Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 7774 ggr
sommarblomman
0

Snälla behöver er hälp SGI

Jagr har haft 100% sjukersättning i många år. För 1 års sedan sänktes den till 50% och andra halvan hade jag 50% aktivitetsersättning

Nu har jag blivit sjuksriven från aktivitetsersättningen. Och min handläggare på AF skrev ur mig ur aktivitetsersättning så att jag skulle kunna få högre ersättning när jag sjukskrevs

**Så till min fråga har jag kvar min tidigare SGI?Trots att jag varit sjuk sedan 2000
**

någon som vet. Har provat ringa F-kassan ,men de ger inbget svar då mitt ärende ännu utreds om jag ens ska få sjuksrivningen att gå igenom….

TjockaBerta
0

Konstigt. Det ska de kunna svara på direkt. Det står ju på din databild.

SGI nollas efter en tid som heltidssjuk men man ska kunna få tillbaka den.

När SGIn nollats skickar FK ut ett besked om det.

>>>Malum domesticum<<<

Blomfrun
0

Man får inte tillbaka SGI men Fkassan räknar ut en ny antagandeinkomst i stället. Om du är med i facket så kolla med dem om du anser att din antagandeinkomst är för lågt satt så kan de förmodligen skriva ut ett "intyg" om medelinkomst inom ditt yrke.

TjockaBerta
0

Du har säkert rätt. Jag blir så förvånad bara. Jag frågade min handläggare förra veckan om min SGI som var nollad och hon sa att man får tillbaka den. De undersöker om allt varit i sin ordning och sen får man tillbaka den. Enligt handläggaren.

De kan tydligen säga precis vad som helst utan att behöva stå till svars för det. Detta är inte första gången heller som jag får ett klockrent svar som tydligen inte alls är rätt.

Fy vad arg jag blir. Och jag frågade ju just om det. Antagandeinkomst har jag aldrig hört talas om. Ingen som sagt något trots att jag frågat.

>>>Malum domesticum<<<

sommarblomman
0

Kan detta stämma
Idag fick jag brev från F-kassan… Jag har haft 100% sjukersättning i flera år. Förra året sänktes den till 50%. F-kassan sa då att för att behålla min SGI så skulle jag anmäla mig som arbetssökande jag gjorde det direkt. Idag får jag brev att jag inte har kvar min SGI….

Fattar noll

sommarblomman
0

ska ringa facket imorgon och F-kassan

[Billan]
0

Jag är i en liknande situation. Arbetar 50% och sjukbidrag 50%,  Sen utförsäkrades jag och hamnade på AF med 50% aktivitets stöd i tre månader vilket förlängdes en månad. Nu blev jag helt sjukskriven på grund av akut diskbråck innan sista månaden hade gått till ända. Då bröts aktivitets stödet och nu har jag bara sjukpenning för den tid som gäller 50 % jobb. Ingen vet hur det blir med min SGI när jag frågar.

Försöker att läsa på de ställen som finns att tillgå men fattar inget… Man ger ju upp när det ska vara så krångligt.

sommarblomman
0

Hej alla som läser

Nu hyar jag varit i samtal med F-kassan och fått det förklarat för mig
(Fast det betyder inte att jag tycker det som de sa var OK)
Kort sammanfattning igen
Jag hade 100 % sjukersättning gick sedan ner till 50% trots att alla mina behandlande ansåg mig 100% sjuk.Min handläggare sa att om jag ställer mig som arbetssökande så skulle jag behålla min SGI…..detta stämde ej
Idag fick jag veta varför min SGI nollats……
Alla vi som gått ner ex i sjukersättning mellan juli 2008 och 1 januari 2010….Har hamnat mitt i "hålet"
Om vi sjukskriver oss ex som jag gjorde så får vi avsalg då vår SGI är nollad…Eftersom regeln 3kap 5cAFL inte var aktuell när sjukersättningen för mig ändrade omfattning från hel till halv så kan jag inte få tillbaka min sjukpenningsgrundande inkomst

AF och såklart jag själv anser att detta är fel då ENDA anledningen till varför jag stälde mig arbetssökande var för att behålla min SGI

Nu över 1 år efteråt får jag veta (då jag ansökte om sjukskrivning) att min SGI är nollad…

Så alla ni som försöker sjukskriva er (som hamnat mellan dessa datum) kommer inte att ha kvar er SGI

Snacka om att vi sjuka sparkas på. Först har man inte rätt till sjukersättning. Nu kan jag inte ens sjukskriva mig Gråter

TjockaBerta
0

Du skriver

"Alla vi som gått ner ex i sjukersättning mellan juli 2008 och 1 januari 2010….Har hamnat mitt i "hålet"

Jag förstår inte hur du menar.

>>>Malum domesticum<<<

sommarblomman
0

sorry skrev otydligt Flört
Jag menar att F-kassan sa till mig att alla som ex haft 100% sjukersättning och mist en del eller all del av sjukersättning under denna tid. Har nu ingen SGI, alltså ingen sjukpenningsgrundande inkomst det betyder bla att man inte kan sjuksriva sig och få ersättning genom SGI……

sommarblomman
0

Är det någon av er som fastnat i denna SGI djungel
dvs att ni nollats trots att ni ställt er som arbetssökande?

TjockaBerta
0

Jag gick in på mina sidor på FK och där fanns det massor med information om SGI.

Dock orkar jag inte ta till mig hela texten och innebörden men någon annan som är piggare i huvudet kanske orkar läsa ordentligt.

>>>Malum domesticum<<<