Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4260 ggr
florissa
0

Sjukdomsförloppet?!

Hej!

Jag undrar hur sjukdomsförloppet på FM ser ut. För ett halvår sedan fick jag väldigt ont i höfter och fingrar. Massa prover togs men de visade ingenting. För två månader sen efter en kraftig förkylning fick jag värk i hela kroppen. Smärtan och övriga symptom på FM stämmer in precis på mig och nu har jag varit hos läkaren och tagit om proverna samt fått medicin att ta vid behov för att kunna sova. Nästa läkarbesök är i december, då ska utredningen fortsätta för att sätta diagnos. Min läkare tyckte redan nu att allt lät som fibro men vi får se längre fram… Min egentliga fråga är hur jag vet var i förloppet jag befinner mig. Värken har ju nått hela kroppen men jag bedömer min smärta vara måttlig. Kommer det inte att bli värre utan är detta "taket" för mig? (bortsett från en dålig dag hit och dit). Jag hittar ingenting på nätet om fibrons olika faser osv. Alla som har väldiga smärtor vaknar väl inte upp med det bara en dag efter att ha haft lite smygande värk ett par månader. Hur vet man att okej så här ser min fibro ut? Jättetacksam för svar…

mongu
0

Tror inte man kan va säker på hur just min fibro ser ut. Det kan skiftar så från dag till dag.

Därför är det svårt att svara dig på hur sjukdomsförloppet ser ut. Det är så mycket som spelar in hur man mår.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

kajsa-kavat
0

Svarar som ovan, det är svårt att svara på hur sjukdomsförloppet ser ut, det är ju väldigt individuellt.

Alla får inte den här förlamande värken då de är oförmögna att göra något överhuvudtaget. Vissa kan ha en lindrigare variant av fibro och kan jobba och leva ganska "normalt"

Så kan ju värken variera väldigt över årstiderna. Så´n är jag tex. mår mycket bättre på sommaren om det inte är regnväder förståss. Vintern vill jag helst gå i ide, men även då varierar det från dag till dag hur mycket ont jag har.

Så stirra dig inte blind på hur andra har det, det är som sagt väldigt individuellt.

Pysselkiisen
0

Håller med föregående inlägg. Det är därför läkare har så svårt att ställa en diagnos på FM eftersom sjukdomen är så olika från person till person. För min del har jag börjat lära mig hantera värken men är helt förlamad av tröttheten!

Min fibro började med en knäskada i fotbollen, värken blev smygande värre under 8 års tid, sen började jag plugga på högskolan och stressen som blev med tuffa studier fick min fibro att explodera. Nu är min värk värst när det börjar närma sig stressiga moment som tentor eller stora seminarier och utvärderingar.

Det bästa tror jag iaf är att bli expert på sig själv och hur sjukdomen ter sig på sin egen kropp, då kan man hitta vägar för att hantera det. Förlita dig inte på vad läkare säger eller på vad du läser om sjukdomen, låt sjukdomen lära dig!

"Om du alltid gör vad du alltid gjort
så kommer du alltid att ha det som du alltid haft det"

Jag bloggar om pyssel och virkning: Livet som Pysselkiise

Min blogg om livet med fibromyalgi: Me, myself and fibro

Min Fotoblogg: My Nikon and I

- medarbetare på Amigurumi iFokus -