Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 10786 ggr
[Tassy]
2010-11-03 10:58
0

Tramadol

Hej på er allesammans!

Igår fick jag såna smärtkramper att jag hamnade på akuten och fick tramadol för första gången. Dessa tog jag sedan tillsammans med mat, och två timmar senare var jag jättesjuk! Kaskadkräktes och hade fruktansvärda magplågor och lös mage.

Nu är det ju jättevanligt med illamående som biverkning på dessa, men denna reaktion var väl ändå lite i överkant?

Vad tror ni andra? Är det tabletterna som kan ha utlöst detta, eller blev jag matförgiftad månne? Magsjuka? (går på skolan, flera i min klass har nyligen varit drabbade)

pia63
2010-11-03 11:14
0

Usch och fy!  Förhoppningsvis så var det "bara" magsjuka…

Jag doser av tramadol/tradolan tillsammans med panodil forte och de fungerar ok i kroppen .. ja, utan större biverkningar alltså.

De är en av de få jag inte får biverkninga av!

men alla är vi olika ……

Hoppas du mår bättre nu!!

mongu
2010-11-03 11:22
0

Svårt att säga. Men jag hoppas att det var vanlig magsjuka. Inte så illa ment som det låter.

Har själv Tramadol och har inte märkt av detta. Men sen reagerar vi så olika på mediciner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2010-11-03 11:41
0

Tack för svar.

Jag tog minsta dosen (50), hade alvedon i kroppen men den gick ur efter ett tag. Smärtlindrad blev jag iallafall, så jag hoppas också på magsjuka.

Problemet är att jag bara kommer att ta dessa i nödfall, och om jag då ska kräkas varje gång så är det ju inte mycket till medicin att ha. Skillnad hade varit ifall jag skulle äta den mera regelbundet, då kan man ju vänja kroppen så att en del biverkningar försvinner.

mongu
2010-11-03 11:55
0

Ja ska du kräkas varje gång du tar medicinen så kräks du ju upp det mesta av den. Så då gör den inte så stor nytta.

Hoppas det "bara" var magsjuka inte kul det heller

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2010-11-03 12:42
0

Ja precis.

Jag får ge medicinen en till chans, och händer samma sak så får jag ringa reumatologen och be om en annan sort helt enkelt.

Shawy
2010-11-03 19:06
0

Jag äter Tradolan som är samma sak som tramadol. Jag måste ta den regelbundet för att få bästa effekt, det fungerar inte att ta den som behovsmedicin i alla fall inte för mig.

Sen tar inte Tradolan bort all värk utan smärttoppen bara, men hellre det än ingen lindring alls. Nu har ju inte jag fibrovärk heller utan jag har värk pga EDS. Om nu det ska göra någon skillnad.

I alla fall så har min syster samma sjukdom som mig och provade tramadol och hon fick också kräkas och hon vägrar ta dem mer. Men hon tog mer än en tablett det dygnet också. I början får man nog dosera försiktigt så man vänjer kroppen försiktigt. Jag har inte kräkts men jag tror jag kände mig lite illamående första gången.

På recept har jag Tradolan men i början så tog jag ut tramadol i olika märken pga det var billigare än tradolan. Jag fick många olika biverkningar beroende på vilket märke jag fick. Så tillslut så bestämde jag att bara ta ut riktiga tradolan trots att det är dyrare för jag mår bäst på just den sorten, knepigt nog. Det ska ju innehålla samma sak sägs det men jag märkte att jag reagerade olika på märken av tramadol.

[Tassy]
2010-11-03 19:28
1

För mig tog tramadolen bort mycket värk, det kändes helt okej, en stund.

Jag har inte heller fibro, jag har EDS typ III Flört

Min mage är fortfarande helt kass, kräks dock ej men blir kraftigt illamående vid matintag. Rynkar på näsan

Maria
2010-11-03 19:59
0

Har ätit Tramadol utan biverkningar men å andra sidan sett inte märkt någon smärtlindring allsRynkar på näsan

/Maria

[Jeremina]
2010-11-04 05:00
0

Jag mår bra på Tiparol som är samma sak. Men min man spydde rakt ut och mådde alltid illa så han kan inte äta den.

[Tassy]
2010-11-05 17:26
0

Nu har jag fått byta till citodon i stället, hoppas att jag slipper kaskadkräkas av dem Glad

Maria
2010-11-05 17:29
0

#10 Tänk bara på att man kan bli ganska hård i magen av CitodonTyst

/Maria

vino
2010-11-05 17:49
0

Jag knaprar Citodon, och jag har även IBS, men har inte blivit förstoppad, snarare tvärtom..;-)

Men läkarna brukar varna om trög mage av Citodon,men då är Inolaxol ett utmärkt medel!

Maria
2010-11-05 17:57
0

Självklart fungerar det olika från person till person.

/Maria

mongu
2010-11-05 19:14
0

Ja Citodon är ett riktigt förstoppningsmedelSkrikandes¨Sen om man har gallsten så är den inte bra.

Men är man medveten om biverkningarna och ser till att ta nåt medel så är det en bra medicin.

Ha en bra dag! Mongu.

Shawy
2010-11-05 19:30
0

Tramadol är mer förstoppande än citodon tycker jag.

