Försäkringskassan
Hej allihop… helt ny här så slänger jag ändå bara snabbt in en fråga för nu är det bråttom…. Presentationen tar vi senare.
Jag har precis börjat arbetspröva 2 tim varje dag… det går någorlunda. Men vad jag inte fattar är hur det ska bli sen då Fibromyalgi inte längre klassas som en anledning till nedsatt arbetsförmåga. Är det någon här som har en aning om hur jag ska bära mej åt… på måndag är det dags för nästa möte…
Hej svejs från Marlene
Va? Ska det inte längre klassas som en anledning till nedsatt arbetsförmåga? Var har du hört det?
Hjääälp!
Det har dom talat om ett tag nu, det, whiplash, överarbetning/utmattning och fler andra lidelser skall nu ses över ordentlig.. :/
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
men vad i… vad trött man blir :'(

Hjälp!!
Var kan man läsa om detta??
Ja, då blir det inte lättare minsann att söka jobb. För det innebärväl att det inte blir lönebidragsberättigande att ansälla en fibro-människa?
Känner mig kluven till lönebidrag, vet många småföretag som överlever pga att de kan anställa med det men också stora som bara utnyttjar i ren vinning. Antar att det alltid kommer vara så här tve-eggat . Det hör inte till tråden men jag kan inte låta bli inflika i alla fall.
Antar att jag bara svarar direkt här med ytterligare en kommentar.
Var jag har hört det….? Så sa min FK-ass på första mötet, detsamma sa min läkare, fast han utryckte det med " nä… inte fibbe enbart"
Igår fick jag även veta av min chef att stress inte heller är en grund för sjukers. Och att FK sagt att jag behöver skaffa mej ett riktigt "maffigt" sjukintyg… vad som nu menas med det, varken han eller jag kan ju ljuga.
När det gäller lönebidrag så är det inga problem… däremot om du bevisat att du kan jobba, så skit samma om du hittat nåt nytt senare ifall du inte får vara kvar där… då är det ajöss och godbay med sjukersättningen.
Nu undrar jag om någon vet vart jag kan läsa om att Fibbe finns i 3 nivåer "lätt" "medel" och "svår" om man har den svåra så skulle tydligen FK vara mer lyhörda
Bifogar ett dokument om arbetsförmågebedömning om någon tycker det är intressant… det handlar iaf om det som jag inte kan få FK eller chef att fatta… "allt hänger ihop" det är inte bara om jag klarar att dra en sopborste över golvet 8 tim varja dag.
Tjingeling / marlene
Hej, försöker klistra in en länk till socialstyrelsens riktlinjer, hoppas det lyckas…

Man blir riktigt förbannad över att läsa det här.
Jag tolkar det som att fibra ska nonchaleras,det är inget problem tydligen.
Hur ska en zoombie kunna jobba undrar jag,alltid trött,alltid ont nånstans.
FK borde jaga sina pengar nån annanstans tex. dem som fuskar med bostads bidrag och barntillägg……….grrrrrrr
Varför inte sparka dem på FK som förskingrar pengar
PROOSIT: Tack… det funkade och var något sånt jag letade efter, nu gäller det att skaffa så mycket info som möjligt till måndag. Sen får väl min läkare rabbla upp varje del i kroppen som pajjar vid fysisk och enformigt arbete. Ja,ja det löser sej nog, men jag önskar att jag var frisk nog att orka med dom här mötena ;) Tack än en gång Proosit.
Glad att kunna vara till nytta…
Jag vet inte om de är riktigt färdiga med riktlinjerna för Fibromyalgi än, men det där är i alla fall vad som finns att läsa hittills. Hoppas mötet går bra!
Hur gick mötet?
Hej Rita och alla ni andra. Mötet gick ganska bra om man räknar 1 månad frammåt. Jag ska få pröva ordentligt om jag klarar att utföra arbetsuppgifterna helt själv… alltså inte öka upp tiden med att gå jämte, vilket jag anser är totalt meningslöst. Antingen klarar jag det eller inte.
Däremot så vill FK fortfarande ha upp mej på närmare 100% och min arbetsgivare vill helst bli av med mej… så framtiden just nu ser ut som att jag både mister anställning och blir utförsäkrad såvida inte min läkare är mycket skicklig på att skriva underlag för fortsatt sjukersättning.
