Rehabiliterad och nu utförsäkras jag
Jag har gått den "vettiga" vägen, hela rehabiliteringspaketet är färdigt = försäkringskassan är färdig med mig! I jan. blir jag utförsäkrad, så vad det med det.
Jag trodde verkligen på den här rehabiliteringen men vilken nit, det är ingen hälsokur utan mest att du ska vänjas till att arbeta fastän du har värk eller ångestproblematik.
Efter en månad försvann arbetsterapeuten, träffade henne 2 ggr, sedan terapeuten med KBT efter 20 ggr besök, läkaren fick jag själv ta kontakt med när jag behövde tabletter och den personen som blev kvar i rehabiliteringsteamet var sjukgymnasten som gav mig avslppningsteknik (vilket bestod i att sitta på en stol och andas djupt och slappna av) och av henne fick jag ständiga kommentarer att hon också hade ont, eller hon sov också dåligt ibland, det är bara att acceptera och släppa! Mer rehabilitering var det inte!
Tänk om hon hade fått bo i min kropp i 10 år, kanske en månad hade räckt för att få henne att fatta! I vilket fall som helst fick jag nog efter 6 månader för det ledde inte till något mer än förnedring och jag blev mer och mer förbannad.
Jag vågade inte säga något för då hade ju försäkringskassan sagt att jag inte hade fullföljt rehabilitering. Sedan kändes det som om hon ville behålla mig för att mjölka pengar för flera på hennes arbetsplats hade blivit uppsagda, det var en massa besparningar, en röra helt enkelt.
Och inte nog med det så fick jag en ny handläggare på AF för min tidigare hade avancerat och hade fått en sådan kompetents på oss utan arbetsförmåga så hon skulle bli någon chef inom SIFU (tror jag det heter)
Någon som har någon erfarenhet av dem?
Sedan gick jag och arbetstränande (vilket jag fortfarande gör) på en arbetsplats samtidigt med "rehabiliteringen". Miljön och mina rbetsuppgifter är verkligen inte i skarpt läge, började med 2 timmar och försöker komma upp i 4 timmar vilket är fruktansvärt svårt när jag har värk och sover dåligt på nätterna. Jag måste lägga mig varje dag efter jobbet och somnar av ren utmattning fastän jag sover 8 timmar varje natt. Jag tycker om min arbetsplats men min livskvalitet har blivit i botten. Jag har blivit sjukare pga att jag orkar inte göra några roliga saker längre.
Sedan tycker jag att försäkringskassan bara lyfte på ögonbrynen till rehab.teamet och undrade vad de höll på.
De har väldigt lite att erbjuda så hur ska de då kunna utföra mirakel!
Och är man sjuk så är man punkt. Men det skiter försäkringskassan i, det är ju högerpolitik vi har, de skiter att du är sjuk, det är ditt problem.
Du får hitta en egen lösning. Utomlands försörjer ju släkting ar sjuka men här i Sverige är man van att staten tar hand om sådant besvärligt, de har inte fattat ännu hur illa de svaga drabbas av alliansen.
De som har vill ha ännu mer och vi ska vara tysta och inte förstöra deras idyll.
Jag kan bara hålla med dej allt känns så meningslöst och hopplöst. Jag fick min sjukersättning indragen 1 mars. Vad jag skulle leva på det struntade dom i. Efter 2 månader så fick jag aktivitetsstöd så jag arbetstränar 4 timmar om dan, men fk vill att jag ska arbeta heltid dom fattar inte att jag inte orkar det. Jag har sökt sjuersättning på 50% men har fått avslag. fk skiter i hur man har det och inte blir det bättre av att alliansen fick sitta kvar. Men det är väl bara att aceptera och arbeta på tills man kolapsar. jag har även GAD generliserat ångestsyndrom så min oro och ångest har blivit mycket värre. Jag fattar inte varför man ska ha läkarintyg när dom ändå skiter i dom, fk gör ju som dom vill ändå.

