Kan det vara fibromyalgi?
Har varit hos olika läkare ett flertal gånger nu för värk. Idag när jag pratade med en läkare på VC om tidigare lämnade prover för reumatism (som var ua) så nämnde hon att det jag beskriver låter som att jag skulle kunna ha fibro. Ska träffa henne om en vecka för ny undersökning.
Så här upplever jag det i min kropp:
- ont i bla vä handled, knogar till tre fingrar vä
- ont i hö skulderblad
- konstig smärta inuti/bakom revben vänster sida
- konstig smärta i vä skulderblad.
- haft domningar i vä lillfinger och halva handryggen. Lillfingret kan i bland kännas som att det ska somna speciellt om armbågen är böjd.
- brännande känsla under armbåge ner mot handen vänster sida
- brännande känsla över armbåge upp mot axeln.
- ont i nacke och axlar.
- fruktansvärd smärta under fötterna med en otrolig brännande känsla även utan belasning på fötterna. I början kunde jag knappt gå nu efter två veckor är det bättre men fortfarande en brännande känsla.
- stortår smärtar som att jag har gått i för små skor med liten domning och brännande känsla. Kan känna det även om jag inte har skor på mig.
- obehag till och från i båda armbågar, knän, fotleder
Själv tycker jag att dessa symptomer kan visas vid de flesta smärt sjukdomar!
Har lästa att man ska uppfylla ett antal ömma punkter på kroppen. Vad är det för punkter? Tycker inte själv att jag har ont när man trycker på kroppen.

Låter ju som om du har svullnade i axlar/nacke som jag har och därmed så domnar händer och fingrar. Jag har också så att min hand på hö sida domnar när jag har armbågen böjd!
Jag har också svullnad inne i handlederna (carpaltunnelsyndrom) som skulle behöva opereras, men jag är skeptisk, för jag tror att mycket av det även kommer från axlarna! Så om jag genomför operationen, tänk om det finns kvar då, domnandet? Dom har gjort tester på handlederna, men axlarna då?
Och det där med obehag i knä-fot-armbågsleder, det har jag också+ en eländig värk i axlar och nacke..och i kroppen som kommer och går!
Ont i fötter och under fötter har jag alltid på morgonen, då stapplar jag ur sängen och det tar ett tag innan jag kan gå ordentligt
Kan inte läkaren remmitera dig till en smärtklinik, för riktig utredning?
jag blev det och fick diagnosen fibromyalgi för flera år sedan.
Där kollar dom ju Triggerpunkterna. Det ska vara ett vissbelastning på trycket, när dom gör trycktestet på de punkterna.
Hoppas det löser sig för dig
Carpe Diem….Fånga dagen
#1 villbara inflika att om man har karpaltunnelsyndrom så äroperationen guld värd! har gjortdet på båda händerna, ochbesvären försvann direkt.
#1 Det är inte karpaltunnelsyndromet jag har. Har redan fått det uteslutet pga att då ska inte lillfingret vara påverkat utan fingrarna från andra hållet.
Fast jag har de senaste dagarna kännt en konstig domning i tummens yttersida. Får se vad det blir av det.
Enl förra läkaren som jag träffade så har jag inga svullnader i varken leder eller muskler.
Jag ska träffa en ny läkare på ons och vad hon än säger så kommer jag kräva att hon remitterar mig antingen till en reumatolog eller smärtkliniken.
Jag hoppas också att det löser sig och att jag slipper springa till fler läkare som inte tror på mig….

sorry..skrev carpaltunnel med c! Snacka om att man är vilsen i huvudet ibland
#2 Kanske skulle ta upp det där med operation igen.
Det var meningen att jag skulle operera, men då när jag hade tid och var där, så hade jag ett litet sår på handleden, så det blev inställt. Läkaren sa åt mig att sova med skenor på, men det fungerar inte längre. Han sa dock att jag skulle höra av mig igen om det blev värre
#3 Hoppas dom dom förstår att skicka dig vidare och att du får svar!
Carpe Diem….Fånga dagen
#3 Att lillfingret domnar när armbågen är böjd kan ha med ulnaris nerven att göra. Den blir ofta komprimerad i armbågen. Det går att operera om man har stora besvär men oftast räcker det med en nattskena. 
Med vänliga hälsningar
Chess
#5. Ska läsa på om ulnaris nerven. När jag sökte för domningarna i lillfingret och en del av handen så sa läkaren att det inte var något.
Tyvärr har jag inte bara domningar på natten utan det kommer lite när som. Bla när jag sitter vid datorn
och armbågen är böjd..
Förresten, det kan inte vara något diskbråck i nacken som spökar? Med tanke på att du har såpass mycket neuropatiska symptom (brännande känsla och domningar)..
Med vänliga hälsningar
Chess
#7. Ingen aning! Har aldrig varit tal om något diskbråck.
#7. Läst lite om diskbråck. Efter en snabb check så låter det inte som att jag skulle ha det.