Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 1595 ggr
Anett
0

Njut och må lite bättre!

Endorfin är ju kroppens eget morfin kan man säga, dvs har viss smärtstillande effekt. Så det är utmärkt för alla sorters kroniska smärtor.

Endorfiner produceras då man är lycklig, kär, skrattar eller motionerar. Så mycket komedier, flirt och annat som kan höja endorfinhalten borde skrivas ut på recept.

Glad

Sedan skall man inte glömma serotonin och oxytocin som är viktiga speciellt för oss med fibro. Serotoninhalten brukar ju vara låg hos oss och kan höjas med sk lyckopiller. Men man kan också höja halten genom att äta bl.a. choklad, ananas, nötter, banan.

Oxytocin är besläktat med endorfin dvs ett må-bra-ämne som kroppen producerar vid beröring av huden. Så om du inte har någon som kan massera, smeka eller klia dig så gör det själv…. eller gå till en massör.

Så njut av beröring, skratta mycket, ät lite mörkchoklad varje dag och var lite småkär…i vad som helst…. en partner, en hund, i naturen eller vad som nu gör dig lycklig! Så hjälper du kroppen att må lite bättre!

Hopi
0

Bra tips!!! Flört Visste inte att man kan höja seretoninhalten med choklad, ananas, , nötter & banan! (Undrar om jag har nån choklad hemma? tror inte det.. snyft..)

Är det ALLA typer av nötter eller?

Lullan1
0

Då finns det en mening med att vara chokladsugen alltså?Glad Ska nog gå och handla mig en chokladkaka och ha hemma i skåpet, om utifall att…. Flört

Hopi
0

Jag hittade en Guldnougat i skafferiet, så den har jag smaskat i mig precis! Räcka ut tunganDom MÅSTE då bara höja seretoninhalten i kroppen, för jag mår då såååå bra när o efter jag ätit en sån dubbel-goding! hehe.Flört

abbis
0

Inte för tt ta glädjen ifrån er helt*L*..det ska vara mörk choklad med hög kakaohalt för att få effekt*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hopi
0

Näe, jag tror dig inte abbi.s!!! Flört

Anett
0

Sorry, för att få effekten av kakaon så måste det vara minst 70% kakao i chokladen, trist va! Annan choklad funkar väl på sitt sätt, det finns ju kakao där med, men det är nog faktiskt sockret som stimulerar mest då. Socker är ju i sig lugnande. Så det ÄR inte konstogt att man får godissug emellanåt.

Om det gäller alla nötter vet jag inte, däremot så vet jag att "feta" nötter hade mer verkan än andra.

Finns ny forskning ang choklad och man har funnit ett ämne till i kakaon som är ett "må-bra-ämne". Dessa forskare rekomenderade till och med att man äter ett par bitar (rutor!) per dag av choklad med minst 70% kakaohalt. Det hjälpte en massa saker i kroppen!!!

Rita-S
0

Intressant!

Detta kommer gubben bli glad för att höra ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

abbis
0

Mmmmm så är det…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Zolas
0

Men ni !!!!  Jag får migrän av choklad !!!!  Vad gör man då? Skrikandes Jag som älskar choklad, men huvudvärken blir mycket sämre om jag äter det!  Fast liiiite kanske?!! Oskyldig

Anett
0

Får du migrän av all sorts choklad, ljus/mörk osv?

Zolas
0

Mörk choklad går INTE alls, men det gör inget eftersom jag inte tycker så mycket om den, men ljus……. Ah.  Men jag har blivit så mycket känsligare mot en del födoämnen och annat, tyvärr. Ljus choklad kan gå någon gång, men inte varje dag.  Sprit och vin går inte heller, men det gör ju ingenting *fniss* Vissa kryddor är svåra också mot denna huvudvärken.  Salami och annat hårt rökt är också något som kan utlösa har jag märkt. Synd, det är gott, men det är ju bra att kanske gå ner lite i vikt.

Anett
0

#11 Låter som det är mat och dryck som är hårt/tufft för magen alt levern att smälta/ta hand om. Har du pratat med din läkare om det? En intressant teori att maten kan sätta igång något ämne som utlöser en migränattack, tycker du inte!?