FMS och ärftlighet?
Har hört att FMS är ärftligt stämmer det?
har en svärmor som har blivit diagnoserad FMS nu på äldre dar och ev min syster.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
även jag fick frågan från min läkare under processen att utesluta FMS om hurvida nån i familjen hadde. Jag berätta om min mormor, mina två tanter som har samt att min mor mistänks ha, varpå han kommenterade att det ser ut som sjukdommen kanske kan fölge i familjen. Jag skall se va jag kan hitta av info och presentera i en artikkel vad läkarna och vitenskapen anser om temaet, men det kanske är andra som har erfarenheter om detta?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag tror inte de har kunnat bevisa att det är ärftligt men att det finns starka misstankar om att benägenheten att få det är ärftligt, inte själva sjukdomen i sig tror jag.
Min mamma har FMS-symtom, hennes läkare har pratat med henne om det men jag tror inte hon har fått någon riktig diagnos. Även min lillasyster verkar ha lite sådana symtom, om än inte lika mkt som jag än. Jag vet också flera andra familjer där flera i samma familj har fått diagnosen så jag tror helt klart på att det är "ärftligt".
ja det ser jo ut som om man har större chans att utvekla FMS om ett familjmedlem eller fler har det med..

Både min mamma och min mormor har det oxå.. Sen jag..

Dito samma här - mormor - mamma - jag =FMS
Jag personligen tror att det är ärftligt, ligger lantent tills det händer ngt. Alla som kan få det behöver ju inte få det alls..
det kanske ligger i våra gener väm som är mottaglig? inte själva sjukdommen men man ärver motaglighet? jag vet fler där mor och mormor har men inte dom tex…
Min mormor hade ont men på den tiden så visste man ju inte vad Fibromyalgi är. Min mamma hade också mycket värk och åt piller mot allt möjligt. När hon var i 75 årsåldern fick hon Polymyalgia Reumatika och åt corticon i många år för att få ner sänkan. Min yngsta dotter har problem med värk i nacken och låsningar så hon går till en kiropraktiker. Jag hoppas att hon inte utvecklar fibro. Min Fibromyalgi startade med besvär från nacken.

Halva den svenska befolkningen bär benägenhet att få någon reumatisksjukdom, till det krävs en utlösande faktor ofta stress av någon form. Utan gen så kan inte sjukdomen bryta ut, men man behöver också någon form av katalysator.
Hur menar du Katalysator Lorita? Som i nåt som aktiverar den motagligheten?

Jag vet inte om själva FMS är ärftligt. Men nog ärver man sin "duktighet" från sina föräldrar i samband med sin uppväxt. Jag menar är man lärd att aldrig ge upp, att alltid kämpa på, själv är bästa dräng osv.
Det är ju ofta det som utlöser FMS, att man inte bryr sig om sin kropps signaler och att man bara kör på.
Om jag ser tillbaka på hur illa jag tog hand om mig själv förr (såväl fysiskt som psykiskt) så förstår jag att jag idag har fibromyalgi.
Men det tog mig många år att acceptera och att ändra mig.
Jag hade turen att få vara med i ett försök som gjordes på Ryhov 1997. Under ett år i stort sett varje vecka fick jag hjälp i en grupp att hantera smärta, kroppskännedom, terapi, varma bad, avslappningsövningar. Det tog mig lång tid att acceptera att jag faktiskt var drabbad. Jag tyckte att det mesta som sas gällde alla andra men inte mig. För mig var det här bara något tillfälligt som skulle gå över.
I samma stund som jag förstod att det skulle stanna hos mig för alltid, i den stunden kunde jag börja förändra.
Idag mår jag mycket bättre än vad jag gjorde för några år sedan. Jag har sållat bort så mycket "måsten" som jag kan. Jag har behållt sådant som får mig att må bra (mina shettisar)
Men visst …. fibromyalgin kommer ju aldrig att försvinna

Minsanne; Du har ju rätt om det där att man ärver sin "duktighet" av föräldrarna.. Jag har varit sån hela livet; Duktig! "Kan själv!" Men nu orkar jag inte vara så duktig längre… Det känns jobbigt ibland, för det sitter ju i det där, att vara så där duktig jämt… För min del var det whiplash som utlöste min FMS, men jag var alltför "duktig" i flera år, efter den skadan.. Tills min kropp sa ifrån…
Jo jag med kräver mycket av mig, dock har jag aldrig varit en som jobbar i 150 med aldeles för många saker. Jag bara begjär att jag skall gjöra perfekt direkt på dom saker jag gjör. Inte direkt hälsosamt det heller tror jag nog. tex detta med min svenska, det biter mig att jag inte skriver perfekt redan. även om jag aldrig gått nån svensk kurs tex, utan lärt mig svenska själv på egen hand!

