Nexium och Fibromyalgi
Hej!
Nu var det otroligt länge sen jag kikade in här. Men startar en ny tråd angående ett tipps jag fick om en magmedicin.
Medicinen heter Nexium och är mot magsår/reflux-besvär.
Jag började äta Nexium för ca 1½ månad sen, eftersom Omeprazol inte funkade särskillt bra mot min reflux.
När jag nu sitter och funderar, så kommer jag på att det var i samband med att jag startade med Nexium som fibromyalgin ändrades. Jag har aldrig haft så mycket problem och så mycket smärta som jag har nu!
När jag då fick tipset om en amerikansk sida som "dubbelkollar" bieffekter, så läste jag att Nexium faktiskt kan ORSAKA fibromyalgi!
…Bland många andra saker såklart.
Jag som då redan HAR fibro, tycker inte det är så svårt att se att det kanske finns ett samband till att den blivit så mycket värre. Inget man direkt tänker på när man käkar en magmedicin ju.
Informationen finns på denna länken
Nexium kan även orsaka B12-brist. För mig är även detta väldigt relevant, då mina nervtrådar börjat trasas sönder av alla nervblockader, och jag därmed för en tid en behandlades med bla b-sprutor för att de ska läka snabbare.
Från och med idag slutar jag med Nexium. Tjejen jag fick tippset av, använde Nexium under 1 månads tid, men det tog 2 hela månader för att "reparera ksadan". Ser dock fram emot en eventuell förbättring i smärtväg.
Man kan klicka vidare på flera olika symtom i länken jag angav.
Fler som har erfarenhet av Nexium och fibromyalgi???
Vill inte göra dig besviken då jag inte har någon erfarenhet.
Men jag vill tacka dig för ditt inlägg så att vi andra får veta
det och inte börjar med den här medicinen !
jag blev nyfiken och läste lite på Fass om medicinen
under sällsynta biverkaningar så står det muskel och ledsmärta faktiskt
jag äter Omeprazol vid behov inte varje dag och jag kan inte se något samband med det och att Fibron skulle bli värre
jag är lite tveksam till att du bara ska sluta med din medicin borde du inte rådfråga en läkare först och se om du kan få någon annan medicin istället?
hej
jag hade Omeprazol innan jag fick nexium. Eftersom jag var tvungen att ta höga doser omeprazol, tyckte läkaren att jag skulle TESTA nexium och hon skrev ut det via telefon. Annars kunde jag återgå till omeprazol.
Sorry om jag var otydlig med detta…
Både smärtläkaren och mag-läkaren har semester nu, men eftersom magläkaren sa detta, så testar jag att gå tillbaka till omeprazol. Jag åt omeprazol i ca 2 år dagligen innan. (är opererad för magmuns-bråck).
Jag har funderat mkt senaste veckorna varför min fibro blivit så mkt värre… och om detta är förklaringen så får jag käka omeprazol istället tills smärt och mag-läkarna kommer tillbaka från semestern.
Vanligtvis ska man inte äta någon av dessa mediciner under så lång tid som det är sagt (av läkarna) att jag ska göra.
Kram på er alla
Jag har kollat i FASS också, och vet att det är sällsynt med dessa biverkningar. Hade jag inte redan funderat på varför jag mår så mkt sämre, hade jag avfärdat dem eftersom de är så sällsynta.
Kram
Jag har ätit Nexium över två år, och har bara goda erfarenheter av den medicinen
Så vi reagerar väldigt olika.
kajsa-kavat
Ja det är tur vi reagerar olika . Och SKÖNT för dig att den funkar bra!
Kram
Hej igen.
Nu har det gått ett tag… Jag har inte gått tillbaka till Nexium, utan käkar omeprazol istället. Dock har den inte alls lika bra effekt som Nexium, men men…
Smärtan har faktiskt ändrat sig lite nu. Det tog ett tag, men jag ser en skillnad sen jag slutade.
Smärtan ligger mer tillbaka i det sätt som den var för några månader. Dvs, den hoppar inte lika våldsamt upp och ner i smärtintervvallerna. Nu är det mer jämnt igen. Tyvärr inte särskillt märkvärt lindrigare, men för mig ar det iallafall lättare att hantera det när den inte attackerar mig på sättet den gjorde med Nexium.
Om nån vecka är det besök hos smärtläkaren igen. Ska såklart ta upp detta med honom då. Dessutom ta upp en del andra saker…
Jag äter Nexium till och från och får inte mer ont i kroppen men jag har inte Fibro utan Dercum (fettvävsreumatism)
Jag äter nexium med gott resultat, har dock ehlers danlos, inte fibro.
Jag tar också Nexium,men min läkare sa att den inte kommer att finnas mera efter nyår.
jodå, det kommer den att göra, men den kommer inte att täckas av högkostnadsskyddet, så man får hosta upp ca 1500:- 
#11 Va? De gör som de gjorde med Losec Mups förut då. Vad ska man då äta? 

Åt faktiskt nexium när min fibro blev värre kan ju varit dom då, men det har dock hållt i sig gick inte alls över när ja blev opererad och kunde sluta med nexium men det kan ju dragit igång de hela man vet aldrig,