Smärta och läkemedel?
Hur mårni efter en undersöknign hos läkare ellersjukgymnast?
Närde har tryckt ochkännt på alla mina onda punkter, så ärjag helt slut upp till envecka efteråt.
Var till läkarei tisdags, fick en genomgång, harhaft ont ihela kroppen sendess, och igår ochidag får jag dras med huvudvärk som flyttarsig, som inteens Citodon hjälperemot.
Ska till läkarepå tisdagoch prata läkemedel. Detkanske finns någotannat som är bättre? Citodon ärdet enda jag använder,men har Tradolan hemmasom jag fått på recept. Testade engång Alvedon+tradolan,men det gav kort effekt tycker jag,har även Tradolan Retard, menden var inte bra.
Har provat Tryptizol,men fick myrkrypningar i benen,detvar riktigt otäckt, såden går bort.
Någon somhar förslag?
Jadu, efter läkarbesök känns det som jag gått en rond i boxringen med nån stark person som kastat omkring med mig.. Känner mig som ett stort brännande blåmärke i flera dagar efteråt.
Jag har provat en massa läkemedel men får tyvärr de värsta biverkningarna så jag kan inte ta nåt alls. Det sista jag provade var Lyrica. Den tog bort värsta smärttoppen och det "pirriga" och brännande i början, men så skulle jag höja dosen och då kom biverkning i form att jag inte kunde pinka. Så bara att sluta med dem.
Men just Lyrica hjälper många fibrisar har jag förstått.. Be om att få prova dem.
Lycka till.
Tack, jag skafråga läkaren om denmedicinen.
I just medicinväg tror jag vi är så olka alla med fibro så de är att leka försökskanin med sej själv nästan för att hitta något som någorlunda kapar det värsta.
Själv äter jag (ibland väl för hög iofs) dos med panodil forte+tradolan. Hjälper någorlunda med det allra värsta
Lyrican for jag riktg illa av med biverkningana .
Känner igen det där med att efter ett läkarbesök när de klämt o petat … jisses vad illa det kan vara under en lång tid ibland då.
det som jag tycker hjälper är tradolan retard i kombination med lyrica. jag tar det morgon och kväll enda biverkningen jag har är att jag har gått upp i vikt av dom men har minkat ner på lyrica och gått ner lite i vikt. jag har cymbalta ochså bra både för värken och ångesten.
Jag såg att viktuppgång varen biverkningav Lyrica, ochdet är ju ett stort minus.
#3 måste fråga.. Panodil eller alvedon forte (samma som 2*500mg) plus Tradolan 50mg är väl inte för hög dos?

# 6 Man kan kombinera Panodil forte (Alvedon forte) med Tradolan, men vilken styrka just du ska ha måste din behandlande läkare bestämma i samråd med dig.
Av Panodil/Alvedon är maxdos per dygn 4 g. Av Tradolan är maxdos per dygn 400 mg om inte din läkare bestämt annat.
Sen om du ska ta dessa ihop eller inte är en sak du ska ta med din läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jo den läkare somskrev ut Tradolan (samma som tramadol)sa attjag kunde ta Alvedon + 1-2 Tradolan 50 mg. Mennär du skrev högdos då blev jag fundersam.

När läkaren har sagt en sak så är det bara att köra på.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nåja,jag ska ju till läkarepå tisdag, så jagkör mina vanligaCitodon så länge,såska jag ta ett snackmed henne. Jaghar ju astma ocksåtyvärr, ochdet förstör en heldel vad gäller medicinering.
Vino : Jag uttryckte mej nog lite klumpigt.. Jo, det är panodil forte samt tradolan.
Men jag tar den dosen ca 3-5 ggr dygn beroende på värksituationen.
Och jag kan känna själv att jag ibland nog borde minska dosen.. men då är värken fördjävlig istället och jag blr handlingsförlamad nästan
Och nu står äckliga vinter och kylan för dörren…
*suckar*
Ok, dåhänger jag med;-)

Pia!
Var noga med att inte ta för mycket av Paracetamol alltså Alvedon, Panodil osv.
Det blir inte bättre effekt men däremot riskerar man allvarliga leverskador.
Maxdos av Paracetamol är 4 g per dygn och Panodil forte är på 1 g så du ska inte ta mer än max 4 gånger per dygn.
Var rädd om dig.
Ha en bra dag! Mongu.
mankan ju även ta 500mg istället ibland. men detska väl iaf gå 4-6 timmar emellan?