Om någon nära släkting har tex Psorirasis eller liknande så är det inte uteslutet att man kan få Fibromyalgi. Min ena morbror har Psorirasis.
Muszimba: har han fått FMS med? eller har han klart att hålla sig FMS fri?
Hur är det med Psoriasis-sjukdommer och fms, har du nåt info om det? Det va nytt för mig nämligen, att psoriasis kan leda till FMS, fast inte direkt överraskande, även psoriasis är smärtsamt som fy!

Jag menade att Psoriaris och FMS är närbesläktade på något vis, hur vet jag inte. Det var den Reumatolog som jag fick min FMS bekräftade som sa till mig att de är nära varandra när hon hade frågat om andra sjukdommar i släkten och jag sa detta om Psorirasisen hos min morbror. Mig veteligen har han inte fått FMS.

En katalysator är något som får igång processen, ofta när det gäller reumatiska sjukdomar, stress eller en kraftig infektion.
Lorita: Jag vet vad en katalysator är, teorien runt det, jag undrade vad du menade som katalysator i sammanhangen, om du mener ärftliga gener är katalysatoren, om det är omstendigheter runt sjukdommen som är katalysator för benägenheten (det ärftliga) :)

Anlaget bär ju många på, det är inte någon katalysator utan det är tex stress som är katalysatorn, många vitnar ju om att dom varit ovanligt ambitiösa, arbetsamma innan. Jag fick min RA efter en mycket hård press och jag är helt övertygad om att det var direkt utlösande av sjukdomen
Jo, stress värkar ofta va en utlösande faktor, stress eller andra psykiska besvär (vare sig lindriga eller svåra). I vissa fall värkar det som arbetsnarkomaner får FMS pga dom jobbar aldeles för mycket.
Om du frågar mig har inte jag själv varit utsatt för stress i mitt liv, men sen är det ju frågan hur man definerar stress. Jag har haft mycket ekonomiska besvär och jobbat typ 10 år utan semester för att tjäna mäst möilig pängar, och min kropp har ju helt tydligen sagt till att det är nog även om JAG inte tycker jag har haft mycket sträss verkar kroppen inte hålla med ;)

En annan sak som kan utlösa FMS är ju värk. Jag har ju haft whiplash sen 1996.. Det är det som utlöst min FMS. Men pga all värk så blev det även stress o oro, hur jag skulle kunna fortsätta som vanligt..Jag var envis som synden, men en dag kände jag att jag står inte ut EN dag till! Då var jag helt i botten… Om jag inte varit så envis efter whiplash-skadan, kanske försökt gå ned mer i tid på jobbet -jobbade bara halvtid redan då-då kanske det inte blivit lika illa! Vem vet! Men det är försent nu att fundera på HUR jag kunde gjort.. Men det kanske kan vara en tanke åt nån annan.. Saken var ju den att jag älskade mitt jobb! Jobbade på bibliotek. Älskar böcker!! =) Så det var svårt att acceptera att det inte gick.. Att min kropp inte klarade att jobba längre…
Jo Hopi, nu skall du höra om detta med stres.. jag har ju haft besvär med mage och tarm, mycket diare och ont i magen och så. Jag har kollat för olika typer matallergier, ena med det andra, tagit alla möiliga prov och ingenting visar nånting. Så sa läkaren att då måste det va stressmage. Vadå stress tänkte jag, äfter jag blev sjuk har jag ju eliminerat allt av stress
Men så sa gubben, Demonen.. "men du har ju fibro?"
Ja just det tänkte jag.. att ha smärter 24/7… är inte det stress kanske? :) är det inte stressigt för kroppen att aldrig få vila och slappna av? JO! Det är 100% stress! inte konstigt min mage går bananas!
Gubben Demonen verkar klok han! Jag har haft värk så länge jag kan minnas. För 22 år sedan fick jag diagnosen Ulcerös proctit en form av Ulcerös colit men jag arbetade på även under skoven så gott det gick. Det skulle jag nog inte ha gjort med facit så här i hand. Men eftersom skoven pågick i 6 månader c.a. var tredje år så var det lite svårt att sjukskriva sig om jag skulle få behålla jobbet.
Besvär med mage och tarm är ju vanligt vid fibro. De flesta verkar ha problem. I mitt fall så ser jag det som EN sjukdom. Men läkarna på gastro tycker att det är "finare" med tarmsjukdomar
av någon anledning. När jag berättade för en av läkarna på KS att jag har fibro så sa han ja, ja om den sjukdomen tvistas det ju! Som tur är så har jag humör och sa till honom att bara för att du inte har kunskaper om fibro så betyder det inte att det inte existerar och så bytte jag ut honom.
Jag håller helt med, det är klart att kroppen blir stressad av att ha ständig värk och att även inte magen mår bra då. Allt hör ju ihop. Magen om något visar om vi mår bra, fråga japanerna!
javisst!
Jag bakar ett bröd som tydligen gjör min mage väl. Fil och bikarbonat, inte jäst och socker.. :) annars har jag tänkt uppsöka någon som kan hjälpa mig ställa upp en liste ingrediencer som är bra
Jag misstänker iblans att min 20 åriga dotter har det, men jag säger inget till henne än . Hon har liksom jag IBS hon har oftaont i ryggslutet eller nacken hon har besvär med näsan
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag fick diagnosen fibromyalgi i somras(2006).
Men jag har misstänkt att jag haft det sedan1998.Det tar lång tid att ta sig igenom alla läkare.Jag gick till flera läkare…Jag trodde inte att alla symptomen jag hade var en o samma sjukdom. Har nu gått på rehabilitering i Lund i 5 veckor.Kanonbra! Är nu ute i arbetslivet i 2 månader och praktiserar det jag lärt mig och ska sedan in igen i två dagar i mars. Ingen i min släkt har fibromyalgi. Men min farmor hade reumatism.
enligt min läkare och mna erfarenheter så är denna inte ärftlig
min mamma och syster har fibro…min mormor hade det oxå men på den tiden kllade man det kärringvärk
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
jo innan va det ju så att man kallade det käringesjukan.. min mormor med hadde FMS tror vi, samt migren

