Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 9277 ggr
sommarblomman
6

Handstyrka

Har någon av testat handstyrka. JAG GJORDE DET FÖR
2 veckor sedan och fick 20 i ena handen och 19 i andra….vad betyder det??? Stark, medel, svag??
Jag blev mätt med en vigorimeter

Jag tog i för kung och fosterland Flört

muffin-asta
1

oj. Jag har handstyrka 3 kg. Du har 20 & 19 kg. Det är jätte bra!

Jag ska ligga omkring 20 kg.Men kommer aldrig komma dit. Var stolt!

fibro
0

Jag har gjort ett test, men jag fick inte veta resultatet..men jag fråga ju inte heller. Hon sa bara " ojoj, det var inte mycke, och höger var ännu sämre".

TjockaBerta
0

Jag har nyligen testat handstyrkan men fick ingen siffra utan bedömningen "mycket låg funktion". Han trodde att jag larvde mig först.

>>>Malum domesticum<<<

kajsa-kavat
1

Vart kan man gå och testa sig ???? Har urusel hand och fingerstyrka. Och har någon tips hur man kan förbättra styrkan i hand OCH fingrar ?

muffin-asta
0

#4 Hos din sjukgymnast finns det oftast  maskiner så man kan testa styrkan. Jag har gått mkt på hand träning med terpentin(?). Doppar händerna i varmt terpentin bad & sen efte det rörelser. Gör susen.

kajsa-kavat
0

Det är bara för jäkligt, jag som spelat så mycket gitarr tidigar. Men gjort uppehåll ett antal år. Nu kan jag inte. Orkar inte greppa så jag får ett helt rent accord. Jag blir tokig. Varför ?

Maria
0

Det finns olika "apparater" som mäter handstyrka bl.a Vigorimeter och Jamar.

Många anser att Jamar mäter mer korrekt beroende på att man kan få till lite olika resultat med Vigorimeter beroende på hur man trycker på bollen. Trycker man med fingertopparna så kan man klämma lite bättre och det beror också på hur bollen ligger i handen. Inte alltid så lätt.

/Maria

sommarblomman
0

Hej fick reda på idag att jag inte alls tagit 20 kg i handstyrka utan de räknar på ett annat sätt. Jag tog 20 och normal är 70 så jag låg i underkant.

Vigorimeterns normalvärden:

Bollstorlek

0 30 - 70 kpa

½ 70 - 120 "

3 80 - 130 "