Just nu sitter jag och läser dessa rader "Arbetsförmåga är ett begrepp med juridiska aspekter i så måtto att begreppet är avgörande för rätten till sjukersättning i Sverige. I Lagen om allmän försäkring (AFL) som ligger till grund för Försäkringskassans beslut om rätt till ersättning definieras arbetsförmåga som ""den försäkrades förmåga att […] bereda sig inkomst genom sådant arbete, som motsvarar hans krafter och färdigheter och som rimligen kan begäras av honom med hänsyn till hans utbildning och tidigare verksamhet samt ålder, bosättningsförhållanden och därmed jämförliga omständigheter" (§7:3).
Men detta verkar ju inte vara den lag som gäller idag så jag försöker nu få tag på nyuppdatering vad gäller denna paragraf… har någon någon aning om var jag kan hitta det så ropa.
Sen finns det ju alltid möjlighet att ta till SVÅR deprestion… för det är väl dit dom kommer driva mej till slut. Lyckades det inte dom förra gången innan jag fick diagnosen så får dom en chans till… haha. Ironsik!?? jag? nädå…
Tack gulliga Rita som frågade.
Nu har jag tagit mej en titt i FK:s regelbok.
Den lag jag letade efter är ej upphävd, däremot är det som vanligt en tolkningsfråga.
Här är en länk till regelboken https://www.fkregelboken.se/index.jsp?_PAGEACTION=openLag&articleId=304&lagCategoryId=75&categoryId=9#articletop
Där finns mycket annat att läsa oxå.
men bra att det värkar litegrann positivt iaf. Tråkigt att din arbetsgivare inte är med på att hjälpa dig, men där måste det ju va nånting i las, lagen om anställningsskydd och arbetsmiljölagen! Jag kan kolla upp det när jag kommer på jobbet i mårn, där har jag lagböckerna liggande. Skal se om jag kan klotra fram några paragrafer till dig!
Här är det jag hittade när jag kikade som snabbast gennom mina böcker:
§2 av arbetsanpasning och rehab AFS :
Arbetsgivaren skall organisera och bedriva verksamhet med arbetsanpassning och rehabilitering för arbetstagarna
§4 av arbetsanpasning och rehab AFS
Arbetsgivaren skall fortlöpande ta reda på vilka behov av åtgärder för abetsanpassning och rehabilitering som finns bland arbetstagarna
§5 av arbetsanpasning och rehab AFS
Arbetsgivaren skall så tidligt som möiligt påbörja arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering för de arbetstagare som har behov därav.
§10 av arbetsanpasning och rehab AFS
Arbetsgivaren skall ha de rutiner som behövs för värksamheteren med arbetsanpassning och rehabilitering
§12 av arbetsanpasning och rehab AFS
Arbetsgivaren skall anpassa de enskilda arbetstagarnas arbetssituation med utgångspunkt från deras förutsättningar för arbetsuppgifterna. Därvid skall särskillt betraktas om den enskilda arbetstagaren har någon funktionshindring eller annan begränsning av arbetsförmågan.
§8 av Las
uppsägning från arbetsgivarens sida skall va skriftlig. I uppsägningsbeskedet skall arbetsgivaren ange var arbetstagaren skall iakta för det fall att arbetstakaren vill göra gällande att uppsägning är ogiltig eller yrka skadestånd med anledning avuppsägningen. I beskedet skall vidare anges om arbetstagaren har företräderätt till återanställning eller ej. Har arbetstakaren företräderätt och krävs det anmällan för att företrädesrätten skall kunna göras gällande skall det också anges
§9 av Las
Arbetsgivaren är skuldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som påberopas som grund för uppsägningen. Uppgidften skall vara skriftlig om arbetstagaren begär det.
För arbetsrätten är dessutom sjukdom INTE en orsak för uppsägning. Jag har tyvärr inte möilighet att googla från jobbet men googla "arbetsrätt +sjukdom +uppsägning" och se vad du hittar där.
Jag kan forsöka få tag på någon i facket centralt och se vad dom svarar på frågan om du vill :)

Hej Mrln!
Hur gick det? Detta var ju flera år sedan men nu är jag i precis samma situation!
Detta med lönebidrag låter som rena drömmen om man nu kan och orkar jobba, fattar ingeting, om man klarar av att jobba bara för att man får lönebidrag då har man ju aldrig varit sjuk!!!!!!!!!!!!?
Jag skulle klara av att arbeta 25 -50 %, kan man få lönebidrag för det? Eller är det allt eller inget?
Du kan få lönebidrag på allt mellan 25 och 75%. Se bara till att få en mycket noggrann arbetsbeskrivning relaterat till lönebidragsansökan bara. Annars finns risken att du bara utnyttjas som billig arbetskraft. Det råkade jag ut för. Innan denna lönebidragsanställning så kunde jag arbeta 50% med anpassade arbetsuppgifter. Det tog två månader av slavarbete så blev jag helt knäckt. Hoppas du även i så fall har ett bra fackförbund.
