Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2707 ggr
fibro
0

OT: Vill komma igång

Idag har jag ringt FK.

Känner att jag mentalt inte orkar gå hemma såhär, och inte får jag mindre ont heller av det, så jag fråga om jag kan få prova komma igång med nåt. Hon fråga om jag tror mig orka 2 tim/dag..Det vet jag inte sa jag, men jag vill så gärna prova iallafall..

Så hon skickar nåt "samtycke-papper" jag ska skriva på och skicka tillbaks, sen hör hon av sig om mötestid med henne och AF. Ifall AF tycker de kan jobba med mig i mitt nuvarande hälsotillstånd…

Lite märkligt kan jag tycka…när man nu VILL prova nåt  kanske man får nobben, är man sen jättesjuk TVINGAS man..så dumt, så dumt.  Obestämd

Någon som vet vad det här "samtycke-pappret" är för nåt ??

Mainebusters
0

Jag tänker som så: är jag för dålig för att jobba, så ber jag inte om det själv. Har gjort så ett flertal gånger för att nu tvingas inse att jag inte kan hålla på så här. Jag förstör bara för mig själv, jag blir sämre. Men det känns bra att ha försökt!

Risken är väl den att om FK ser att man kan jobba, så tycker de kanske att man kan fortsätta och även gå upp i tid.. sen kan det vara svårt att få tillbaka sin sjukers eller vad det nu är.

Men jag hoppas att det fungerar för dig och att mår bättre. Jag vet hur trist det är att bara sitta hemma..avbröt min sjukskrivning för några månader sedan för att prova ett annat arbete men det blev ganska snart problem igen. Så nu vet jag inte vad jag ska göra.. jo, jag ska söka hel sjukers, jag kan ju inte få mer än ett nej.. Flört

fibro
0

#1 Nej självklart ska man inte ens tänka tanken att prova nåt om man är så dålig att man inte orkar.

Jag har inte provat nåt alls än, väntar bara på den jädra rehaben att komma igång.Vissa dagar känner jag mig riktigt skaplig, och det är då jag blir så rastlös och orolig i kroppen och vill ha nåt att göra om dagarna. Då tycker jag att jag nog kan jobba minsann, men dagar då jag bara ligger är det ju annat.

Så jag vill testa och se hur mycket jag egentligen klarar, för min egen skull. Visar det sig sen att jag tagit mig vatten över huvvet och blir sämre, ja då vet jag ju det, då har jag iallafall testat.

Jaa, risken är ju att jag förlorar den inkomst jag har nu (sjukpenning) och att det kan bli bekymmer med ny sjukskrivning om det behövs..Men jag kan inte hänga upp mig på såna tankar, då kommer jag absolut ingenstans

Mainebusters
0

#2  Tyvärr så gör man det, utav ren tristess och att man känner sig ensammen hemma. Man vill vara ute och vara social!

Jag har testat, och nu vet jag inte vad som händer, om jag blir sjukskriven igen eller.. får besked denna vecka. Det jäkliga är ju att man kanske inte blir sjukskriven igen, de kanske tycker att man visst kan jobba.. jag vill ha så lite som möjligt att göra med FK..

fibro
0

Jag kan tycka FK är bra taskiga…

Här vill man och försöker, men om man inte fixar det har de makten att säga "nej" till sjukskrivning…

Jag tycker det borde vara en självklarhet att få fortsatt sjukskrivning, eller vad man nu hade innan man ville testa, men inte klarar det…

Jag menar, man har ju iallafall frivilligt velat försöka!!

Neee, inte vill man ha mer att göra med vare sig FK eller AF än vad som är absolut nödvändigt.

TjockaBerta
0

Jag har frivilligt försökt arbeta 25% två gånger utan att det gick. Men det hjälper inte mig nu.

>>>Malum domesticum<<<

MsJess
0

Samtycket är ett papper du måste skriva på för att FK och AF ska få ta del av varandras information om dig. Jag har just skrivit på mitt och ska på möte mitten av september..

fibro
0

#5 Då har du ju iallafall velat försöka, och visat att det faktiskt inte går.. Men vad menar du med att det inte hjälper dig nu ?

#6 Ja pappret kom igår, jag ska skicka tillbaks det idag. Så du ska också "prova nåt", jag hoppas det går bra för dig.

illernettan
0

Jag håller också på och provar mig fram. Någongång i september/oktober ska jag ut i "samverkan" mellan FK och AF. Vad det är för något har jag inte så stor koll på men jag vill testa. Funkar det inte, då har jag åtminstone provat och visat att jag vill men inte kan. Hur det går då försöker jag oroa mig för då.

Under våren har jag varit med på Naturkraft här i stan. Det har gett mig mycket, många insikter om min kropp och mitt psyke. Kul också att ha något att göra. Naturkraft är väldigt kravlöst. Det är tre timmar åt gången, vi träffas och åker ut i naturen, fikar ihop med mera.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

TjockaBerta
0

Jag ska i alla fall över till AF för att söka heltidsjobb säger FK.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

#8 Ja precis, det är sån samverkan jag också ska in på…Jag har inte heller riktigt koll på vad det är, men jag får prova annat än bara gå hemma iallafall.

Det där Naturkraft låter intressant Skrattande.

#9 Ja, det där är nåt jag är rädd för också, om man inte ens klarar arbträning, hur ska man då klara jobba heltid… Helt sjukt så de tänker :(

illernettan
0

#10 vad det känns skönt att se att inte bara jag inte har koll :-)) Naturkraft har varit en jättebra grej för mig. Jag önskar att fler fick chansen att gå.

