Fråga ang FM
Hur går man tillväga för att på bästa sätt få eventuell FM diagnos?
Hur går undersökningen till?
Det normala är nog att man börjar hos en vanlig läkare, där man får ta blodprov, röntgen, tryck-test på tenderpoints och övrig undersökning, för att få diagnosen måste symptomen stämma inn och man måste utesluta "allt annat" som delar symptom med Fibromyalgi.
Jag själv var till en reumatolog och fick min diagnos, medans i Sverige får en almän praktiserande läkare sätta diagnosen om förundersökningen är utfört.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag fick diagnosen av företagsläkaren. Hon klämde och kände och fråga lite saker, och pang fick jag diagnosen. Hon uteslöt aldrig nåt annat.
Så har jag varit på en "psykosomatisk utredning" pga långvarig smärta och stress, där jag fick en handfull diagnoser, bland dem fibromyalgi. Det enda test för att kolla just fibro var ett litet "uthållighetstest".
Jag är för närvarande under utredning och min läkare har tagit massvis med prover för att utesluta att det är något annat som tex RA. Vidare utredning i mitten på månaden så vi får se vad som händer..
Amor Vincit Omnia
Brukar ni med FM också har stela fingrar på morgonen? Dvs stela och det gör ont i dom, men det går över efter nån timme.
Ja, och så somnar mina händer, armar, ben & fötter jättelätt och värker om jag har tryck på dem…vilket inte är så lätt att undvika då jag gärna sover med armen under kudden..:(
Amor Vincit Omnia
#5 Det är precis så med mig också. Hmm, dags beställa tid hos doktorn då.
# 6 Ja, gör det. Jag har haft värk i flera år men eftersom det inte varit så mycket eller så ofta har jag inte brytt mig om att söka för det. Men nu påverkar det mitt jobb mycket samt att vissa dagar kan jag knappt lyfta sonen så nu vill jag veta varför jag har värk och vad jag kanske i så fall kan göra åt det för att det ska bli lite bättre.
Amor Vincit Omnia

#7 jag önskar dig lycka till i sjukvården. Be att få en reumautredning så det blir ordentligt klargjort varför du har ont. Om inte den första läkaren ta dig på allvar. Ge inte upp utan sök någon annan. Kan du så gå till någon som är kunnig och intresserad av smärtpatienter.
Tack :-) Nu har jag fått tid den 29:e. Jag har sagt till om min värk och att det går reumatism i släkten. Jag ska försöka se till så att jag får en ordentlig utredning. Kan berätta sen hur det gick.
# 8 Tack. Jag har hört mycket om att man inte skulle bli tagen på allvar.Men fick en jättebra läkare som utreder mig ordentligt.
# 9 Vad bra !
Amor Vincit Omnia
Sjuksköterskan som jag beställde tid hos frågade ut mig ang värken i händer och fötter och hon lät.. tyckte jag lite orolig.. och frågade om jag även är svullen och ifall jag har ont i lederna i hela kroppen osv.
+ att jag har högt blodtryck.
Jag har nog lätt för att samla vätska i kroppen. Ibland svullnar jag om händer och fötter o kroppen faktiskt.
#11 Hoppas läkaren lyssnar och tar dig på allvar. Håll oss gärna uppdaterade så får vi höra hur det går för dig.
Lycka till..om man nu kan säga så