Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 6140 ggr
hoppetossan
0

Hur har ni ont?

Tänkte på det, hur har ni ont?Flyttar er värk sig eller är den konstant på ett ställe?

Jag har ont överallt i hela kroppen alltid, har liksom en grundsmärta som alltid finns där och sen i långa perioder har jag mer ont på vissa ställen, som nu när det är armar, händer, nacke, axlar och skuldror som är värst.

hur ser det ut för er?

mvh

Hoppetossan

louise11
0

Hej!

Samma sak här, har konstant ont i hela kroppen, det ligger där och maler kan liknas med brännande smärta och därtill myrkrypningar i benen och något "sug liksom"på natten innan man skall somna är det tröstlöst kan inte ligga still med benen. Har en borste som jag borstar mig med för att förvilla smärtan.

Och så toppar man det med intensiv värk som kommer och går på olika ställen runt om i kroppen som varar från några timmar till några dagar.

Det jag kan trösta mig med är att när jag väl har somnat så sover jag.

Men så fort jag vaknar är det som att slå på ett relä och vips så är all smärta igång igen,

Har nu haft detta varje dag i 10år, ibland frågar jag mig hur jag står ut i detta fängelse av smärta och trötthet. men vad har jag för val typ två och jag hoppas att forskningen når framåt så någon form av "piller" kan ta bort detta helvete.

De piller (Lyrica, nerutonin,cymbalta etc)har så många biverkningar att man blir mörkrädd.

Ett fungerande huvud är allt jag har kvar för kroppen har liksom gjort sitt.Då vill jag inte gå runt som en Zoombie av en massa tabletter, som ändå inte tar bort smärtan mer än 10-20%.

Jag vill ha ett piller som tar bort 100% då kan jag ta biverkningarna.

Ursäkta den långa romanen!!!

Louise

fibro
0

hoppetossa:

Jag har som du, konstant molande i hela kroppen, och periodvis överdjävulsk värk i olika delar. När dessa "perioder" kommer är det molande, brännande, svidande, skärande, stickande - allt på en gång och överallt.

Mina ben är värst utsatta, där är det ett evinnerligt molande jämt-jämt.

Jag får aldrig sådär att bara en arm, ett ben, en höft, en fot etc är värst…nee det är alla delar i kroppen som värker samtidigt, och som sagt - benen är värst.

louise11:

Du har inte Restless legs ? Väldigt vanligt vid fibro, finns läkemedel som hjälper.

vino
0

#2  Vilket läkemedel hjälpermot restless legs?

fibro
0

#3:

Här är en bra länk… gå in på "för läkare" .. sen "behandling"..

Mycke bra att läsa på sidan Flört

http://www.rlsforbundet.se/index.html

vino
0

#4  tack! jag blir litemörkrädd när jag läserom alla mediciner. tur attman inte har krypningarna så ofta. deträcker med de medikamenter manhar.

Men Tryptizol harjag testat, och den gavmig både varmaben och hemska krypningar! Rynkar på näsan

fibro
0

Mmm jag vet Rynkar på näsan

Jag håller mig från läkemedel så mycke jag kan.. Jag får alltid de värsta biverkningarna och magen protesterar. Så jag har inte provat nåt mot RLS ännu, än så länge får jag det inte allför ofta jag heller.

ophelia
0

Jag hade stora problem med krypningar i benen för några år sedan.Började dricka tonic vater.(utan gin Rynkar på näsan) kininet i det hjälper.Knske inte så gott när för det behövs ett antal flaskor innan man märker skillnaden men för mig så hjälpte det.

mo12
0

Har hört att magnesium är bra mot Restless legs !!!

louise11
1

Ang. restless legs. Har givetvis pratat med min neurolog om detta, och han svarar att resless legs försvinner när man går upp och rör på sig,

och det gör inte mina myrkrypningar dom finns där alltid, oavsett om jag går eller ligger.

Men de är inte lika påtagliga när jag fokuserar på annat. t.ex tittar på tv eller läser eller dyl. Då är det som hjärnan blir lite distraherad.Så därför talar det inte för att det är resless leg enligt min neurolog.

Så det är väl något annat skit.

Tipset med kinin i tonic water har jag testat(tycker det är supergott) men det tog inte bort myrkrypningarna tyvärr.

louise11
0

Hoppetossan, vill fråga dig, vilken typ av läkare har gett dig din fibrodiagnos?

