Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 5115 ggr
Shennara
0

Sjukersättning

Hej !! Jag tillhör de som har fått sjukersättning på 50% sedan 2 år tillbaka och har ingen tidsbegränsning.

När jag pratar med kollegor och vänner som också har fibro så verkar det som jag är väldigt lyckligt lottad som har det.

Det som är så skumt är att det verkar vara upptill varje handläggare att bestämma och att det verkar saknas riktlinjer för vad som gäller.

För att ta ett exempel: jag har en kollega som har flera olika sjukdomar förutom fibro, vi går hos samma smärtläkare som är väldigt insatt i vad fibro innebär, forskar på KI. Ändå väljer F-kassan att neka henne sjukersättning på 50 %.

Något jag inte förstår är VARFÖR ÄR SVENSKA LÄKARE SÅ TYSTA när tjänstemän utan medicinsk utbildning talar om att läkarna inte vet vad de gör??  Vore jag läkare med all den utbildning som gäller, så skulle jag bli rasande om en pappersvändare sa att jag inte kan bedöma en persons hälsa på ett riktigt sätt.

mongu
0

Det finns tydliga riktlinjer som ska följas. Läs på hemsidan där står det.

Sen är det inte de olika handläggarna som avgör utan dom utför bara ett jobb. Beslut är taget högre upp. De som jobbar har krav på sig att utföra detta.

Kan det va så att det i din kollegas fall finns nåt som avgör att hon inte får sjukersättning? Nåt som du inte vet om?

För många gånger har inte andra hela bilden av varandras situation.

Läkarna är inte alls glada över denna situation som är. Det innebär otroligt mycket jobb för dom med att skriva intyg och överklaga osv.

Men som det är så har inte ens dom så mycket att säga till om.

Många av de saker som sker har kommit i och med de senaste valen som varit. Så tyvärr har vi fått det som är framröstat. Därmed inte sagt att jag tycker om det, för det gör jag absolut inte.

Tror dock inte att vi kan jämföra oss med varandra för även om det sitter flera bredvid varann med fibro så reagerar vi väldigt olika.

Det gör att en kan få sjukersättningen medan nästa kanske inte får det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

pia63
0

Gratts!  Tror du har haft en väldig tur faktiskt ! 

För inte verkar det som att de som bestämmer har så stor koll på saker o ting alla gånger -Tyvärr.

Och visst måste det vara hemskt för läkare som har lång utbildning, kunnande och erfarenhet att bli ifrågasatta och överkörda . Sjukskrivningar, intyg osv .. där läkare är de som vet bäst .träffar patienten osv . Nope räcker inte   FK bestämmer utan att veta ett enda dugg

Kanske det vore enklast att ringa o fråga FK direkt om de anser att man är sjuk eller inte? Läkare verkar då inte behövas för att avgöra det

TjockaBerta
0

Varje gång jag möter min handläggare är det jag som talar om vad som gäller. Hon har riktigt dålig koll på regler och förordningar. Nu har hon fel igen i vad som gäller vid ALI.

Jag har ringt runt och hört mig för och hon har fel i det hon säger till mig.

Tyvärr kan hon driva igenom felaktiga beslut i alla fall.

>>>Malum domesticum<<<

Shawy
0

Shennara, fick du sjukersättning före juni/juli 2008? I så fall har du fått sjukersättning med de gamla reglerna och då var det lättare att få. Jag vet att många som skickade in i september 2008 fick räkna 3 månader tillbaka och fick då prövas med de äldre reglerna.

Loveferrets
0

Jag är en av dom som haft hek sjukersättning sen 10 år tillbaks och det är utan tidsbegränsning och precis som Shawy nämner så vart det lättare att få det förr än vad det är idag.

Det kan låtas konstigt att din kollega får avslag men det kan ju vara något som inte du vet om som gör att dom nekar henne detta men visst finns det läkare som bedömmer helt upp mot väggarna och tvingar ut folk fast dom verkligen inte klarar av det.

mo12
0

Tyvärr så tror jag att de är de nya sjukreglerna som gör det nästan omöjligt att få sjukersättning nu, hur dålig man än är !!!

vino
0

#6  Detberor ju på om mankan utföra arbetsuppgifter ellerinte. Mankanske kan utföra enklare jobb påSamhall? Omman inte kan göra något alls, såkan detju inte bli så mycketmer än sjukersättningtycker jag.

Detär ju arbetsförmågan deser till,intehur sjuk manär. Förutomsvåra sjukdomar naturligtvis.

Detsom jag tycker är jobbigt vid avstämninsmöten,är att FK frågar läkarenom densmärta man har är farlig.. nej. Farligär den juinte, men väldigt jobbig.

Detlåter så enkelt när desäger att ens smärtainte är farlig, dåkan man ju arbeta kanske?

mongu
0

Jag vet de som fått varaktig sjukersättning i år. Så helt kört är det inte men betydligt svårare än förut.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

vino
0

Jaghar halv sjukersättning,tidsbegränsad till juli 2011. Menjag kommer troligen att söka hel sjukers.

TjockaBerta
0

Tyvärr är det inte arbetsförmåga de ser till. Jag har papper efter papper som säger att arbetsförmåga saknas helt men jag får ändå inte permanent ersättning. Trots att man sagt så till mig tidigare.

>>>Malum domesticum<<<

vino
0

#10  dåsäger de ju emot sig själva, enligt derashemsida och den info jagfått så är det arbetsförmågan de gårefter.

Mende har ju sina förtroendeläkare som" vetbättre" än andra läkare..

När jaghar haft kontakt med dem, så ärdet alltid arbetsförmågan som räknas, intemina sjukdomar ochbesvär.

Shennara
0

Ja jag fick min sjukersättning 1/7 2008 så den går efter de gamla reglerna.

Jag har väldigt svårt att förstå hur bedömningarna kan skilja sig så stort mellan 2 personer som har samma arbetsuppgifter. Jag kanske är naiv när jag tror att det borde vara lika när det inte skiljer något vad det gäller arbetet personerna utför eller på arbetstiderna (har skiftjobb).

vino
0

#12  samma här. men jag ficktidsbegränsat i tre år.

Detmåste ju vara svårt attjämföra två personer,trots samma arbetsuppgifter. Man kan ju intevara helt identiska vadgäller arbetsförmåga och sjukdom?

Den ene kanskekan utföra någotmoment som den andre intekan? de tittarju även på andra möjligheter tilljobb, intebara det man har.

Jagkan ju inte jämföra minsmärta eller arbetsoförmåga med någonannan, eller tvärtom.

mongu
0

Att det kan skilja mellan två personer som gör exakt samma arbetsuppgifter är väl att vi alla har olika förutsättningar.

Det som för en är svårt kan för den andra va lätt och tvärtom.

Ha en bra dag! Mongu.

vino
0

#14  exakt.