Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3326 ggr
masko
0

Panikångest och fibro

Hej på er!

Är det fler härute som lider av både paniksyndrom och fibro och hur handskas ni med det??? Jag blir så otroligt mycket sämre i mitt paniksyndrom när min fibro spökar!

Jag har även märkt att sedan jag fick fibromyalgi så har min panikångest blivit mycket, mycket sämre. Min tidigare toleransnivå och orken att hantera paniken har minskats drastiskt?? Sitter nu i en situation då jag efter arbetsträning är så slut i kroppen att jag nu har panikattacker i allehanda situationer.. Vad har ni fått för hjälp om ni nu har fått ngn???

Nenne
0

Hej
Jo jag har det. Haft det under lång tid - nu är det betydligt bättre.

Jag vet inte vad som gjort det bättre men antar att det är flera saker.. jag försöker ta allting lugnt, inte stressa upp mig. Tänka att det som inte tar kål på mig överlever jag ;). Paniksyndromet kommer då jag har för mycket att göra, för många krav och hög stress. Det viktigaste då för mig är att dra ner på de sakerna som känns jobbiga. Göra saker som är roliga. Vila framför allt.. och bra kurs att gå är kognetiv beeteende terapi. Får man någon som är bra på det och man "tar in det" och verkligen vill förbättra vardagen så finns det en hel del verktyg att ta till för att få kroppen lugn. Jag ser på det sättet att det är kroppens försvar och ett sätt för den att tala om att du kör för hårt. Psykisk stress är värst, det kan vara oro, saker som finns runt en som gett en problem mm då reagerar min kropp, tack vare KBT så har jag lärt mig hantera sådant och har verktyg för det att motarbeta det.. det går inte på en gång men med träning så funkar KBT. Hoppas mitt svar kan ge dig lite tröst i eländet, för det finns hjälp att få. Prata med sjukgymnast, läkare och be om att få gå med i en sådan gruppkurs..