta det för en FOT.. hum.. Undrar om jag inte nervärderar mina fötter, underskattar dom nåt hemskt.. Det är nog inte undra på att det blir protester!!!! 
Jo det gör du nog. tänk på att de bär hela dej. Anki1
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Forsök lite med smärtgel :) det är inte bara en FOT Hopi, det är ditt framkomstmedel. Skulle du struntat i att byta olja på bilen? "det är ju bara OLJA"? Tror inte det! :) Ta smärtgel på foten du, tycker jag!

Ni har helt rätt!!! =) Jag ska börja å tänka mer på min fötter! Nu ser jag ju verkligen vad mycket dom betyder! Bilen, Rita.. hum.. DEN är jag pedant med! hahaha Har en sååå fin bil så! 
Får hoppas att det går att få komma till en läkare snabbt, jag orkar inte med detta.. Men om inte jag kan få komma dit idag, då ska jag köpa smärt-gel o börja med iaf!!!

#6 Hopi jag kom att tänka på att det kanske kan vara en stress fraktur, det har min sambo fått en gång, det gjorde ruggit ruggit ont.
Stort lycka till

Linasvovvar: Tack så mycket!!! Undrar bara..Vad är stress fraktur för nåt..? :S Aldrig hört.. Det finns visst mycket konstiga saker..
Väntar på att vårdcentralen snart ska ringa upp.. ca 10.55 sa dom, när jag ringde vid 9 imorse..

Tydligen kam man "framkalla" frakturer om man jobbat /stressat mycket, det blir som sprickor i benet, min samo rönkades och hade 4 sprickor i foten….dom gipsar inte el så man han skulle inte gå på foten på ca 6 veckor.

Nääää! Åh fy då! Nej, det kan jag väl inte tro att jag har.. Men får väl se om jag kommer till doktorn idag eller nästa vecka..

Fick tid nästa vecka på tisdag. På en vårdcentral 4 mil bort..

oj jösses, det va inte snabbt direkt…..
Åh hadde det vore här skulle hon fått tid äfter påsk nån gong..

oj, ringer jaqg vårdcentralen på morgonen så får jag en tid samma dag om jag inte har "läkar" krav alltså önskemål om särskild läkare

Det verkar vara väldigt olika vart man bor i Sverige ser det ut.. Det är ju inte så kul att åka 4 mil till en vårdcentral heller.. Sen lika långt hem.. Men tror jag ska försöka orka åka in till Ludvika o kolla bokrean då.. ;)

aha det låter ju som en bra idé

Ja, det är alltid kul att titta lite på bokrea tycker jag! Bara det inte är för mycket folk.. Men jag är ju ändå på väg mot Ludvika då, så då ska jag allt in en sväng dit! hehe.
Ska åka upp o köpa en smärt-gel nu idag iaf, så jag kan lindra lite under helgen! =)

Såja, nu har jag varit hos en läkare idag! En kvinnlig utländsk som jag inte träffat förut. Hon undersökte foten och sa att det är inflammation i både muskler o senor!!! Så jag fick recept på medicin som jag skulle äta i 3 månader!!! Sen ta vid behov 3 dagar åt gången. Fick även medicin för att magen ska stoppa för DEN medicinen.. hum.. Men hur som helst, hon var så chockad att jag aldrig ätit nåt för min fibro!!! Hon sa att även fibromyalgi ska behandlas!!!!!!!!! Att det annars lätt blir inflammationer i senor o muskler!
Att jag skulle ha reumatiskt trodde hon inte, utan hon trodde att värken jag brukar ha i höger pekfinger kommer från whiplashskadan.. Kan visst bli värk i speciellt pekfinger o ringfinger!
Jaja, glad i hågen åker jag då till apoteket. Och ber dom kolla igen så att det inte innehåller laktos eller gelatin först. Hade talat om för läkaren att det INTE får innehålla det! Men jo då! Båda sorterna!!! Fick åka till ett annat apotek och efter många om och men, fick hon fram en sort utan laktos. Men magmedicinen den fick jag lov att ta med gelatin, om jag skulle slippa laktosen, men kan öppna kapslarna och bara äta innehållet! hehe. Så det ordnar sig! =) Men däremot får jag vänta på den inflammationsdämpande tills nästa vecka, ska få den med post.
(Laktos är jag allergisk emot och gelatin vill jag inte äta för att jag är vegan.. Det är ju grishud..)

