Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 11146 ggr
lella71
2010-10-11 13:14
1

Gabapentin??

Hej!

Började med denna epilepsimedicin för ca 1 månad sedan och undrar om någon annan testat och vad ni tyckt i såfall? Själv mår jag illa ibland av den och värken är ju kvar. Enda fördelen är att jag lyckats sluta ta Tramadol, insåg i slutet att den inte hjälpte ett dugg (efter över 1 års användande) utan mest att man vill ha något man vill ta till när värken är för hemsk. Nu ska jag till min läkare om en vecka och ska diskutera om jag ska fortsätta med den och i såfall om dosen behöver höjas tar nu 300 mg/3 ggr per dag.

Tacksam för alla åsikter,ha en dag alla! :-)

pia63
2010-10-11 13:57
0

Ska du äta Gabatin för värken?

Eller har du epelepsi ?

*ja.. jag är virrig idag- sömnbrist på hög nivå nu*  Oskyldig

Jag har också tänk mej att försöka dra ner på tramadolen.

Lite lustig .. från att ha vart anti-piller till att jag äter "som godis" känns det som  iallfall..  Nå, ogillar att jag äter varenda dag i omgångar iaf…

mongu
2010-10-11 18:34
1

Gabapentin är bra när man har neurogena smärtor. Precis som Lyrican som också är en epilepsimedicin.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

nim2
2010-10-12 10:43
0

Jag har inte fibro men har neurogena smärtor och äter Gabapentin mot detta. Utan medicinen vet jag inte om jag skulle klara av att jobba. När jag var på smärtrehab för nåt år sedan och skulle kolla vad jag har för sjukdom så kom de fram till …..?????

En teori var polyneuropati i de tunntrådiga nerverna, vet ännu ingenting och ska kollas mera på neurologen. De har hittat någon störning i ryggmärgen, vad nu det betyder.

I alla fall så sa de om fibro att det skulle börja behandlas som en neurologisk åkomma, det var visst någon störning i centrala nervsystemet och hörde egentligen inte till reumaten heller. Det verkar vara en sjukdom som ingen kan kategorisera.

I alla fall är det nog därför Lyrica och Gabapentin kan funka eftersom de tar bort det värsta, värkfri blir man kanske inte men bättre blir det. Ge det några veckor så att det kan börja verka, se om inte biverkningarna ger sig.

Min läkare tycker egentligen inte om Gabapentin eftersom biverkningarna kan vara många och smygande, Lyrican är visst bättre med det. Nu har jag inget val utan ska fortsätta, har försökt att dra ner på mängden (900 mg/två ggr dag) men det funkade inte alls.

Lycka till Glad

mongu
2010-10-12 12:17
0

Jag har använt Neurontin mot mina neurogena smärtor, de kom mest av de besvär jag hade med ländryggen.

Visst är det en del biverkningar men för mig var det bättre än smärtan.

Har ätit Lyrica tidigare men fick sluta pga alla biverkningar. Så det är olika vad som passar bäst för var och en.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!