MsJess
0

Vad jag har förstått så är samverkan en sorts mjukare övergång till ett eventuellt arbete. Man är inskriven på AF så att man kan få A-kassa då det blir aktullt men man har inte samma krav som "alla andra".
Jag började i samverkan för två år sedan, hann dock bara vara på två möten så jag har ändå ingen superkoll.. Jag var gravid och fick en galen foglossning så det var ingen idé att ens försöka tyckte dom.
Då var jag inskriven på AF fast jag hade inte krav på mig att söka en massa jobb som jag ändå inte skulle få/kunna ta. Istället försökte vi hitta något som jag skulle kunna tänkas prova på, 2 timmar om dagen till att börja med.

Jag vet att upplägget kommer vara ungefär detsamma nu. Jag har på eget initiativ påbörjat en arbetsträning för att kunna känna mig fram i min egen takt. Det går sådär!
Vissa dagar går det helt okej, andra kommer jag inte ens upp ur sängen =( 
Har kommit fram till att jag inte kan dubbelboka dagar, jag fixar inte att göra mycket mer än jobba mina två timmar. Kruxet för mig är att jag har sjukgymnastik 2 gånger per vecka och vet inte än hur det kommer lösa sig. Jag ORKAR inte både arbeta och träna och jag orkar absolut inte arbeta fyra timmar en dag.. Skall bli spännande att se hur samverkan hanterar detta, fortsättning följer!

fibro
0

#12  Ja precis, man får A-kassa som betalas ut av FK och dagarna räknas av från ordinarie A-kassadagar.. Detta kan jag tycka är så fult, för när man sen verkligen ska "stämpla på riktigt" har man ju förlorat en massa dagar.Och nu när jag kollat runt lite upptäcker jag ju att samverkan är 2tim/dag, då lär man ju inte få ersättning för heldag heller, och då är den ekonomiska katastrofen ett faktum. DET informerade inte FK nåt om, det har jag läst mig till.

FK sa att denna samverkan är nått "SAMANDA-projekt". Min syster gick där för ca 1 år sen, hon fick prova olika arbetsplatser, till slut hitta de ett som passar henne ganska bra. Hon är nu anställd där på OSA-grunder och jobbar 50%.

Som du säger, vissa dagar mår man ju rätt OK, andra är man lamslagen. Jag ska gå en rehabgrupp 1 eftermiddag/veckan oxo, den sägs vara mycket krävande, man blir helt slut efteråt säger de. Så får väl se hur det går…Man får prioritera det viktigaste som ska göras sen tror jag, annars klappar man väl ihop totalt…

Jag följer din resa med spänning, fortsättning följer även på min. Lycka tillFlört

MsJess
0

# Tack! Önskar dig det samma!!

illernettan
0

#13 Det hade jag ingen aning om och inte fått informatiom om heller. Jag fick den uppfattningen att det skulle vara under sjukskrivningsperioden och att ingen ersättning skulle ändras. Får väl kolla upp detta med min "nya" handläggare och hoppas på det bästa. Tack för upplysningen :-))

MsJess
0

Parodin fortsätter!

Var på möte med samverkangruppen igår och de inledde med att säga att jag inte kan vara med där. För att vara med där måste man ha 6 månader kvar att vara sjukskriven och jag har bara 1. Detta visste alla inblandade om när planeringen gjordes i maj men.. Så nu skall jag på nytt möte om två veckor då jag skall överlämnas till AF inför utförsäkringen den 8/10!

#13 Jag fick uppfattningen att ersättningen skall vara 100% även om jag bara jobbar 2 timmar per dag.. Och att det inte skal bli avdrag de dagar jag inte komme rupp ur sängen! Men det kan som vanligt vara handläggares okunskap så det återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Återkommer..

fibro
0

#16 Ja där ser man, de har ingen som helst koll på vad de själva håller på med!! Helt otroligt..Känns lite som att de med vilje låter folk "bara gå" så deras dagar går ut, för att slippa följa rehabkedjan eller vad det heter.

Får se hur det blir med ersättningen, min handläggare var väldigt luddig då jag fråga om det. Ingen koll där heller..

Jag har inte hört ett pip från FK eller AF ännu, tänkte ringa FK idag och kolla hur det går…

illernettan
0

#16 Jag har inga sex månader kvar på min sjukskrivning. Jag tycker allt låter helkonstigt.

fibro
0

Uppdate:

Har fått tid för möte med samverkan AF-FK, ska dit på torsdag.

Och nu plötsligt ska jag få ny handläggare på FK, då jag tillhör samverkansområde KAK i västmanland och inte till Västerås..Fick också höra att det är rehabersättning jag ska få, och att de dagarna dras från min förlängda sjukpenning..Ena dagen säger hon si, nästa så…Hoppas den nya handläggarn har bättre koll på vad som egentligen gäller…

Nånstans trodde jag det skulle gå snabbt att komma ut i aktivitet för att komma ut i jobb, men tjiii så fel jag hade…

nabbam
0

Man skulle behöva en juristutbildning eller liknande för att hänga med i alla turer med pappersexercisen..

Undrar om de vet själva hur de ska jobba med folk? Myndigheter måste ju också samarbeta så individen blir omhändertagen.

Ja, man tycker så mycket, men sen fungerar det inte i verkligheten.