Det stämmer att man ska fördela dosen så jämt det går över dygnets 24 timmar. Men man behöver ju inte sätta klockan på ringning för att vakna o ta.
Visst kan man ta 500 mg ibland men det finns inte Panodil forte eller Alvedon forte utan dom är på 1 g. Så man måste va vaksam på vad det är man har hemma.
Sen finns en Alvedon 665 mg som man kan få på recept. Den är med modifierad frisättning som är bra vid långvariga smärttillstånd. Det innebär att man tar den 3 gånger per dygn och därmed blir fördelning bättre än med vanliga Alvedon eller Panodil.
Fast har man den ska man inte ta nåt annat som innehåller Paracetamol för man får i sig maxdosen redan.
Ha en bra dag! Mongu.
Men det är väl ingen skillnadpå innehållet i 2*Alvedon 500mg och 1 Alvedon Forte? Jag kanske missuppfattadesig nu, menjag tror ändå att mångatror att en Forte är en starkare tablett än 2*500mg.
Är detförresten nån som användet Dexofen? Isåfall fungerar denbra? Jag fårju en jädra huvudvärk ett par gångervarje månad och Citodon hjälper inte, så jag kanskeska be att få prova Dexofen? Hmm.. Ska ta upp detimorgon på vc-besöket iaf.

Vino det stämmer att 2 Alvedon på 500 mg är samma som Alvedon forte. Det jag menar är att många inte är uppmärksamma på att Alvedon forte är på 1 g och därför får i sig för mycket paracetamol.
Dexofen kan hjälpa en del. Jag hade den för länge sen. Den ska kombineras med Alvedon för att ge bra effekt.
Dexofen är en medicin som det krävs särskilt recept för. Den klassas som ett narkotiskt preparat.
Den är farlig rent av livsfarlig ihop med en del andra mediciner och med alkohol Även en mycket liten dos alkohol.
Vet inte om den används så jättemycket numer.
Men är man bara medveten om riskerna så är det en medicin som kan ge en bra effekt på medelsvår och svår smärta.
Hör med din läkare så får du se vad han/hon säger.
Ha en bra dag! Mongu.
#18 Jo, jaghar ju Citodon, ochdet klassas likadantsom Dexofen.
men nu harjag iaf varit hos tant doktorn,ochhon tyckte som jag, attjag skulle försöka trappa ned på Citodon.jagvill gärna ha andra alternativ. Jagtar ändå inte mer än 4-6 Citodonom dygnet.
Ficknu Panodil Forte (hon upplever ändåatt Forte är någotstarkare än 2*500mg) samt Stilnoct attprova för insomningssvårigheterna.
Så nu skajag försöka vara duktig att barata Panodil underdagarna, och blir det för jäkligt så tarjag Citodonen. Ochjag har koll på paracetamolen, max 4 g perdygn.
Hon hade settnågot bra program påtv igår, om olika medikamenter, därdet diskuterades om smärttabletter bl.a. ska försökata reda på vilket programdet var och påvilken kanal, (hon komju inte ihåg det), för detprogrammet vill jag gärnase.
Det varVetenskapens värld.. gåri repris 15/10 i SVT2, 16/10 i SVT2 och 17/10 i SVT1.

Vino!
Visst är det lite lustigt att läkaren tycker att Panodil forte är starkare än två Panodil 500 mg. För det är exakt samma mängd verksam substans oavsett om man tar en Panodil forte eller två Panodil 500 mg.
Hoppas det går bra för dig.
Ha en bra dag! Mongu.
#21 talade omdet för apotekspersonalen och hon gapadesom en fågelholk och skrattade. 

Kan tro det. För det är skrattretande att läkaren säger så. Dom borde veta den verksamma substansen i det dom ordinerar.
Ha en bra dag! Mongu.
Precis!