Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3850 ggr
helgalena
2010-10-12 00:12
0

Fibro???

Hejsan

Hamnade här då jag googlade runt lite…har haft ont i kroppen i mååånga år…värker och gnoler överallt…axlar, armar, handleder, benen, ryggen, fötterna och med detta en ständig värmekänsla…som att ha feber men jag har inte det (ibland har jag det) känner mig allmänt sjuk och det är en pest och pina…det minsta jag gör påverkar nästkommande dag, dvs städar jag en dag kommer värken på kvällen för att sedan sitta i flera dagar…går jag ut och går får jag ont överallt (speciellt i ryggslut, höfter och lår) och det är INTE träningsvärk…nu har jag haft en sån grym smärta i ryggen, höfterna och fram i låren. Trodde det var gynekologisk (kändes nästan så) och var på gyn men det var inget konstigt….börjar bli allmänt rädd nu att jag har cancer eller nått…men så kom jag och tänka på fibromyalgi…är också sååå trött…bra blodvärde dock och inga andra konstigheter..Ska ringa i morgon och boka tid till vårdcentral..Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter????

fibro
2010-10-12 09:11
0

Ja boka en tid hos läkare och be om en utredning. Fibrosymtom finns ju i många andra sjukdomar också som måste uteslutas.

Det finns massor att läsa här på forumet om andras erfarenheter, men bäst att du pratar med en läkare .. och hoppas han/hon lyssnar.

Jag hoppas att du INTE har fibro, utan isåfall nåt annat det går att få hjälp för.

Lycka till och berätta hur det går för dig sen.

helgalena
2010-10-12 18:46
0

Ringde hälsocentralen idag och dom hänsvisade mig till en sjukgymnast…fick tid direkt och han mätte ryggen, frågade en massa frågor om dimsyn, smärta, trötthet osv…..sen tryckte han på vissa punkter på kroppen som var ömma…vissa mer än andra…det gjorde inte ont men det var ömt och obehagligt….ont gjorde det när han tryckte vid korsryggen (har problem där nu)….sen sa han " jag kan nästan fast inte med 100 % säga att du har kronisk smärtproblematik…alltså fibromyalgi…men jag vill att du kommer en gång till så jag får gå igenom hela kroppen för att utesluta annat" och sen förklarade han vad detta beror på eller vad det inte beror på osv… Men sen då….ska ingen läkare ställa diagnosen eller räcker det här????Obestämd Känns ändå skönt att få veta vad det beror på…har trott jag har skelettmetastaser i ryggen/höfterna eftersom jag haft så ont sista veckorna…(haft värk under många år men inte så här ont)

vino
2010-10-12 19:18
0

Sa hanatt du hade fibro? Oj, det varsnabba ryck. Jag har haftont flera år, men först sista årethar de sagt myalgi och förra veckan , lite fibro… Vad bra att du träffat nån som lyssnar och undersöker!

fibro
2010-10-12 19:51
0

Nej en sjukgymnast får inte ställa diagnoser ..

De får väl säga vad de tror, men det är läkare som ställer diagnosen.

Tidigare var det reumatologen som ställde diagnosen, men idag får även allmänläkare göra det. Så sa läkarn till mig då hon gav mig min diagnos.

mongu
2010-10-12 20:32
0

Beställ tid hos läkare för att få en undersökning. Sjukgymnaster kan göra bedömningar som läkarna går efter, som ett led i en utredning, men det är inte dom som ska ställa diagnosen.

Får se vad sjukgymnasten säger nästa gång.

Det verkar som snabba ryck att sätta en fibrodiagnos efter ett enda besök.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

helgalena
2010-10-12 22:46
0

Ja jag tycker det men har misstänkt det här länge…har sökt läkare förr men då för ont i nacken, och nästa gång för fötterna och nästa gång för yrsel och nästa gång för dimsyn osv  min journal är flera kilometer lång….har inte förren det sista året funderat på om det kanske är fibromyalgi jag lider av…mycket då för att jag känner mig såååå febrig och så tar jag tempen och den visar ingenting…har feberkänsla nästan dagligen….min husläkare ska ringa mig och då får jag fråga vad hon tycker….

Pigan71
2010-10-13 01:06
0

Jag känner igen mig i allt du skriver. Har också ofta feberkänsla utan anledning. Fick min fibromyalgidiagnos av en allmänläkare på vårdcentral. Har sprungit runt hos läkare i 15 år med olika smärttillstånd. Nacke, axlar, ländrygg, ischias, ömmande fötter, extraslag på hjärtat osv. osv. Fick min diagnos för ca 1 år sedan. Fast sen om jag riktigt "köpt" den är en annan sak Glad i mitt fall är nog stress och att vara fröken duktig den största boven. Tror även att våra kvinnliga hormoner spelar en stor roll. Mina smärtor är väldigt olika beroende på var jag är i menscykeln (är 39 år). Har faktiskt oftast feber strax före mens! Mår iaf mycket bättre idag med hjälp av mindfulness, meditation, avslappningsövningar, KBT, vattengymnastik, spikmatta etc. (alltid vägrat mediciner). Det finns hjälp att få och det kan vara skönt att få en diagnos så man gör rätt saker och börjar lyssna på kroppens signaler.

Hoppas det går bra för dig!