Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 3848 ggr
barbafroken
0

Kan det vara fibromyalgi?

Hej!

Är en tjej på 25 år.Har haft denna smärtan i snart tre månader, och får ingen hjälp på vårdcentralen.

Fick någon form av ryggskott för ca ett år sedan, haft återfall av ryggsmärtor ända sen dess.

Vid mitt senaste återfall av ryggont upplevde jag att smärtan spred sig ner i ben och fötter, och fick sedan även värk i händerna. Är inte svullen någonstans men det känns som att jag är det. Har tagit alla prover man kan ta på vårdcentralen, inget visar på att något skulle vara fel. Har även varit på röntgen vilket bara visade normala fynd.

Denna smärtan har suttit i i snart tre månader som sagt…vissa dagar värre än andra. Är konstant trött, humöret svänger och inga receptfria tabletter hjälper mot smärtan. Vissa dagar är vilovärken extrem…molande. Känner mig även stel när jag rör mig…framför allt på morgonen. Upplever att kyla förvärrar värken. Har även förvärrade mens och ägglossningsmärtor sedan detta började. Även magen verkar ha blivit konstig…

Har kontant ont under fötterna och i benen, fast jag går i fotriktiga gympaskor, klarar knappt en tur på stan längre.

Har bytt vårdcentral flera gånger men ingen verkar ta mig på allvar. Har även vart hos läkare som skyllt på psyket, men har mått psykiskt dåligt förr och har aldrig varit med om såna här smärtor i samband med det!

Kan det vara fibromyalgi jag har?

Mvh

muffin-asta
0

be dom göra ett smärt test. man har vissa punkter så kroppen. bara för det minns jag inte hur många. men läkare vet. Man ska ha svår smärta på de punkterna. Det lättaste sättet att kolla Fibro

vino
0

Tror attdet är 18 punkter.

http://www.fibromyalgi.se

Härkan man läsa mer om fibro och symptomen. Närjag nämnde fibro förut, så fick jag oftastsvaret att det bara är symptom, ochde testade inte punkterna.. menhamnar man hos rätt person, så är det helt underbart närde lyssnar och undersöker ordentligt.

Mettan
0

Maila till mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, så skickar jag information till dej.

Mettan

kkarinn
0

HEJ

jag känner precis som du :(!

jag har också problem med vårdcentralen och jag har även gjort testet "trycka på punkterna" och hade ont i alla utom tre. men fick ingen diagnos. jag får höra att jag är för ung (jag är 21)

så kämpa på! någonstans måste det ju finnas någon läkare som lyssnar!

ha det bra!

Pernill
0

Hejsan!

Skönt att höra att jag inte är ensam om detta. Mitt började efter sommaren med värk i fötterna, Var till sjukgymn som gav lite tips. så det blev ett par nya joggingskor, men värken fortsatte…

Det konstiga var och är att det har spritt sig till andra delar av kroppen, ett slags surrande och molande som liksom förflyttar sig.

Och att äta värktabletter hjälper inte :( Har varit till läkare som skrev ut Glukosamin(tror det heter så) och tagit många prover…men jag är frisk!?? Helt sjukt, och jag vet att jag inte inbillar mig.

Älskar att styrketräna och hålla igång, men detta hindrar mig…jag försöker ändå att röra på mig dock med lite lägre vikter…och går mina promenader med min hund.

Känner mig ledsen och undrar om detta kommer gå över..jag är ju bara 40…och frisk i övrigt

Min enda teori är..om det är en slags "förkylning" som satt sig i kroppen då på olika ställen. Min familj har varit sjuka och förkylda men jag har klarat mig. Om det är så, så går det ju inte att se på blod prov om man har ett elakt virus :/

Mvh Pernill

barbafroken
0

Pernill: Låter som du har precis likadant som jag…:( har fortfarande inte fått hjälp, väntar på att min läkare ska skicka en remiss till reumatolog nu…vilket jag har försökt med i flera månader…att det ska vara så svårt.

Har också funderat på om det kan vara nåt virus av nåt slag…men borde det inte synts på några prover i så fall?

Hoppas verkligen man får veta vad detta är snart…känns som att livet bara stannat upp :( Orkar knappt ta mig nånstans, man blir liksom isolerad. Har slutat försöka med värktabletter nu, de har ingen effekt och jag får bara magkatarr, inte ens tradolan med morfinliknande ämnen i funkar.

Påverkar ju tyvärr förhållandet också…min pojkvän undrar ju såklart vad det är för fel på mig…känns jättejobbigt :(

Hoppas vi båda blir bättre snart eller åtminstone får reda på vad detta är!

Pernill
0

Hej igen!

Kan bara säga att jag är faktiskt bättre nu, helt underbart Glad

Den där fruktansvärda värken är så gott som borta…vet igentligen inte när den försvann men det blev lite i taget.Jag gjorde en egen kurr på diverse inflamatoriska medel, ja inte överdrivet men åt lite längre än så.

I samband med det var jag hos sjukgymnasten och fick lite "el" och sjukgymnastik och ja jag är bra.

Egna teorin jag hade var ju att jag tror det var något virus som satt sig

i kroppen…el kanske är man lite känslig för väderomslag som man sa förr i tiden…

Jag hoppas barbafroker att du blir bra som jag och jag önskar dig & er alla en " GOD JUL & GOTT NYTT ÅR"

Kram

barbafroken
0

Vad kul att du är bättre!! Tack, det hoppas jag med :)

God jul och gott nytt år på dig med! kram

sighni
0

Jag tror det kan vara fibromyalgi men det måste ju en kunnig läkare utreda. Jag har haft min fibromyalgidiagnos sedan 1994 och känner igen mig i din beskrivning.  Tyvärr känner fibron inga åldersgränser även barn kan drabbas. Tyvärr är okunskapen stor och alla läkare godkänner inte diagnosen. Det är trist om man hamnar hos en sådan. Sök någon annan då.