hur??
ja jag har funderat ett tag på hur man märker om man har fibromyalgi får man helt plötsligt ont eller d kommer sakta men säkert eller vad man ska säga? hur märkte du det??
Tidigt att nått var fel-konstigt…Hade ont jämt på olika ställen eller bara allmänt i kroppen, allergier, överkänsliga slemhinnor och magen som krånglade, infektioner - inflammationer…
Sökte läkare själv då jag var 15 år men dom sa jag hade kroniska infektioner - inflammationer och att min kroppsvärk berodde på min träning (aktiv sportare, tyngdlyftning och dans) när jag var 16 år orkade jag inte mera slutade träna och gick upp massor i vikt (över 95kg och är 168 kort) Sen gick det hela 80 och 90 talet med smärta, värk och massa besvär, skickades hit och dit olika läkare, smärtklinik, rygginstitut osv.
Tills jag träffade på en läkare som lyssnade och undersökte mig på ett annorlunda sätt, han tryckte på olika punkter på kroppen och jag hade ont och grät på dom allihopa, han talade då om att jag hade en sjukdom (fibron) och jag fick en chock för jag hade börjat tro att jag inbillade mig…
Då hade jag så ont av att ens ha kläder på kroppen att jag helst låg hemma och bara tröst åt…Jag var tjock…
Bestämde mig snabbt för att göra nått åt det hela och ändrade mina kostvanor, började promenera…
Då jag tappade övervikten vart det bättre, kunde ha kläder på kroppen utan smärta…Då jag började röra på mig fick jag mycket blåmärken (än idag) men jag vart bättre i min astma och jag känner mig mycket piggare, numera försöker jag leva så normalt som möjligt så min dotter inte ska ha en mamma som sitter och ojar sig och aldrig gör nått…
Många gånger får man lida för det dagarna efter men det är värt det…för att se henne ha skoj!
oj va länge du gick utan att veta vad det var… måste vart en chock samtidigt som det är skönt att få veta vad det är för något man har, när man gått så länge o vart ovetandes.. ja att lida för att se ens barn glada känner jag igen från min mamma som har fibro o reumatism plus lite annat "smått o gott".. hon har alltid försökt att vara så aktiv hon kan men inte alltid hon orkat eller det funnits ork, när man va yngre förstog man inte så bra men nu ser man det ju på ett annat vis o förstår när hon behöver vila o så…