Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 1959 ggr
Anterrabae
0

*frustrerad till 1000*

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tycka igen…

Jag har en jättebra reumatolog på Mölndal i Gbg. Han är glad och trevlig och älskar att gå till sitt jobb och ha patientkontakt osv. Han verkar veta vad det vill säga att ha ont osv. Dessutom har han satt in mig på en behandling med ett läkemedel som kostar ca 200.000 per patient och år. Man förstår att inte alla får detta. Det hjälper och jag mår allmänt bättre.

tidigare när jag har varit hos olika läkare har diagnoserna varierat. Från en ev ledgångsreumatism till bara inflammationer till fibro och sle. Det är väl där jag har landat senast. Träffade en dr som jag nästan slogs med, så osams var vi för han sa att jag inte hade där att göra för  jag var inte reumatiker. Symptomen jag hade var för svaga för att räknas. *morrar* Men ajg fick bytt och då till denne jag jag har nu.

Igår när jag var där nämnde jag att jag var med i ett forum med andra fibromskor och det känndes bra. Då frågade han vad jag gjorde där, jag har ju inte fibro. Va? Sa jag,  varpå han sa att jag inte har fibro igen och så undrade han vad jag fått det ifrån. Jag berättade om tester som tagits och så vidare och att läkaren i sundsvall konstaterat fibro. Han sa att men du är ju ana-positiv. Dvs att jag är autoimmun och detta går visst inte att kombinera med fibro. Jag frågade igen att men om sle: inte är aktiv varför har jag så ont och allt stämmer så väl på fibro. Då säger karln att jag inte har sle heller. Det spelar ingen roll vad du har. sa han. Det räckte visst med att jag är autoimmun. 

Han tog inte min värk ifrån mig, han ton inte heller min trötthet eller stelhet eller inflammation ifrån mig. Sjuk är jag. Men han tog mina diagnoser.. Nu kan jag inte komma fram till ifall detta gör mig nåt. Känner mig smått chockad. Nu sitter jag visst mellan stolarna igen.

Var han dum mot mig utan att jag märkte det? Jag vet inte.

Dessutom är jag mitt i en försäkringsutredning. Tar han mina diagnoser så kanske de tycker att jag är frisk… Och då får jag inte de pengar som  jag visst har rätt till.

*vilsen*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hopi
0

Men fy vad jobbigt! Kan tro du känner dig helt förvirrad nu!!! Jösses amalia.. Men hur dumma får läkare egentligen vara??? Och får dom betee sig hur dom vill mot sina patienter?? Det är fruktansvärt.. Tycker synd om dig, Anterrabae!!! Hoppas det ordnar sig i slutändan ändå! Inte roligt att han kommer med det där snacket just nu när du är mitt i försäkringsutredning heller.. Typiskt.. Grrr! Håller tummarna för dig att allt ordnar upp sig!!! kram!

Anterrabae
0

Tack Hopi, *kramar tillbax*

Det jobbigaste är just det att jag inte "vet" om han var dum eller inte. Den läkaren som sa att jag inte hade där att göra  och som jag blev osams med.. Det är en helt annan sak. Han vet jag att han var dum. *flinar* Denna är så trevlig så man missar det eller nåt.

Samma gjorde hen en annan gång, när jag berättade för mamma om vad han sagt tyckte hon att han var dum. Jag fattade inget..

*blir inte klok på*

//Ida

Hopi
0

Dum var han ju hur det än är tycker jag!!! Ledsen Och varför fick du den medicinen förut, om det inte skulle vara nåt fel på dig ändå? Ja förutom att du skulle vara autoimmun då.. suck vad jobbigt..

Anterrabae
0

Den medicinen är mest för att få bukt med ögonen så jag kan plocka ut kortison utan att bli blind, vi vet inte om det kommer att funka än, måste operera ena ögat först. Men förhoppningen är ju att resten ska påverkas oxå.. Autoimmuniteten är ju aktiva inflammationer i kroppen.. Sånt brukar man inte ha om man är "ren" fibro.

hmm jag har även bett läkaren vid två tillfällen att jag ska få kopia på min journal.. Ja säger han varje gång men så händer inget… Skter han i det eller glömmer han. Jag vill att det ska vara det andra men jag misstänker det första.

//Ida

Rita-S
0

Altså, jag har inga aning vad autoimmun är.. men i norge är det iaf så att en person får sin diagnos om fibromyalgi allra helst av en reumatolog iaf. Hon jag va hos sa att det va inga tvekan på mig.
Men första tanken jag tänker är "fan ta gubben" när det gjälder det han sa till dig. Sen tänkte jag mig litegrann om. Det finns fler dussintalls sjukdommer som delar en eller fler symptomer med fibromyalgi. Om han anser du varken har SLE eller FMS så står du altså på steg ett. Har dom utredd dig för ALLA dom sjukdommer som har symptomer som liknar fms?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anterrabae
0

autoimmun betyder att man har antikroppar mot sin egen kropp. Det vanligaste autoimmuna fenomenet är allergi. Förutom allergi har jag alltså antikroppar mot ögonen, sköldkörteln, bukspottskörteln och leder/muskler. Det är där ana-faktorn kommer in. Det är en mätbar autoimmungrej som är negativ vid fms.. Jag tror dom resonerar som att har man den så är det antingen sle eller ledgångsreumatism.. Den senare har jag INTE det är klart. SLE tycker jag att jag har.. men inte livshotande…

