minnesförlust och förvirrig
Jag är inne i massa röra med fk o af för egen del samt habilitering o bup , skola för dotterns räkning.
Jag har upptäckt att jag inte kan ha koll på olika saker och all de säger är som ett enda stor "surr" i huvudet och att hålla isär och begripa ens vad de säger är helt möjligt.
Ja börjar bli rent rädd för mej själv när jag inte ens kan hänga med och förstå i samtalet.
Några tips och ide´er om vad jag kan göra?
För jag kan väl inte vara ensam om ( hoppas jag) att hjärnan blir överfull och inget är begriplig?
Att ens ha ett samtal per tele kan helt göra mej matt…och jag försöker göra stödanteckningar , men efteråt begriper jag inte dem själv 
Börjar få panik av att jag är numera helt korkad!!
Hej
Jag känner verkligen igen mig. Det är helt hopplöst att försöka komma ihåg vad som sagts på alla möten man är tvingad att gå på. Ett tips kan vara att du tar med en stödperson.Det har du rätt att göra och förhoppningsvis kan ni tillsammans klura ut vad som sagts.
Du är inte ensam , har samma tankar själv o blir väldigt rädd ibland tyvärr har jag inga tips mer än försök meditera , göra avslappningsövningar försök ta hjälp av nån som Fiatim skrev
Själv är jag inne mkt på healing i fokus o där får jag kraft o hittar mkt intressant att läsa
Håller på med FK+AF själv o håller på att bli tokig , det är sanslöst att dom kan hålla på som dom gör med sjuka människor
Hoppas du hittar nåt sätt att varva ner , jag vet själv när jag sätter igång o nästan får panik då brukar jag ta några djupa andetag o påminna mig om att en tanke bara är en tanke , för det börjar ju alltid med en som eskalerar till panik o då blir det helt stiljte o det går bara inte at få ihop det . Hoppas det inte blev för virrigt nu
Ta väl hand om dig !!!

Det är inte konstigt att man får så som du har det nu. Det blir för mycket med dels värk och annat sen hålla på att kämpa för sina rättigheter.
Jag har varaktig sjukersättning så på det sättet är det lugnt för mig men jag känner ändå igen mig i detta med minnesförlust. Minnet är inte alls som det borde. Tappar ord osv.
Men kan man hitta nån oas som man kan drömma sig till. Kanske avslappning kan gå bra. Det är olika vad man gillar. Själv så försöker jag att jobba med mindfulness.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
En liten kul grej i all bedrövelse.
Min man har stora planer på att ge ut en bok med alla kreativa synonymer för alla ord som jag inte kommer ihåg. Smart!
Fiatim : Smart man du har *s*
Använder själv ibland både långa meningar ochhänder /kropp för att få folk att begripa att jag menar t.ex klädhängar eller kaffemugg, osv.. Man blir kreativ när man är sån här…. *S*
Stödperson ja.. Kanske vore ide´att ha med någon med bra minne :)
Meditation osv försöker jag att göra en stund var dag. Ibland med strålande bra, och ibland med skrattretande dåligt resultat 

pia63 Det hör ju till fibro, det här med att minnet blir sämre! Så du är verkligen inte ensam om det.
Jag känner igen mig så i det du skriver! Jag är precis likadan, hur jobbigt som helst ibland när vanliga ord inte kommer fram i hjärnan!
och det att inte kunna koncentrera sig på vad som sägs och sen minns man inte ett dugg nästan vad man pratat om!
Man kan ju inte heller sitta med ett annteckningsblock och annteckna (antingen är det felstavat eller så lät ordet helt sjukt, he he) *annteckna*, för då kan man ju verkligen inte koncentrera sig på vad som sägs!
Känner mig själv lite rädd emallanåt, att man är så borta, att minnet är så dåligt. Och det gäller både närminne och långtidsminnet, tycker jag
/ Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen
Jo, jag vet att det tillhör fibron. Men nu under stressen som jag ha så blir det rent skrämmande. Riktigt otäckt.. imorse tex stod jag framför kaffebyggaren och mindes inte hur jag skulle få på den 
Sådana olika saker händer var dag. Jag blir rädd för vad jag kommer att kunna hinna ställa till med *suckar*
Allt tar en evighet att göra för jag måste tänka igenom varje steg i allt.. Nog för att mitt minne normalt är uselt, men nu är det totalt bara tomt kvar i skallen .
pia63: Jag känner igen mig i allt du skriver 
Jag har också fibro och en del av besvären hör helt klart dit..men jag har även utmattningssyndrom och det spär verkligen på besvären. Blir jag stressad, blir det som att hjärnan inte tar in nånting alls som den borde, inte den enklaste sak…Jag får en "overklighetskänsla", som om jag var i en ballong eller står utanför min kropp och bara ser på hur galet jag gör saker…
Så stressen du är i, gör nog att du minns ännu sämre "än vanligt"
.
Sköt om dig…
Håller med alla föregående talare. Jag har själv börjat med stödperson OCH mp3 för att komma ihåg allt dumt som sägs på dessa evinnerliga möten. Är man elak tar man det i smyg, vilket är fullt lagligt så länge man själv är närvarande. Eller så informerar man om detta och hänvisar till sitt dåliga minne. Om någon då skulle neka så upplys då om din lagliga rätt till egna anteckningar i ljudform. Jag otroligt mycket grodor inspelade.