min mamma hade värk…
min äldsta dotter har ofta mycket ont i ryggen.. den yngre även hon ont i ryggen och mycket trassel med magen.. jag har inte sagt nåt.. men varit på den stora att hon ska kolla med sin sjukgymnast om hon kan kolla punkterna..
min syster har lite värk.. min systerdotter har vid infektion i kroppen vansinnigt ont i fötterna.. till gränsen till helt utslagen…
jag har visat henne raderna "mitt namn är Fibromyalgi" och hon sa genast att. men så känns det ju..
personligen tror jag att fibromyalgi är ärftligt….

Jag tror oxå att det är ärftligt.. Tyvärr.. Men min mamma har det och troligen var det samma med mormor.. (Hon lever tyvärr inte längre..)

Hej! Min mamma har värk sen 30 års åldern och även psoriasis. Min bror har värk också. Jag fick min diagnos 2000 när jag var 32 år. Mamma har aldrig fått ngn diagnos men tror att hon har Sjögrens OCH fibro./Cia

Min läkare, som forskar i fibromyalgi och är väldigt uppdaterad säger att de inte har kunnat bevisa att den är ärftlig, de har inte hittat något genetiskt som säger att det är så, däremot så säger statistiken en annan sak och nästan alltid finns det flera i samma familj som har FMS eller liknande symtom. Min mamma har något liknande och även en av mina yngre systrar verkar ligga i farozonen.
jo det är ju egentligen inget dom har kunnat bevisa om nånting med FMS, men som du säger Cissit: Statistiken berättar att många innom familjen brukar få det. Som i mitt fall, mor, mormor, nån tant.. och så vidare
Jag har hört att det inte är ärftligt men har reagerar på att några jag känner som har det, som också har MS Multipel skleros i släkten. inkl. mig själv, min moster hade det. Undrar just hur vanligt det är?[](javascript:void top.ShowProfile('Rita.S'))
http://www.smartguiden.nu/nyheter/default.asp
finns mycket bra här att läsa…kanske inte om just det är ärftligt eller ej men vad man kan se är ju att det verkar vara ärftligt…Att flera i samma familj kan ha det…
min mamma o min mormor har det, och har för mig att min gammelmormor också hade d.. så d finns ju en risk att jag också kanske får d… hoppas verkligen inte d.. =/
Vet ingen i min familj som har det mer än jag… Min mamma har värk men de har sagt att hon inte har FMS. Så jag verkar va först.
#37 dom vet med säkerhet att det inte är fms?

dreamiz: Vem är det som sagt det till din mamma? Vanliga läkaren på VC eller?
#38 o 39: De säger att hennes symtom inte stämmer. Hon har andra problem också o den värk hon har stämmer överens med det (utan att gå in på det mer noga då jag inte vill lämna ut henne/hennes sjukdomar här.)

dreamiz: Självklart ska du inte gå in på din mammas sjukdomar här! Bra om hon slipper ha fibro iaf! ;)