Kommer inte ihåg vad medicinen heter som jag ska få.. Men som sagt, det är nog flera som skulle behöva ha sån här medicin, som dämpar inflammationer! Läkaren var verkligen chockad att jag inte fått nåt utskrivet förut! (Men kanske inte konstigt eftersom det var såååå svårt att hitta nåt jag ens kan äta…..) Fattar inte att dom ska envisas med att ha laktos i sååå mcyket medicin.. Så många är ju allergiska mot det!!!!! =(
Men va underbart att du får behandling nu!
*knuffa* Ser du Hopi, det va inte så dumt att ringa läkaren trots det "bara är en fot" 
Dock är det nåt i det läkaren säger, fibromyalgi kan lätt leda till seninflamation o dyl då vi går så anspända hela tiden att blodsirculationen inte är den bästa. Problemet om vi behandlar med medicin absolut non stop så lär vi ju få massor av problem. Sa hon nåt om alternativ behandling? tex regelbunden massage för att få i gong blodsirkulation så avfalls-stoffer försvinner osv osv?

Nej, Rita hon sa inget om alternativ behandling eller massage.. Och visst var det bra att jag gick till läkare trots att det "bara var en fot" hehe. Som jag sa så var hon nästan arg för att jag inte fått nåt utskrivet förut, så jag slipper få så ont! Hon sa att så där kan man ju inte gå och ha det! Det blir ju depressioner och allt möjligt av att gå och ha ont hela tiden. Och det har hon ju rätt i.. Inte känner man sig glad inte…….
Men jag hoppas det inte är nån slags värktablett jag får iaf.. Men hon sa att det är mot inflammationen iaf. Det ska bli skönt att få nåt iaf, för nu har det spårat ut helt med värken tycker jag.. Har även svinont i vänster skuldra sen igårkväll… :(
Jo det är klart du får ont uppöver, du går ju helt fel om du har ont i en fot, man forsöker gå så man inte har ont, och gissa vad som händer av sådant? Felslitage! Nej, du va duktig som sökte läkare :)
Förmodligen får du medicin som är spesifict för led och seninflamationer, vet inte helt vad dom innehåller, men jag reagerar på dom iaf, dom va aldeles för hårda för min sarta mage.. :S

Ja, jag fick ju medicin för magen så att jag ska klara av att ta den här medicinen, som kommer till veckan.. Så det måste ju vara nåt starkt.. hum.. Gillar egentligen inte sånt.. Är ju ganska anti till mediciner.. Men ibland måste man ha..

Magmedicinen heter Omeprazol Arrow iaf. Får tala om nästa vecka vad den andra heter.. ;)
aha det finns medicin som motvärkar muskelmedicinen? Där ser man! Ingen har berättat DET för mig!!! 

Det är ju DET som är lite "komiskt" egentligen.. för att kunna ta EN medicin, måste man ta EN ANNAN först! :S
Ja ibland måste man ju ta medicin även om man inte vill… Hoppas din fot snart blir bättre!
kram
Ja jag tycker fortfarande det är underhållande att man måste äta en medicin för att motvärka bivärkningar från en annan medicin!

Har inte fått hem medicinen än, men hoppas det kommer snart.. För foten är inte alls bra.. Men det känns lite tråkigt att jag måste börja äta såna starka mediciner… För nu vet jag att det måste vara nån slags värktablett med som även tar bort inflammationer.. Och läkaren sa att jag ska äta TRE om dagen i TRE månader! Tror inte det går att jag äter sååå många per dag.. Som knappt äter Ipren.. Kommer ju bli helt drogad…

Nu har medicinen kommit iaf! Så jag har börjat med dom! Det är Naprosyn. Men känner mig lite konstig på nåt vis.. Det är en timme sen jag tog tabletten….
hoppas dom hjälper dig då :)

Ja verkligen, för det går ju inte att ha så här ont i foten hela tiden heller.. Det har varit 2 hemska månader..
det skall jag tro!
Hoppas foten blir bättre nu!

tack, dreamiz! det ska den nog bli! =)
Det sista vi vill är att du skall få KRONISK inflamation, så va duktig och tugga piller nu, Hopi! lova? :)

Rita.S: Ja då jag ska tugga på! hehe. ;)

Ville bara tala om att foten börjar sakta bli bättre! =)Kan gå skapligt utan att halta så mycket nu! Det känns så skönt! Man känner sig piggare när man kan gå "som folk".. Kände sig ju måååånga år äldre när man gick o stapplade……
Har ont än, men som sagt, att gå lite kortare promenader med vovvarna går bra. Kan börja halta lite på sista etappen när vi närmar oss vårt hem. Men det är en förbättring helt klart!!! Så glad sååå!!! 
hurra :D

Tack Rita! ;)

Nu är det bakslag på foten… Igår o idag gör den såå ont.. Gick nog lite för långt i söndags.. Tänkte mig inte för.. Gör jätteont igen, fast jag inte ens rör mig… *snyft* (Fast det kanske kan ha att göra med att jag är helt slut hela jag.. Då blir väl även foten värre..)