Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4741 ggr
blombuketten
0

Vad säger ni

Bland annat fibromyalgi är uppe till diskussion här. Enligt alternativmedicinen skulle denna diagnos vara en "hittepå". Läs och skriv gärna era synpunkter på detta. Det skulle vara intressant att veta hur ni ser på saken.

[Tassy]
0

Jag tror inte en enda människa här inne som lider av sjukdomen anser att den är hittepå Obestämd det dummaste jag har hört på länge Skrikandes

blombuketten
0

Nej, det tror jag inte heller. Diskussionen som pågår inte på skepticism iFokus är rätt intressant. För det är inte den traditionella vården som säger att det är "hittepå", det är en representant från den alternativa medicinen som säger så.

Rita-S
0

jag noterar mig en uttalelse från personen i fråga att det är diagnosen i sig h*n kallar hittepå, inte smärterna och pasientens upplevning.

Jag kan tildels säga mig överens i att själva diagnosen är.. inte hittapå, men ett samlingsdiagnos "vi vet inte riktig varför du har ont, men ont har du!" om ni förstår.
Det är ju ett fakta att ingen kan förklara varför vi har fibromyalgi. Än.

Men i övrig.. den personens syn på den gemena hop människor.. är.. vidrig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
0

Frågan kändes rätt ställd.

Hur ställer läkaren diagnos? Varför har sjukdomen uppstått? Hur ska den behandlas?

Han är inne på rätt spår med sköldkörtelproblem. Och som jag förstår det är han kritisk till att man inte undersöker patienterna vidare utan låser dem i en diagnos där man sedan slutar hjälpa.

Sjukdomen förnekar han ju inte på något sätt.

>>>Malum domesticum<<<

blombuketten
0

#3 och #4. Då finns alltså inte fibromyalgi? För om diagnosen är ett slags hittepå, bör man inte kunna ställa den diagnosen. På så vis gör läkaren fel och borde inte ställa diagnos överhuvudtaget.

Får en patient med diagnosen fibromyalgi ingen hjälp efter det att diagnosen ställts?

#4. Vad menar du med att han är inne på rätt spår vad gäller sköldkörtelproblem?

mongu
0

Jag blev otroligt arg på det som skrevs. Höll på att gå i taket av att kalla det dels hittepådiagnos och att kvinnor kom till läkaren och sa att dom hade fibro och då behövde läkaren bara bekräfta det.

Känns som ett stort hån tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

#5 i principen.. nej det finns ingen hjälp att få. Det finns ju inget att göra. Diagnosen finns, det är inte vad jag säger, men diagnosen är ingen lösning, inget svar. Vissa läkare sträcker sig långt för att hjälpa, andra motarbetar pasienten rakt av. Det finns fler olika berättelser från olika användare här inne om häxjakt från försäkringskassan, arbetsgivare, läkare och vårdpersjonal..

Ordet 'Fibromyalgi' betyder bara "smärter i musklerna", inget mer. Och diagnosen i sig hjälper egentligen inget annat än att visa en medisinsk accept för att smärterna finns och inte bara är innbillning från läkarens synpunkt. Diagnosen är inget mer än det i nuläget. Det finns ingen behandling, det finns inget stöd eller hjälp att få som garanterat hjälper föruten piller. Inntill man vet varför folk blir sjuka med fibromyalgi kan man inte heller ge ett mer korrekt namn på det, eller bota/hjälpa… Det är det som är det största problem.

Det h*n säger är att diagnosen är ett "Hittapå". Det är inte 100% korrekt, därav att jag bara tildels kan säga mig hålla med om den ända biten. Den är inte hittapå, det är en riktig diagnos, men diagnosen i sig är en sista diagnos, "vi har inget annat namn på det som händer med dig i nuläget". Namnet är ju bara beskrivande för fenomenet som händer i kroppen, inte varför det händer eller vad man kan göra med det.

Säger man Skolios därimot, eller Polio, så kan man direkt förklara en hel del vad som händer, varför, och det finns saker att göra för att avhjälpa. Teknologien där lär nog gå framåt med åren och medlen mer förfinade, men man har anledningen. Därmed kan man forska fram bättre lösningar.

Som det är i dag står medicinen och stompar på varför folk insjuknar alls. Dom klarar inte få fram en enskild anledning, och är numera inne på att det finns många, och det försvårar.

Men som jag sa.. jag är inte 100% överens med personen i sitt uttalande på den enskilda punkten och jag tänker inte börja fundera ens på dom andra horribla utsagnen..

