Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3812 ggr
TantAlma
0

utförsäkrad i november

Om jag har förstått det rätt så blir jag utförsäkrad i november.- Om jag inte når upp till 100%.

Idags läget har jag lyckat ta mig upp till 75% trots att det tagit lång tid och att det ett tag såg ut som jag inte skulle lyckas.

Det har ju inte gått bra hela vägen men det har gått för att jag har fått stöd från arbetskamrater och arbetsgivaren. Dessutom fick jag byta arbetsuppgifter som reducerade stressen.

Min tidigare handläggare på försäkringskassan kallade mig endå ett av sina solskens fall.

Om jag har förstått allt rätt så ska jag till den sista november ta mig upp från 75% till 100%.  Om jag inte lyckas med det kommer jag att få gå till arbetsförmedlingen och där under 3 månaders tid ska jag gå igenom en drös med männsikor och de ska gå igenom mina journaler, sedan ska jag också stå till arbetsmarknadens förfogande över hela landet och gå på a-kassa. För att hitta ett jobb som jag klarar 100%.

Jag kan alltså då, om min arbetsgivare tillåter ta tjänstledigt i 3 månader annars måste jag säga upp mig.

Det är för att det är näst intill omöjligt att få nedsatt arbetsförmåga nu för tiden sa den nya handläggaren. Man måste i princip ligga på sjukhus.

Men om man gått igenom programmet på Arbetsförmedligen och inte lyckats så blir man införsäkrad igen. Men hur länge? Eller har jag förstått fel?

lakrits69
0

Grrrrr!

Vad håller de på mig! Blir galen av ilska!

Varför ska du bli straffad när du har kämpat och kommit så här långt!

Denna "allt eller inget" resonemang är så orättvis.

Jag har väl i och för sig alltid tyckt att arbetsmarknaden innehåller ojämnt arbetsbelastade arbetsplatser.

Men detta innebär att sjuka människor ska ha turen att hitta dessa arbetsplatser där man inte behöver ha full arbetsförmåga för att orka arbeta fulltid.

Att inte friska människor reagerar mer på alla orättvisor på arbetsmarknaden.

Jag vet många arbetsplatser där de gör sig av med ordinariepersonal och stoppar in praktikanter, arbetsplatsprövare, utveckling och anställninganställning, lönebidrag, arbetsträningare med flera.

Detta är ju olagligt med detta är lätt att kringgå och folk på arbetsplatser organiserar sig inte, alla är rädda om sitt egna skinn och håller käften.

lakrits69
0

Hej!

Tänkte på en sak, du skriver att du blir utförsäkrad om du inte lyckas att komma upp i 100 %….men om du kommer upp i 100 % kommer du definitivt att att bli friskförklarad och avslutat fall på försäkringskassan!?

Kommer de ta hänsyn till att din arbetsplats inte är i skarptläge!?

Sedan är det skit med 75 % arbetsförmåga för a-kassan eller Fk betalar inte ut 25 % ersättning, eller hur var det?

Vickelina
0

Jag är inne i karusellen. Jag har jobbat 50% i flera år, och arbetsprövar nu på 75%.

Jag kan säga att kroppen inte mår bra. Jag skriver arbetsdagbok, nästan varje dag. Tycker stressen är som jobbigast.

Har ett möte med min handläggare på måndag kl 10. Då får vi se vad han säger.

Hör gärna av dig så jag får höra hur det är med dig.

TantAlma
0

#2 Hej! Om jag inte kommer upp 100% så kommer jag få gå på arbetsförmedligen och får gå på a-kassa. Kommer jag upp i 100% så behöver jag inte det. Och känner jag senare att det inte funkar blir jag nog tvungen att minska arbetstiden utan ersättnig. Min arbetsgivare har varit bra under resans gång och så också mina arbetskamrater. Jag har bytt arbetsuppgifter sedan jag insjukna. Tidigare var jag telefonist och nu är jag administratör. Det är inte lika utsatt. 

#3 håller tummarna för dig att det är en lyhörd handläggare du har och att mötet går bra på måndag. Det är jättebra att du skriver arbetsdagbok, sånt är jag själv dålig på. Det kan vara bra och kunna gå tillbaka och se vilka egentliga framsteg man gjort. Senare för oftast ser man bara det man har framför sig och man måste ta sig över hindret först.

Alma

lakrits69
0

Hejigen!

Om du klarar att arbeta 100 % får du 100% sjukersättning då? Eller vilken ersättning har du?

[Billan]
0

Jag har varit på möte med AF och försäkrings kassan idag. Man blir ju inte klokare av den träffen precis.

Jag har en tjänst på 57,4 % fast, har gått på 42 % aktivitets stöd nu i tre månader. Nu är jag helt sjukskriven en tid framöver. Jag begriper inte hur man gör i framtiden. Just nu är min enda inkomst sjukpenning från min fasta tjänst. Är utförsäkrad från och med 1/10.

Min ordinarie tjänst är det tveksamt om jag kan fortsätta med, har jobbat på samma sen 24 år tillbaka.

Nu vet jag inte vad som är bäst. Ska jag säga upp mig ? för att stå till arbetsmarknadens förfogande, eller vad ska man göra.

De som var med på mötet idag kan inte säga hur jag ska hantera situationen.

Någon som vart i samma  ?

TantAlma
0

Hej!

Nu är jag inte längre sjukskriven utan arbetar sedan 1 december  100 % och om jag har förstått det här nu så står jag de närmsta 3 månaderna utan ersättning i fall jag skulle bli sjuk bortsett från de 2 veckor arbetsgivaren betalar. Jag har inte deltagit i projektet via arbetsförmedligen eftersom jag har tur att ha en arbetsgivare.

Förhoppningsvis håller jag mig på benen och får vara frisk och kry.

Tack och lov funkar det utmärkt och jag har fått roligare och nya arbetsuppgifter. Nu mera är det kul att gå till jobbet.

Allt oftare känner jag mig faktiskt helt frisk och funderar om man är fri från fibron. Fast då kommer det snart en påminnelse. Men helt klart ju gladare i själen ju mindre smärtor.

Stor kram till alla fibrosystrar som fortfarande kämpar på.

Hoppas ni också hittar er väg ut. Tack för allt stöd.

Alma

sunkan
0

det kan jag intyga, jag har arbetstränat och nu arbetat ett tag som timmanställd och jag stormtrivs och är mycket gladare och smärtan blir givetvis mindre besvärlig. jag har min anställning kvar i kommunen, jag arbetar nu med annat för samma arbetsgivare, och jag har fått en helt ny tjänst som jag börjar den 3/1 2011, och jag känner mej mycket gladare som jag inte har gjort på mycket länge.

Kram på er hoppas att det går bra för er alla andra.