Undrar eftersom jag känner igen mig i din typ av smärta, har också faktiskt mest besvär med mina ben.

Jag har en professor i neurologi som försöker hitta rätt diagnos på mig, han är inte övertygad om fibro, eftersom fibro är ett sådant brett spektra, givetvis har han uteslutit andra vanliga neurologiska sjukdomar som ex.MS .

Enl. honom så finns det så många neurologiska symtom som många kan drabbas av, men när läkarna inte hittar den precisa orsaken till besvären så drar dom till med fibro eller myeli eller någon form av smärtproblematik utan känd orsak.

Han har följt mig i 10 år med ett otal tester under dessa år, för att komma fram till vad som felas i det centrala nervsystemet.

Han brukar skämta och säga hittar jag orsaken så får jag nog Nobelpriset.

Och jag är ju så nyfiken på att hitta andra med liknande symtomer, tänk om vi är många som har en sjukdom som inte har upptäckts än!!

vino
0

#9  omdet är såhimla enkelt att bil avmed rsl, varförfinns det då medikamentermot dem kanjag då undra. Det ärju "bara" att knallaen stund ochsen gå ochlägga sig igen?

Självklartså ifrågasätter jag intedig, men läkaren.

fibro
0

Jag håller med dig. För när man väl lagt sig igen dröjer det inte länge förrän eländet börjar igen Förvånad

mo12
0

Jag känner några som fått Sifrol mot restless legs och dom tycker att det hjälper bra, men det är ju en medicin, inte lätt för dom som inte tål mediciner!!

vino
0

#13  jo,så ärdet ju med detmesta. Tål man intevissa mediciner ärdet inte mycket attgöra åt. Jag tål inteantiinflammatoriska medel,så jag får gåpå Citodon och Alvedon/Panodil. och dethar inte samma önskadeverkan precis.

Blomfrun
0

Min man hade problem med myrkrypningar och fick Sifrol utan någon verkan men när han fick kollat sömnen hade han 6-8 andningsuppehåll per 10 minutersintervall. Snarkapparat fick han omedelbart och det hjälpte. Sömn är ju det värdefullaste läkemedlet vi har så att förbättra sömnen är en mycket primär sak att göra.

hoppetossan
0

louise11: bara trevligt att läsa din roman:) önskar också att de kunde komma på ett piller som hjälper t 100%. har precis slutat med cymbalta som inte hjälpte ett skit, fick bara enorm trötthet och muntorrhet av den. Nu provar jag en annan medicin som heter klomipramin mylan, men än så länge ingen effekt av den heller.

för övrigt så fick jag min diagnos på ett smärtrehab ställe för 2 år sen.men jag tror att du eg ville fråga fibro om detta då jag inte skrev ngt om mina ben i mitt inlägg:) men det gör inget för jag har samma symtom i benen ändå,det kryper och håller på hela tiden, kan ibland inte sitta still utan måste skaka på dem för att det känns så konstigt,men det hjälper inte alltid. känslan förvärras av att gå i trappor också..blir vansinning..

fibro: tycker det är intressant att många man talar med har värk hela tiden när det ofta står i texterna om fibro att värken flyttar sig.Fast det verkar ju som om fibro är så otroligt olika på olika personer, både i hur ont man har och i hur värken ter sig samt vad gäller övriga symtom som hör hemma med diagnosen. Hade varit intressant att forska i den här sjukdomen, om man hade haft orken vill sägaFlört

Ophelia: kan man inte få i sig kininet på annat sätt så man slipper tonic water? men annars kan det ju vara värt att prova ändå om det skulle hjälpa en!

louise11
0

kan det vara så att det är olika sjukdomar, fast de flesta har fått samma diagnos.

Allt detta gör ju det hela förvirrande. En del jobbar och står i trots Fibro och andra ligger helt utslagna, hur kan samma sjukdom drabba individer så totalt olikt.

Och varför har en del ont ex. i en axel en viss tid och sedan t.ex benet, har de bara ont i det området då och för övrigt helt smärtfria, medan jag har ont hela tiden överallt.

Och varför har en del mest neurologisk smärta och en del muskelsmärta och ändå får de flesta utskrivit samma typ av mediciner, som är för neurologiska skador i det centrala nervsystemet.

Hur går Era tankar?

Louise