allergi och firbro?
kan man bli allergisk mot saker när man har fibro?? jag har på senaste tiden känt lite allergi från mina hundar… jag är allergisk mot kaniner och marsvin men har inte haft problem med hundar någon gång .. jag är så orolig! utan mina hundar vet jag inte vad jag gör…….
Vad jag har fått veta av läkarn blir man inte allergisk för att man har fibro. Allergi kan man utveckla i vuxen ålder helt oberoende av fibromyalgi, men vad jag lärt mig är att när man får fibro blir även alla slemhinnor mer sensitiva och reagerar på saker man inte reagerade på innan utan att det har något med ren allergi att göra.
Exempelvis mig själv.
Sen jag sjuknade med fibron har jag blivit kjänslig för pollen. Inga tester ger reaktion, altså är jag inte alergisk (kroppen ser inte pollen som ett gift), men jag reagerar på det ändå i en relativt moderat grad.
Enligt min läkare är detta pga mina slemhinnor är mer sensitiva, och reagerar på damm, små partiklar och dylikt.
Tar man en frisk person och kastar en hög med damm på denna, kommer personens luftvägar reagera med massor av slem och sådan för att fånga upp dammet så det inte når lungerna. Det är kroppens naturliga reaktion för att skydda dom kjänsliga lungerna mot infektioner.
Som jag fått det förklarat är mina slemhinnor lite mer redo att reagera på mindre mängd partiklar, kanske pga vi redan är nedsatta fysisk pga fibron och kroppen inte har så mycket ork att kämpa mot någon infektion?
Det kan vara så att du numera reagerar lite mer på dammet från hundarna än du gjorde innan? Det behöver inte vara rak av allergi.
Allergi mot djur är oavsett ett relativt änkelt test att ta, så du kan gå till läkarn och få visshet i hur det ligger till!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Prova med receptfria allergitabletter och se om det blir någon skillnad.. är det så att du är allergisk, och tabletteran fungerar, så gå till läkare och få recept, då blir det billigare med pillren.
#2 tabletterna kan fungera även utan allergi
#3 hurdå menar du? om man blir bättre av tabletten så är det ju något som man reagerar på?
#4 i normala fall ja, men jag har inga allergier mot varken pälsdjur eller pollen, och ändå lindrar tabletter litegrann för mig på våren. Läkarna har tagit alla dom prov som går att ta, det ända dom kommer fram till är att jag har översensitiva slemhinnor, men ingen allergier.
Min ena syster har diagnoserat pollenallergi, och hon har mindre reaktion än jag på våren får man tillägga
precis, mot överkänslighet hjälper de med, t.ex om man får nästäppa av dofter.
#6 just så! Därav att många av oss fibrisar undrar om vi har blivit allergiska utan att ett ända test säger vi har någon allergi. Det är inte innbillning, utan att slemhinnorna är lite extra påpassliga, som läkarn sa till mig! Men det viktiga här är: ni innbiller er inget!
tack för svaren! men det blir lixom skärft att andas, har det med slemhinnorna också? misstänker att det kan vara för att min granne röker så mycket
Det kan absolut vara pga cigarettrök med vettja!
Hur yttrar sig din ev. allergi?
kliar i ögonen , och blir skärft att andas.. känns inge kul har nog med problem som det är fysiskt 
är så livrädd att jag ska behöva sälja hundarna bara
Då kan jag nog med 90% säkerhet säga att du är allergisk. Och har du tufftmed andningen så kan det utvecklas tillastma. Detfick jag i vuxen ålder.
Ta ettallergitest för din egenskull, somdu säger, du har nog med fysiskaproblem ändå, och om dukan lindra allergin så är detju bra. Prova först med receptfria tabl om du vill. annars finns Aerius som ärreceptbelagt med toppenbra!