Läkaren tycker att det spelar ingen roll vad man kallar det.. sjuk är jag. typ

//Ida

Rita-S
0

Jo men en diagnos möiliggjör behandling i större grad! Har du en korrekt diagnos kan du behandla orsaken, och inte bara symptomerna. Största problemet med Fibromyalgi är ju att man inte vet orsaken änn, men skulle man veta det kunne man gå rakt på roten till det onda direkt. Jag tycker du borde få en korrekt diagnos, om det nu är så att du inte har fibromyalgi, och inte sle, så måste det ju va nåt annat. En kropp smärtar inte bara för att det är roligt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Hopi
0

Håller med Rita!

Läkare kan då komma med kommentarer.. Som när jag sa första gången till min läkare att jag undrar om jag har fibromyalgi.. Du har väl nog som det är ändå, var hans svar! hum..

Rita-S
0

Hopi: jag kan ju inte annat enn att hålla tildels med då, du hadde ju redan fått din del.. ;)

Hopi
0

Rita.S: Ja visst är det sant! Det hade räckt mer än väl som det var innan.. Då hade jag "bara" värk i nacke, axlar o huvud.. Men det var ju massor av andra symtom förstårs oxå av whiplashen.. (yrsel, domningar, synproblem, sömnproblem, m.m. m.m.) Och allergin ska vi ju inte tala om…

abbis
0

Jag undrar hur många fibropatienter som hamnar hos en kvalificerad läkare*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anterrabae
0

Troligtvis inte många. Mor min sökte för värk i ryggen förslitningar och sånt, och allt bråkande från läkare och fk:s sida gjorde att fibron bröt ut till fullo.

Jahha ja, idag blåser det stor.. ont gör det och jag känner mig slut och allmänt gnällig. Räcka ut tungan 

Igår var vi duktiga.. iaf min man. Tog ner murgrönan från huset igår. Det var ett enormt monster. Fick eldat lite i tunnan.. Skönt eftersom det var bra väder.. Idag är vi möra..

//Ida

Simson
0

Jag har varit in här och läst så många gånger och velat skriva en vänlig och värmande rad till dig men jag får bara panik av din situation med läkaren! Det låser sig i hela kroppen för mig för jag känner igen frustrationen så mycket. *gråt och tandagnisslan*

Avslutar därför bara med en STOOOR kram till dig med hopp om framtiden!! Jag känner verkligen med dig!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Anterrabae
0

Tack Simson! Ja.. Jag får helt enkelt ta tag i det när jag orkar.. Imorrn ska jag träffa FK, Fixa lite med ansökningar och sånt bös..

Jag får väl vara glad så länge han inte säger att jag inbillar  mig iaf… Det har det aldrig varit prat om. Han tror mig fullt ut när jag berättar hur jag mår och så. Alltid nåt,,

//Ida

Hopi
0

Håller tummarna att det går bra med mötet med FK idag!!!!

Rita-S
0

ja jag håller tummarna jag med

Anterrabae
0

Det gjodet det!! *glad och trött*

Träffade Stefan som han heter (hanär jättebra har tyckt det från första början) Berättade hur jag har det just nu, med ögonen och att jag väntar på akutoperation. Att jag har tokont i kroppen samt att jag flänger till sjukhuset var och varannan dag.

Berättade även om vad som hände hos reumatologen och stressen och förvirringen över det. Han kom med lite tröstande försök i stil med att läkaren kanske vill göra ny utredning osv..

Slutledningen var iaf. Var hemma, ta det lugnt - Landa. Ingen kan ifrågasätta min sjukskrivning. Den är beviljad ett år till. Avvakta vad syncentralen kommer göra. Träna om jag kan..

Såååå skönt. Inga krav därifrån iaf.

//Ida

Rita-S
0

Underbart!

Anterrabae
0

o ja.. jätte! Men va sliten jag är nu efteråt… Tror jag ska gå och lägga mig en sväng..

//Ida

Rita-S
0

det tycker jag låter som en bra ide :)

Hopi
0

skönt att höra att det gick bra iaf!!!

Simson
0

När all anspänning går ur kroppen efter sådant möte så blir man som om luften gått ur en ballong. Ta det lugnt ett tag och som de säger…landa. Lättare sagt än gjort!

Skönt att höra att det gick bra!!! Kram!

Anterrabae
0

Tack för allt stöd… *Verkligen tacksam*

Jag sov gott på em-kvällen vill jag lova.. *ler*

//Ida

Simson
0

Jag kan tänka mig att du slocknade fort! Flört Hoppas du återfick lite ork och inspiration för något roligt nu!! Kram!

Anterrabae
0

Simson: Sov halva kvällen, var uppe ett par timmar gick sen och la mig för natten och slocknade fullständigt. Sov halva dan idag och nu har jag huvudvärk… =P Gissar att jag sovit för mkt…

//Ida

Simson
0

Kanske bara syrebrist? =)

Gud så skönt att få sova så mycket även om det var av "fel" anledning!! Skulle jag också behöva eg. Så nu går jag till soffan… =)