Det är tragiskt alltihop. Många som mår dåligt och blir lidande av det som händer genom de beslut som tagits angående sjukförsäkringen.
Tyvärr så tror jag att det kommer och fortsätta med tanke på gårdagen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
De är det jag är rädd för att det gör när nu alliansen får styra och ställa till det igen. Jag är rädd för att det kan bli ännu värre än det redan är.

Det är så rörigt och man vågar inte fråga heller.
För en månad sedan fick jag veta att jag fick förlängd sjukpenning med 550 men ändå ska jag utförsäkras i jan 2011. Det kanske är för att jag ska jobba med aktivitetstöd och när jag typ blir förkyld ska kunna få sjukpenning för dessa dagar????

Ingen aning om hur det fungerar. Men det verkar mycket rörigt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det där låter väldigt förvirrande… Klart du ska fråga FK vad de menar, det är ju de som vet. Svar från ett forum kan bli hur fel som helst..
Du måste och har rätt att få veta hur de menar…

#4 När du är utförsäkrad och har aktivitetsstöd får du ingen sjukpenning. Det ska gå ett visst antal dagar efter man utförsäkras tills man kan bli sjukskriven igen. Så lång tid brukar arbetslivsintroduktionen hålla på , 3 månader vill jag minnas. Om du har papper på att du fått förlängd sjukpenning 550 dagar så måste det ju vara det som gäller. Fast det låter mycket. Är inte det den sammanlagda tiden man kan vara sjukskriven? Efter 90 dagar ska man ju kollas upp om man kan klara något arbete. Det är nog bäst att du frågar din handläggare om vad som gäller dig.
Hejsan.
Min fru har fibromyalgi.
Hon vart utkickad från försäkringskassan i Nacka 2004.
Tack vare en otroligt hjälpsam advokat som ställde upp pro bona.
Vann vi mot försäkringskassan i regeringsrätten 2008.
Men detta hjälper tydligen inte, nu är försäkringskassan på väg att kicka ut min fru IGEN.
Mitt råd att ge ALDRIG upp! Och kontakta en advokat, med ett juridiskt ombud vart försäkringskassan mycket mer lyhörd.
Skriv insändare eller ring till era loktaltidningar . Ju mer alla med fibro eller deras anhöriga bråkar och skriker ju mer kommer folk utan fibro förstå hur försäkringskassan behandlar er.
Ta hand om er!
/Henrik
Glashenke :
Visst måste / borde vi bråka och höras.!
Men jag tror tyvärr att många av oss helt enklt inte orkar, kan, har hjälp o råd osv. 
Vet med mej själv… Jag orka bara inte ! Och det har inte med en latmask att göra utan kropp o hjärna rasar ihop helt om jag kastar mej in i sådant stök .Jag måste orka min vardag också med hem o barn … Tyvärr.
8 / Så förskräckligt folk behandlas av försäkringskassan och troligen kommer det inte bli bättre heller nu med en fortsättning på alliansen! Var din fru förtidspensionerad eller hade hon så kallad tidsbegränsad sjukpenning när dom kickade ut henne?

Har fått ett svar idag angående min utförsäkran.
Min tid i handlingsplansamverkan går ut i jan och jag har förlängd från och med nu och 550 dagar framåt.
Vad innebär detta rent praktiskt? Någon som är eller har varit i samma situation?
Om jag förstår det rätt fortsätter jag att arbetsträna till mina dagar går ut?
Jag fick 550 dagar förlängd sjukpenning i våras. Igår började jag i samverkan och då ändras det till förlängd rehabersättning… Så jag har till Aug 2011 med förlängt..Jag ska börja arbetsträna efter eget initiativ.
Vet inte om detta hjälper dig nåt 

Jahaa! Der verkar som jag har gått den omvända versionen!
Börjar med rehabilitering och sedan får jag förlängt!
Jag känner mig lite som en försökskanin i detta experiment.

