Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 3267 ggr
[Tassy]
0

Äntligen rätt diagnos!

Den "gamla trogna skaran" här inne minns nog mig, jag brukade vara inne på fibro mycket förr. Ni minns nog även att jag fick diagnosen fibro, men att man senare ifrågasatte den och ville ta bort den..

Nu är fibron helt struken och ersatt med "hypermobilitetssyndrom och mycket troligt ehlers danlos".

"tyvärr" hade jag mitt livs mest smärtfria dag just idag, hade jag haft min vanliga värk idag så hade diagnosen blivit EDS typ III (hypermobilitetstyp).

Så nu har jag äntligen hittat rätt!

Nu börjar lång rehab med sjukgymnastik och hjälpmedelsutprovning är gjord. Har fått väldigt lustiga tillbehör till fötterna Tungan ute

pia63
0

Vad skönt att du fått rätt diagnos!

Ett steg på väg ialfall ju mot att kunna få bättre hjälp

Glad

hoppetossan
0

Håller med ovanstående! så skönt för digGlad

shareza
0

att få en riktig diagnos är viktigt,,,,men har aldrig hört talas om din,men önskar dej lycka till.

Rita-S
0

Skönt att få ett namn på vad som händer med ens kropp! Underbart!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Shawy
0

Jag vet precis hur du känner dig nu. Jag gick ju själv med fel diagnos över 6 år med att jag var utbränd och myalgi. Jag har efter en utredning på Akademiska i Uppsala för några månader sen fått veta att jag har Ehlers danlos syndrom, överrörlighetstypen…den som hette typ III förrut. Tack o lov för det annars hade jag aldrig fått sjukersättning tillsvidare beviljat med dem nya hårda reglerna. Ödet som gjorde det i sista stund. Jag är väldigt dålig i min EDS och ett arbete för mig har varit helt otänkbart. Jag har muskelvärk, ledvärk och nervsmärtor samtidigt 24 timmar om dygnet.  

Att få rätt diagnos betyder väldigt mycket trots att man får veta att man har en obotlig sjukdom. Jag fick svar på alla mina konstiga fel som jag haft sen barndomen t ex. Känns skönt att se hur alla pusselbitar faller på plats och att få veta att man inte var så konstig ändå trots allt.