Överkänslig för infektioner od?
Bara undrar om ni alla som har Fibro här känner er överkänsliga, dvs mer mottagliga mot infektioner od? Är ni sjuka längre också än "normala" när ni blivit förkylda osv?

JAAAAAAAAAAAAAAAAA. Det e inte klokt att en vanlig förkylning kan vara i veckor, kan få infektioner 10-15 ggr/ år, så det känns som man aldrig e frisk. Har tagit prov på immunförsvaret och det är alltid toppen bra.
Så du e inte ensam.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Ja, det är väl lustigt att immunförsvaret är toppen bra när man ändå är så dålig så ofta. Jag har ju dessutom MS som handlar om att immunförsvaret går till attack mot sin egen kropp och ÄNDÅ är mitt immunförsvar toppen bra. Hur går det ihop???

Mitt immunförsvar har oxå testats och var bra! Ändå så råkar jag så lätt ut för både det ena o det andra.. Men det har jag haft längre än FMS.. Vet inte när det började visa sig, men det var förresten efter jag blev så himla allergisk mot allt möjligt! För ca 15-16 år sen nånting.
första året jag va sjuk med fibron, ordentlig sjuk, så tog den ena förkylningen over där den andra slutade. Innan dess va jag sällant sjuk. Suck.. dom tog även längre tid att bli friska av.
Nu värkar det dock som mitt imunförsvar stärker sig igjen, jag har 1-2 förkylningar i året max, har inte haft influensa eller kräksjuka på många många år
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Nej jag har klarat mig från influensa osv också men det beror nog bara på att jag knappt träffar andra människor. Dessutom så rekommenderade min läkare (!) mig ett naturmedel med vitaminer, mineraler och en massa annat som stäker IF. Han hade nämnligen samma problem. Gäller att välja rätt läkare alltså *ler*.
jo det tror jag det! :D Vilket laturmedel är det?

Multivitamin Plus tar vi…läkaren och jag
Köper man på hälsokosten för drygt 200 kr litern och den räcker flera månader. Har sedan dess faktiskt varit mindre förkyld, peppar peppar!!
Huvudet på spiken…har inte tänkt på att min immunförsvar skulle vara sämre…det är därför jag hostar 2-3månader efter varje förkylning…en gång hostade jag i ett år…men då sa läkaren att det va psykiskt*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Fibromyalgi ser ut att rubba immunförsvaret för rätt många. Just den biten ser det ut till att jag släpper änn då..

Jag är inte ofta förkyld just, men däremot om jag är nergången/uttröttad då råkar jag lätt ut för halsfluss, bältros och så får jag blåsor i munnen.. men blåsorna verkar komma av tex tomat, apelsin o saltgurka.. Ev är det nåt mer som jag inte listat ut än.. Men har haft det så här redan innan fms så..
jag med har haft dessa sår/blåsor i munnen så länge jag kan minnast.
Men sen har jag faktisk haft smärtor och värk så länge jag kan minnast med. Dock inte varit ordentlig sjuk med FMS innan jag va typ 24 nånting…