Nu har jag fått tydligare svar:
Förlängd sjukpenning kan jag få i högst 550 dagar.
Alltså: om de gör bedömningen i januari att jag inte är allvarligt sjuk avslutas mitt fall på försäkringskassan och om jag behöver mer arbetsträning får jag vända mig till AF och kan då uppbära aktivitsstöd.
Mitt problem som så många andra med mig här inne är att vi är inte dödligt sjuka utan att vi har inte 100 % arbetsförmåga.
Jag klarar av att arbeta deltid med anpassad arbetsplats och arbetsuppgifter men kan inte leva på halvt aktivitetstöd.
Och vilken arbetsgivare vill anställa någon med lönebidrag som är sjuk som de inte får någon större nytta av.
Är det någon här inne som lyckats pussla ihop en lösning med alliansens nya politik för sjuka.

Hur har det gått Sunkan?

lakrits69
Vad är är den "vettiga" vägen?
Hur har du fått all den rehabiliteringen.
Vem ska man vända sig till.
Hur gör man för att få hjälp.
Berätta gärna hur du lyckats med att få rehabilitering.
Jag frågar alla hela tiden men ingen verkar veta vart man ska vända sig.
>>>Malum domesticum<<<

#14 Jag har faktiskt efter överklagan till förvaltningsrätten fått permanent sjukersättning 50% vilket var vad jag sökte. Jag har dock fler diagnoser än fibromyalgi.
Någon härinne tipsade om mallen på resurs som jag hade ovärderlig hjälp av vid min överklagan. Det största tack som finns till den personen.
#16 Har man ett arbete har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar. Vet inte närmaste chefen om det så gå högre upp i hierarkin eller kontakta företagshälsovården eller AFA. Har man inget arbete är det nog vårdcentralen/psykiatrin/annan sjukvårdsgivare som gäller. Här kommer ju också arbetslivsintroduktionen/arbetsförmedlingen in. Där är det ju meningen att man ska rehabiliteras så man kan jobba.
.
Kan man inte jobba gäller det att hitta läkare som kan formulera sig rätt på intygen. FK vill ha de "rätta" orden för att kunna bifalla!
Jag är anställd av kommunen och har fått en hel del hjälp av kommunhälsan och personalkonsulenten.
AFA heter något som ska hjälpa oss som arbetar ekonomiskt vid sjukdom. De har betalat halva kostnaden för en psykologbehandling min arbetsgivare betalat åt mig. Jag är tacksam för det. Alla anställda har rätt till det här. Likaså får man ekonomisk hjälp från AFA vid sjukpenning och sjukersättning och det är tacksamt.
Sök på nätet där finns mycket information om vad som gäller. Kolla på resurs och FRIS t.ex.
jag arbetar som timmanställd inom barnomsorgen, jag måste ju arbeta jag får ingen sjukersättning, så jag orkade inte vara sjuk längre . jag har fast anställning på ett äldre boende i kommunen som jag inte kan gå tillbaka till, får se hur länge jag orkar.
#17 Grattis sighni
Roligt att läsa att det gått vägen för någon 

#19 Tack!

Jag blev slussad till ett rehabiliteringsteam via min VC!
Vad skönt att du inte behöver jobba mer en 50 % så att du kan måna mer om din hälsa och kanske till och med bli frisk på sikt!
Vad hade försökringskassan för anledning att neka dig vid din ansökan? Hur skrev de?

#21 "De ansåg att det medicinska underlaget inte styrkte att min arbetsförmåga var stadigvarande nedsatt med minst en fjärdedel under all överskådlig framtid inom alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden inkl anställningar med lönebidrag eller vid samhall."
Vem kan egentligen garanterar något sådant? 
Lagen är ju skriven sådan så att ingen ska kunna få sjukersättning. Upprörande
! Det var vad en läkare sa till mig också.
Ja, kanske jag kan återhämta mig nu. Det skulle vara jätteskönt.