Går i taket!
Då jag har halv sjukpension ansökte jag om bostadtillägg.
Döm o min stor förvåning, när FK ringde , och talade om att jag får mindre än hälften pga att jag inte har jobb!
Hade jag haft jobbet var så hade jag fått 1400kr. Men eftersom jag var sjukskriven (o även nu arbetslös) så får jag dryga 600kr bara!
Detta är tydligen en ny sak som valda regering infört i och med den sk nya "jobblinjen"
Alltså, för att jag är sjuk/arbetslös så ska jag få ca 800 kr mindre än om jag hade haft ett jobb -och tjänat mer ?!
Återigen att konstatera bara, att ju mindre du har, ju svagare i samhället man är.. desto mindre ska man ha att leva på
*svär och förbannar*
Men.. FY! 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Vad händer då om du har hel sjukpension och är helt sjuk?????
Om jag var du, skulle jag ringa till försäkringskassan en gång till och be dem förklara och sedan be att få det skriftligt för du förstår inte annars.
Sedan skulle jag säga att jag skulle vara med ett granskning program och de vill gärna höra försäkringskassans förklaring till sitt beslut.
Skriv till fria ord i GP, det är bara att maila in.
Jag frågade killen från fks om ringde flera gånger om han skojade med mej.
Han förklarade att den här regeln infördes lite i skymundan i samband med de andra reglerna som fk fick - allt i den nya "jobblinjes anda" ( dvs alla är lata o hittar på.. ut o jobba med er *min tolkning av jobblinjen iaf *)
Killen på fk, han tyckte inte alls detta var klokt och erkände att han stod på min sida i förvåning och uprördhet över hur regringen tänkt , men…han kunde ju inget göra .
lakrits69: Helt sjuk ger en minde summa i tillägget än om du arbetar.
Ju mer du arbetar - dessto mer får du!
och såklart vice versa….
Ja.. tänk att få ställa dom mot väggen och begära raka begripliga svar!
Men det är ju Reinfelds politik - "det ska löna sig att jobba" - säger han ju, är man sjuk och/eller arbetslös ska man inge ha.
det här låter verkligen helsnurrigt har du fått papper på det här?
i början av året så ändrades det nämligen och bostadstilläget höjdes med några hundralappar just för att man skulle få lite mera pengar
jag fick själv en liten höjning av bostadstillägget dock så har jag ju hel aktivetsersättning som är väl samma sak som sjukersättning men för dom som är under 30 år
enda jag kan tänka mig är att det på nåt vis är andra regler för dom som har delvis ersättning och ska arbeta resten
du har inga pengar sparade eller några andra pengar? för då får du mindre pengar ifrån försäkringskassan
Har man som mej halv sjukpension - och råkar bli arbetslös/sjuk så fungrar det så här.
Hade haf fått behålla jobbet som hade, så hade jag fått mer i bostastillägg. Men nu blev jag arbetslös - och är långtidssjukskriven på det.
Dvs . mer inkomst ger mer bidrag! Korkat!
Men högerpolitiken är ju så… "mycket ska ha mer, och helvetet blir aldrig fullt" 
Jag vände och vred och frågade massor till fk om det.. men så här är det. Otroligt nog.
Mosaik 02 :
spara pengar är inget jag någonsin kunnat ha förmånen att göra - tyvärr.
Om det inte räknas med det att jag stoppa enkronor i spargrisen som oftast töms ur till mjölkpeng dagarna innan pensionen kommer ?
*fnissar*
HeHe tja dom pengarna tar dom inte med i beräkningen och tur e väl det
jag fortsätter mig att klia i huvet jag förstår inte alls hur detta kan stämma
har du läst på försäkringskassans hemsida vad som gäller för bostadstillägg?
nåt jag inte heller får in varför du får så lite när vi andra har fått en höjning 
Jag har inte haft bostadstillägg tidigare så jag vet inte om det gäller för "nysök" eller för att jag har halv sjukpension.. eller vad det är. 
Jag har inte läst på hemsidan utan jag har pratat med en av dem som hade mitt ärende med ansökan.
Fattar inte heller hur det fungerar.. men tydligen gör det väl det då på nåt vis eftersom det var detta beslut jag fick info om

Det är ju så man blir tokig på detta..*grrr* Är man inte snurrig och stressad över sin situation redan? Bara jäkelskap hela, hela tiden!
Inte undra på att tårar rinner oftare och oftare och kroppen töms sakta på den lilla energi som finns kvar. Till slut ligger man väl i rännstenen och folk pissar på en
Det är precis så det känns för att man inte har en frisk kropp! *snyft*
Carpe Diem….Fånga dagen
Jo.. det känns som att man nog inte riktigt har samma värde som människa om andra , är bedrövligt… för att man råkat ut för en sjukdom
Tycker att det väl borde räcka nu, de kan sluta att slå på dem som råkat illa ut ändå med sjukdommar
Inget man precis bett om ju !