Af-möte
Ska träffa folk från Af på fredag och de ska se vad de ska kunna hjälpa till med och vad jag ska klara osv.
Nu är jag väldigt novis på detta så jag ställer ut fråga bland er som vart med och kanske kan mer ;)
Hur ärlig ska jag vara? Eller ska jag spela med och låta dem kasta ut mej på olika ställen för att prova?
Vilka rättigheter har jag ? Vad kan jag kräva av dem ?
Ops.. *skrattar lite*
Låter konstigt kanske hur jag ställde frågan sr jag ju .. men jag vet ju att de knappast lyssnar på hur jag egentligen mår och känner mej,
Så jag räknar kallt med att de kommer att föreslå saker jagvet att jag inte klarar. Och att "hota" med ditt o datt är de ju också rätt bra på . 
Du borde absolut vara ärlig, men även visa vilja att samarbeta, så dom inte kan "ta dig" på att du "motarbetar dom". Ge dom inte den ursäkten, det är mitt råd.
Forsök efter bästa ävne att berätta hur mycket du hemsk gjärna VILL prova allt möiligt, men du måste för egen del vara öppen och ärlig om hur det känns och hur du mår.
skulda gjärna på att du inte vill kasta bort deras tid med flit, utan att du vill vara ärlig och samtidig göra ditt bästa i ett forsök om det blir så :)
Vilka rättigheter du har vågar jag mig inte på då jag inte alls är insatt i hur systemet skal fungera, (jag säger "skal" då jag anser att för mycket tydligen inte går så det förmodligen var tänkt från regeringen), och jag tycker iaf du kan kräva av dom dokumentation på varför dom anser du kan göra si eller så när dina läkarintyg säger annurlunda :)
Men det är nog fler här inne mer bevandrat på hur systemet fungerar, rättigheter och krav.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag är rädd för att de ska kräva en massa och säga att jag måste göra sioch så. Och om jag är ärlig så kanske de tycker jag att jag är hopplös och inget vill.
Men, jag vill ju.. fast jag kanske inte orkar o kan. Jagär rädd att jag tvingas ut i något så jag blir än sämre än vad jag är. Tror inte jag skull orka med att må sämre o ha mer värk än nu.
Är snudd på precis så jag har "näsan ovan ytan" så att säga som det är…
Usch vad man känner sej liten och försvarslöst ynklig när man vet hur en del blivit behandlade ..
Är allt rätt orolig och mår lite pyton med fjärilsfladder i magen av vad som -kanske-väntar 
Det kan jag förstå.
Vi sitter med lite av det samma innom supporten: Hur lägger man fram det man skal berätta för kunden, utan att kunden tror vi ger katten?
Det handlar om hur man formulerar sig, hur man lägger det fram. Många på FK och AF borde gå den kursen vi har här på jobbet som kallas "soft skills", ävnen att formulera sig.
För oss att behöva väga våra ord ut i fall det kunne uppfattas som att vi motarbetar eller är orimliga, kravstora, gnälliga eller ointrecerade tycker jag är orimligt, men helt klart är det nödvändig.
Nu vet ju inte jag hur dessa folk är, och det är svårt för mig att råda dig till bästa approach mot dessa folk du skal träffa då jag själv forsöker anpassa det efter vad jag ser och känner när jag möter folk, men min erfarenhet är att i det långa lopper tjänar man på att vara öppen och rak. Si det som det är, att du är redd. att du vill så gjärna,¨men är redd för konsekvänserna om du skulle hamna i något du inte orkar med, och brakar i hop och så vidare.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Du ska självklart va ärlig. Allt annat är otänkbart. Då kan du hamna i ett väldigt svårt läge.
Tror att om du talar om exakt hur du mår och känner så går det bra.
Visst kanske du får prova på olika saker men det är samma där fungerar det inte så säg ifrån direkt. Vänta inte och va "tapper" bara för att försöka utan tala om att jag klarar inte detta.
Hoppas det ska bli så bra som möjligt för dig!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej Pia63.
Jag tror inte du behöver vara så orolig. Är det inför ALI du ska dit så har jag hört att dem på af är väldigt förstående och tillmötesgående mycket mer än det på FK är i alla fall. Eftersom ALI är inviduellt så ska ju dem helt anpassa helt efter din förmåga, att det är du själv som bestämmer vad du klarar och inte klarar. Dem ska ju helt lyssna på dig och jag har inte hört att någon blivit påtvingad något.
För dem flesta har det blivit högst 3 möten på dessa 3 mån ALI pågått. Det går ju mest ut på att ni ska samtala och utreda vad du skulle kunna göra etc.
Skulle dem komma fram till att du inte klarar något så ska du efter 3 mån kunna återgå till sjukförsäkringen igen, att bli sjukskriven igen. Men jag vet att många även fått förlängt ytterligare 3 mån.
Men jissa om mötet med arbetsterapeuten på af vart otroligt positivt!

Träffade en som faktikst hade full kunskap om fibromyalgi . Nästan s jag kunde tro att hon hade det själv, så klok var hon !
Visade sej att hon hade på tidigare arbetsplats hon haft just vart inrikad på just fibromyalgi/reumatiker och fått massor av utbildning inom detta område, samt att hon hade en nära släkting med just fibro -oxå.
Var så skönt att kunna prata - och bli trodd och förstådd 
Just nu känner jag mej jätteglad … jag var så nervös och orolig inför mötet ju.
Sen vad som kommer att hända får jag väl se… men just dettamöte var kanonbra !

Just att det brukar bli ca 3 möten på tre månader är ju skrämmande i sig. Det orkar ju de flesta med. Om man då orkar delta kan det väl tolkas som om man kan arbeta. Eller?
>>>Malum domesticum<<<
#8 Det ska ju ske inviduellt. Men många är ju så dåliga att dem knappt tar sig in på dessa 3 möten. Självklart kan de bli fler timmar och säkerligen dagligen också, men som sagt det beror ju helt på vad man klarar av själv. En del kanske är så pass att dem kan starta en arbetsträning på en gång och då ordnas ju det.