Jag brukar när jag märker att tradolan inte tar lika bra längre byta till citodon några dagar. Läkarna verkar vara mer rädd att skriva ut citodon än tramadol konstigt nog. Tramadol är minst lika beroendeframkallande om inte mer enligt mig. Citodon lindrar värsta abstinensen jag får av att ta bort tradolan. Men jag gör hellre så än att som många andra öka dosen tradolan/tramadol. Jag har alltid varit noga med att inte överdosera läkemedel. Märker jag att inte mina tabletter ger effekt så gör jag tvärtemot många andra som ökar dosen, då minskar jag och får ha några dagar som är riktigt jobbiga.

mongu
2010-11-05 21:01
0

Det allra bästa är att följa läkarens råd och inte mixtra själv med mediciner.

Ha en bra dag! Mongu.

vino
2010-11-05 22:00
0

Självklart ärdet alltid så attman reagerar olika på mediciner och attman inte ska experimentera och blanda mediciner. Detkan få förödande konsekvenser.

[Tassy]
2010-11-05 22:22
0

Jag är väl informerad och medveten om att citodon kan ha stoppande effekt, tack för infon Glad

Jag tänker dock inte lyssna på min läkares råd, för han missförstod mig och ordinerade 1-3st om dagen, men jag behöver bara vid behov Flört jag underhåller smärtan med vanliga alvedon, mer behöver jag inte normalt sett. Sen lär nog ½ tablett räcka åt mig gissar jag, jag börjar i den änden.

Men i huvudsak så ska man ju alltid följa läkarens råd, men här har det blivit nån kommunnikationsmiss.

vino
2010-11-05 23:06
0

Ja, detär inga ovanligheter, missar i kommunikationen! Flört Jag har ätit Citodon i några år, och jag får olika ordinationer.. enagången 1 tabl till natten, andragången 1-4 om dagen. Jag håller mig inom det senare, men det blir två till natten.

Har jag en jäklig dag, så blir det upp till sex om dygnet samt en Panodil Forte. Som tur är inträffar de dagarnainte så ofta.

Förmin del så informerarinte läkarna om bieffekterna av nya läkemedel, så jagsöker själv via Fass, ochdet har hänt att jag inte ätit av detjag fått, för biverkningarna är skrämmande. Tryptizol var en sådanmedicin. Efter mycket omoch men så provade jag och den var hemsk..

Men nu trorjag bestämt att jag segladeiväg lite i ämnet..Skäms

Shawy
2010-11-06 01:18
0

#16  Det kanske blev något missförstånd med mitt inlägg?!

I alla fall så har jag aldrig mixtrat med mediciner utan min läkares vetskap. Menar om det var nåt med det som kanske missuppfattats.

Jag hade varit väldigt glad om vanliga receptfria värktabletter hjälpt mig med lindring, men dem tar inget överhuvudtaget på min värk. Det enda som kan hjälpa mig är ipren mot huvudvärk eller tandvärk, men inte min värk som jag har i hela kroppen.

Jag har gått i 6 år utan att få hjälp med smärtlindring och det tycker jag är fruktansvärt. Nu äntligen så har jag hittat något som i alla fall kan kapa toppen av den värsta värken och jag är så tacksam för det.

Shawy
2010-11-06 01:25
0

Jo jag glömde skriva att jag blandar inte tradolan och citodon. Min läkare som jag haft i 20 år har skrivit ut båda medicinerna för att jag ska kunna göra som jag skrev. Att när jag gör uppehåll med tradolan så tar jag citodon istället för att kunna härda ut det lättare. Så jag blandar inte bara byter medicin ett tag och varvar på så sätt för att jag ska få bästa lindring.

Hoppas att jag kunnat beskriva så någon förstår.

vino
2010-11-06 04:24
0

Det därmåste jag fråga min läkare om.. omjag kan varva Citodon och Tradolan underdagen. Panodil Forte räckerinte alls då jaghar dåliga dagar..

mongu
2010-11-06 14:25
0

# 22 Tänk på att både Citodon och Panodil Forte innehåller Paracetamol som aktiv substans så du inte kommer över dagsdosen.

För mycket Paracetamol är skadligt för levern, mycket farligt t.o.m.

Ha en bra dag! Mongu.

vino
2010-11-06 14:44
0

Sjlvklart har jag koll! Jag överskriderinte 4g/dygn. Är väldigtnoga med det.

[Tassy]
2010-11-06 15:07
0

Det blev jag också varnad för (paracetamolen) eftersom jag dagligmedicinerar med alvedon.

vino
2010-11-06 16:21
0

Ja, detär bra att de påminner om det. Jag ligger på mellan 2-4g/dygn.

mongu
2010-11-06 18:36
0

Det är ju så att man inte alltid tänker på att det är samma verksamma substans i dessa mediciner.

Visst är det bra när det påminns om det på apoteket osv för det är välmening inte nåt annat.

Ha en bra dag! Mongu.

Shawy
2010-11-07 01:20
0

#22  Nej, nej,nej inte blanda under samma dag!

Alltså jag ska förklara bättre. Jag äter tradolan och alvedon varje dag. Men efter kanske ett par månader så tycker inte jag har lika bra effekt på dem. Då byter jag ut tradolan +alvedon mot citodon. Då äter jag absolut inte tradolan/alvedon utan enbart citodon och så äter jag det kanske i ett par veckor. Sen slutar jag med citodon och börjar på med tradolan igen.

Jag kan inte förklara på något annat sätt. Jag tror absolut inte att man ska blanda hur som helst under samma dag.

vino
2010-11-07 01:50
0

Nej, jag vet inte.. Ska fråga iaf om jag kan ta någon Citodon pådagen och Tradolan till natten. Jag testar inget påegen hand.