Råkade skriva fel i mitt föregående inlägg. Lönebidrag kan man få på mellan 25 och 100%
#18 Det är inte lätt att hålla rätt på alla siffror och procenter hos FK..
Rita-s och ni som vet. Snälla ni, vart har ni läst om att fibro inte längre klassas som anledning till nedsatt arbetsförmåga, har ni nån länk att visa? Men det måste väl gälla för nya diagnoser och inte om man har haft diagnosen flera år och redan är sjukpensionär? Usch så omänskligt sverige har blivit med poliktiken och värre lär det väl bli, eller vad tror ni?
http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod
Det här är intressant läsning.. riktlinjerna för sjukskrivning vid olika diagnoser.

Idag finns det rehabilitering som gör att du lär dig att arbeta med fibro fastän du har ont och är helt färdig!
Hoppas att du förstod att jag var ironisk!
Att Fibro inte klassas som nedsatt förmåga till arbeta det beror helt på försäkringskassan och din läkare tyvärr
jag försökte redan för cirka 6 år sedan få aktivetsersättning Förtidspension för dom som är under 30 år) för min Fibro men min läkare va tveksam till om det skulle gå igenom och hörde med försäkringskassan om det skulle gå dom sa att det är ingen idé att ens tänka på att lämna in en ansökan för den kommer garanterat att avslås skälen som dom angav då va att jag va för ung bland annat
när jag sen fick diagnosen ADHD och lite andra psykiska diagnoser så va det inga problem att få igenom aktivetsersättningen
när jag förra året skulle förnya ansökan så blev både jag och min läkare rådd av försäkringskassan att inte skriva Fibro någonstans utan istället skriva smärta och trötthet och sätta mina psykiska diagnoser istället och trycka på att dom va det största skälet vilket inte är helt sant då dom och Fibron gör tillsammans att jag inte kan arbeta så har du bara diagnosen Fibron så
så enligt mig så beror det helt på din läkare försäkringskassan din ålder och dina andra diagnoser
men tja nu fyller jag 30 nästa år och jippi försäkringskassan anser att nu är jag så frisk att jag nog kan jobba 100% suck det dom helt missar är min misslyckade arbetsträning som avslutades för 4 år sen och då hade jag ingen arbetsförmåga så för mig blir det socialbidrag och nåt flum projekt och sen får man se vad som händer socialbidrag i typ 30 år eller nåt 
Hej, är ny här! är så glad idag, för mina sjukintyg blevgodkända direkt och jag får sjukpenning. utbetlning 9 dagar efter att intygen kommit in, det är bra jobbat tycker jag.
nu väntar jagpå andra svar. min läkar tyckte att jag behvöde kontakt med företagshälsovården, får se närdet blir.
Läste rktlinjerna och kan bara skaka på huvudet åt eländet!
Lite elakt, men jag önskar att des om skriver och hittar på dessa riktlinjer och regler fick fibro själva .. iaf minst under ett år eller så. DÅ kanske de fattar !
Jag känner hur jag mer och mer ger upp. Varför kan jag inte få känna någongång att man inte jagas, ifrågasätts och ses som en "klump " itsället för som individ
Är man inget värd? Har man inte rätt till ett drägligt liv?
Blir så jävla trött…..
*kryper tillbaks ner gropen
Vad f*n gör man då om man har en diagnos som inte finns med där?
#26 hardu en diagnoskod?
Japp, men den finns inte med där, när man söker-
Har du något sjukintyg som koden står på? Om det är en diagnoskod så borde den ju finnas med, vad knäppt!
Alltså ICD koden finns inte med som försäkringsmedecinskt beslutstöd. Alltså är det en ovanlig sjukdom. Jag är för ung för att få aktivetetsstöd m.m, men när den dagen kommer kan man ju undra vad som händer med mig, efter som att diagnosen inte finns med i riktlinjerna.
Okej, annars så brukar de skriva det på sjukintygen. Jag har många olika diagnoser men fick R52 på intyget. Synd att det inte finns fler rutor för fler diagonoser eftersom jag har 5 till…
Oj, känner att jag gått lite off topic. 
Alltså jag vet min ICD kod och så, men när man är inne och läser om försäkringsmedecinskt beslutsstöd (de skriver hur länga man ska vara sjukskriven m.m), så finns inte min diagnos.
När tiden är inne för mig hoppas jag att det löser sig med pengarna, (allra helst vill jag ju kunna jobba).
Hoppas det löser sig för dig…