Jag är forövrig en av dom kvinnor som "gick till läkarn och beställde en diagnos". Jag kom till min läkare och berättade att jag ramlade över fibro och ville eliminera det.. Men fick diagnosen. Inte av läkarn. Jag blev skickat till reumatolog och fick min diagnos av denna. Så just den biten blev jag riktig förbannat på.
Då kan man inte heller gå till läkarn och säga "jag tror jag har flunsan", för då har man beställt en diagnos.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

TjockaBerta
0

Ingen skriver att sjukdomen inte finns!

Som jag upplever det får man ingen mera undersökning eller hjälp om diagnosen är ställd. Då förklaras alla symptom och krämpor med sjukdomen. På så sätt kan diagnosen dölja andra sjukdomar.

Sköldkörtelproblem kan ge liknande symptom och då ska det utredas och behandlas. Inte som läkarna gör nu - rycker på axlarna.

Jag har INTE gått till läkaren och satt en diagnos på mig själv utan tvärtom kämpade jag emot att få en diagnos in i det längsta. Till slut satte FK den diagnosen på mig och då kände jag att det kanske var tryggt för dem att kunna koda mina problem.

Inte heller jag kommenterar resten av tråden utan bara denna sakfråga.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
0

Jag lånar denna länken från den andra tråden som diskuteras.

Jag är förvånad att ni inte blir mer upprörda faktiskt förutom  Mongu.

Det är dessutom en sjukdom som det hela tiden forskas på/kring.

Att många upplever sig illa bemötta av vården är i och för sig illa men det känns nästan som uppgivenhet och man accepterar att det finns ingen förklaring. I nuläget finns förmodligen ingen bra behandling och smärtlindring är väl det vanligaste kan jag tänka.

Men att en alternativmedicinare kallar det för "hittepå" är oetiskt.

Att skolmedicinen fortfarande står frågande är tråkigt men att forskning pågår är ju ett bevis för att man tar sjukdomen på största allvar.

/Maria

Rita-S
0

#9 för min del tar jag inte ut mina kjänslor här.

TjockaBerta
0

Tack för länken. Det är precis det som jag försöker formulera.Mitt i prick!

Jag förstår inte riktigt vad du tycker att jag ska bli upprörd över.

>>>Malum domesticum<<<

blombuketten
0

I studien som länken hänvisar till så står det att sköldkörtelimmunitet KAN spela en roll i fibromyalgi. Inte att det är så. Det är alltså inte fastställt ännu. Ett samband som hävdas av naturmedicinen tydligen. Vidare står det ju en hel del om olika saker som kan/har ett samband, vilket inte naturmedicinen tar upp.

Har någon här inne prövat på naturmedicin och hur har det i så fall fungerat?

#9. För min del, och för de flestas skulle jag tro, så är oftast känslorna med när man skriver. Allra helst om man själv, anhöriga eller vänner blivit drabbade av något. Det är rätt naturligt. Svårt att hänga av sig känslorna utanför forumet. Själv skulle jag bli rätt irriterad om någon kallade min diagnos för hittepå, eller om jag blev nonchalerad av den läkare jag uppsöker.

Nu har jag inte den dåliga bild av vården, i stort, som många verkar ha. Har själv haft giftstruma och var ordentligt sjuk. Blev väldigt väl omhändertagen både före och efter operation. Eftersom struma är något som går på kvinnorsidan i min släkt så kan jag nog säga, mig veterligt, har samtliga blivit både uppmärksammade och  fått adekvat vård.

Rita-S
0

#12 jag hänger inte av mig 100% av kjänslorna utanför något forum alla gånger något retar mig, men jag tar inte ut mina kjänslor om detta spesifika ämnet på detta forum just nu. Så är det bara för mig faktisk.. och jag talar ju enbart för mig själv.

För min del är bilden av vården och den gemensamma hop människor i världen att detta tyvärr är vardagskost för oss fibrisar. Vi bemöter detta syn varända skapade dag från vänner, bekanta, famil, forumsmedlemmar, vården, försäkringskassan och politikers. Vi fråntas egenvärdet, trovärdighet, respekt och livet. Skal jag sitta och skrika och gapa i samtliga trådar varända gång jag ser sådana saker skulle jag katten mig inte göra nåt annat under min vakna tid faktisk.. man når en gräns för sin egen del där man knappast orkar skrika och gapa i skrift på alla platser där man kanske i andras ögon borde. Det räcker med tårerna hemma och den ständiga kampen i det verkliga liv.

farinen
0

någon som vet något om birger fagher???