#9 Kan man spela in på mobilen ? Hur länge räcker den inspelningen isf , har många gånger önskat att jag spelat in för jag kommer aldrig ihåg nånting o blandar ihop saker speciellt hos läkarn
Men det jobbigaste är , tycker jag o som skrämmer mig att om den här förvirringen o kaoset i huvet är bestående , klara ju inte ens av att inte tappa tråden när jag pratar med vänner , tittar på tv läser osv…. paniken ligger på lut hela tiden , om dom bara kunde lämna en ifred så man kanske kunde koncentrera sig på att bli bättre , må lite bättre så man klarade av allt annat i livet , får ångest varje gång jag skriver nåt inlägg för jag vet vad jag tänker men inte hur det kommer ut 
nu vet jag inte hur gammal du är men jag skulle inte nöja med mig med att säga att det är Fibron som är orsaken till dina minnesproblem
det är mycket möjligt att dina minnesproblem är nåt helt annat
prata med din läkare och se vad han/hon anser om saken och om det är något som behövs utredas
har själv svåra problem med just närminnet och har fått det som en egen diagnos det känns skönt att veta varför man är rörig och varför man inte kan hålla något i huvudet
#10 Ja man kan spela in på mobilen. Hur länge beror på vilken minneskapacitet man har.
Be din läkare göra ett enkelt minnestest till att börja med. Det gjorde jag och det var skönt att kunna avfärda alzheimer i alla fall. Sen beror det också på hur det påverkar vardagen och i ditt fall verkar det ju göra det mycket. Jag hade väldigt mycket reservkapacitet innan jag blev sjuk så i mitt fall är det jag som lider mest av att vara virrig medan omgivningen inte uppfattar det så.
#12 Tack , vet inte hur mkt minne jag har i mobilen alltså
ska kolla det
Jo jag gjorde det för några månader sen o det var lite fel för min ålder (52 )men inte så mkt att jag får komma till minnes mottagningen (hon är lite "slö" ärligt talat o trots att hon sa att hon skulle skicka remiss ) problemet är att jag blivit betydligt sämre sen dess men hon vill vänta på MS utredningen. Tyvärr påpekar min omgivning det oxå vilket ger mer ångest o stress. Vet faktiskt inte vad jag ska göra för att dom ska ta mig på allvar , phuuuh va jobbbigt det är 
Måste be läkaren kolla min hjärna oxå. Nu är det nog snart tvärslut. Pratade igår med handläggaren på AF för att kolla vlken tid vi skull träffas. Jag var bestämt säker på att vi hade satt den 22a iaf. Ja var helt övertyad om dagen! När jag så ringde upp henne o frågade , så lät hon lite konstig tyckte jag…… Hon avbröt mej och sa
" När jag ringde dej igår pratade vi ju om att jag skulle skick en kallelse , och vi har ju inte bestämt när vi skull ses ännu "
Jag kom för mitt liv inte ihåg att jag pratat med henne dagen före! Kan fortfarande inte leta upp det samtalet i min hjärna… det är totalt borta !
Nu lägger jag ner att ringa samtal o kolla om jag är osäker…. missar hellre! Fy f*n vad pinsamt det var 
jag är 27 & har bla diagnosen Fibro.
det är fruktansvärt jobbigt med att tappa minnet & sen denna yrsel. Ibland svajjar jga som ja vore onykter. Det känns dumt när man är ute med sonen på 3 år & hunden.Minnet kan jag ta. bara skrattar åt mig själv. Men yrseln & att jag är så orkeslös, det är värre. Kan inte leka med min son som jag vill, inte handla, inte bära honom.
Åker ofta till badhuset för att kunna leka med honom. I vatten känner jag mig inte lika sjuk & handikappad. Jag är inom kategorin rörelse hindrad.
Jag bloggar. Det får mig att tänka efter hur dagen varit. Jag bloggar för min skull inte andras. Sen att man är frisk enl f-kassan gör inte saken lättare.
Jag använder min mobil för att komma ihåg. Sedan ligger det alltid kladdpapper i ryggsäck och väska. Skriver ned saker som jag anser vara viktiga för att jag kommer verkligen inte ihåg allt. Tappar även tråden i vissa samtal
. Precis som någon annan skrev, kommer inte alltid ihåg vilka jag pratat med eller vad vi har pratat om.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag brukar skoja med folk om att de har UNK (Ungdomsrelaterad Nedsättning av Korttidsminnet) eller ÅNK (Åldersrelaterad Nedsättning av Korttidsminnet) men en del fattar inte att detta är en skämtdiagnos. Men den fungerar att använda i de flesta fall oavsett om folk fattar att de är skoj eller inte. Roligast är det förstås om man kan sätta myror i tjänstemän som förtvivlat letar efter denna diagnos men inte hittar den.
#17 Hahahah, underbart. Kan riktigt se framför mig en tjänsteman, bläddrandes i en bok, förtvivlat letandes efter förkortningsdiagnos, vrider mig av skratt…….
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
*fnissar* Ska använda den diagnosen så fort jag får tillfälle !
Kan också se den är tjänstenissen letande i bok o dator… hhihihi…