Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4395 ggr
[Maine]
0

Någon som gått BK-kurs?

Basal Kroppskännedom.. någon som gått en sådan kurs hos sjukgymnasten?

fibro
0

Nej , inte hos sjukgymnast.

Men jag går just nu i en rehabgrupp där KBT/ BK ingår. För mig är det jättebra!! Det tar ju inte bort smärta, men det ger en uppfattning om kropp - tid - rum !! Hur kunna förhålla sig till smärtan ..

Jag rekommenderar KBT med varmt hjärta Kyss

mongu
0

Jag har gått BK hos min sjukgymnast, mycket bra! Så det rekommenderar jag starkt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
0

Ska börja enskilt med sjukgymnasten i början på januari. Ser fram emot det faktiskt, då jag inte kan träna på annat vis.

Kul att höra att det är positivt för er!

pia63
0

Också gått KBT , men inte hurrar jag sååå mycket för den formen av hjälp Flört

Men vi är alla olika… Jag trivs bättre med den nyare formen "Här och Nu"modellen Liknar KBT en del iofs

[Maine]
0

Jag måste börja med någon träning, och detta ska visst vara skonsammast för mig. Det ska bli intressant, och det tycker nog även FK.. :)

cajzzza
0

Jag har gått det hos sjukgymnast, och nu senast in gick det i smärtkursen jag gick.

Jag tycker det hjälper, man får mer kontroll på  kroppen och får hjälpt med att spara energi…

Är man "överrörlig", som jag, får man en förståelse hur små förändringar kan påverka så att man ite belastar kroppen mer än nödvändigt.

[Maine]
0

#4 är det någon skillnad på KBT och BK?

[Maine]
0

#6 är också överrörlig..

sighni
0

#7 KBT=kognitiv beteendeterapi utförs av psykolog och BK= basal kroppskännedom utförs av sjukgymnast. Har provat båda tyckte inte något av dem var bra.

För mig har medeveten närvaro (mindfulness) fungerat bättre.

[Maine]
0

Psykologer är jag allergisk mot… ;)

BK ska jag lära mig hos sjukgymnasten.. Synd bara att jag inte får ha min sjukg, då det bara finns en person på min vc som är utbildad på detta.

Har läst lite om mindfulness, men det känns lite "djupt", jag vet inte..

Är det så?

sighni
0

#10 Nej, medveten närvaro är inte djupare än BK. De har samma ursprung. Det har kanske betydelse vad man vill uppnå. Jag önskade en avslappningsmetod och då har medveten närvaro fungerat bäst för mig. Den övning som kallas kroppsscanning (finns något liknande inom BK) brukar jag göra när tankarna skenar iväg för mycket och jag känner mig stressad. Vitsen är att kunna vara här och nu och det är inte så lätt som det låter. Du kan göra dessa övningar när du står, sitter eller går. Du behöver inte ligga ner. Det är bra tycker jag. De tar inte lång tid heller.

[Maine]
0

#11  Avslappning kan vara bra, men att hålla på och gå in i sig själv, eller vad det nu heter, sånt orkar jag bara inte..Flört

Läste lite om mindfulness här. Och det är inte något för mig..

(Länk till vårdguiden Sthlm läns landsting)

sighni
0

#12 Tack för länken. Den beskriver bra vad medveten närvaro/mindfulness är. Jag tror du missförstått lite. Man "går inte in i sig själv" utan man kopplar av och blir medveten om verkligheten som den är nu. Det heter ju medveten närvaro man ska vara närvarande i situationen. "Nu skalar jag ett äpple" t.ex. eller vad man nu gör just nu. Att vara närvarande i det man gör skänker lugn och sinnesfrid och gör en piggare. Det är något som jag behövt och för mig fungerar det mycket bra. Vi är alla olika och var och en blir "salig på sin tro". Det gäller att hitta det som fungerar för en. Det är det viktiga.

[Maine]
0

#13 Nja, att hålla på och tänka hela tiden på vad man gör, som "nu skalar jag ett äpple", det är för mig att gå in i mig själv.. Så uttrycker jag det. ;)

Kanon om den metoden fungerar för en del, men det ska mycket till att jag ska testa det :) om FK drar in min sjukpeng om jag inte gör det, då knatar jag motvilligt dit!

Bästa avslappningen för mig är att ha en värmedyna i nacken (liggandes), det är skönt.

halludu
0

Jag håller på med det nu och kan bara säga att det är såååå härligt. Bara älskar det!! Känns så bra efter.. :)

[Maine]
0

Jag liksom somnar men ändå inte.. helt ljuvligt..