Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 5077 ggr
TjockaBerta
2010-09-09 13:46
0

Nollad SGI

Läser nu på en annan site

http://www.utredarna.nu/kjellrautio/2010/09/02/nya-bekymrande-siffror-fran-af-och-fk-om-de-utforsakrade/

om oss som inte längre har någon SGI. Om jag förstått rätt är vi inte välkomna tillbaka till FK om vi inte skulle klara av att arbeta eller är för sjuka för olika insatser.

Tidigare har jag fått beskde om att man skulle få tillbaka sin gamla SGI.

Jag begriper ingenting längre. Jag trodde att jag kunde komma tillbaka till sjukskrivning efter tre månader.

Är någon här i samma situation? Eller vet någon vad som gäller?

>>>Malum domesticum<<<

fibro
2010-09-09 17:08
0

Fattar ingenting jag heller   Rynkar på näsan

ttss
2010-09-09 18:11
0

Har man aldrig jobbat, så tror jag att det är runt 5700 kr som det ligger på

TjockaBerta
2010-09-09 18:16
0

Jag förstår inte hur du menar. Vad är 5700,-

>>>Malum domesticum<<<

ttss
2010-09-09 18:22
0

5700 kr,

Vad slarvig jag är. 

Jag menar alltså: Om du blir sjuk som ung och aldrig hinner få ett jobb för du har blivit för sjuk, så får du 5700 kr om du är heltidssjukskriven

TjockaBerta
2010-09-10 11:04
0

Det här blir bara värre och värre. Jag har ändå känt mig ganska trygg. Antingen skulle jag få permanent sjukersättning eller så skulle jag gå någon åtgärd (ALI) för att sedan komma tillbaka efter 87 dagar till sjukskrivning med bibehållen SGI.

Nu har jag fått reda på att det inte fungerar så för oss som blivit nollade. FK återförsäkrar oss inte.

Jag har precis skaffat nytt boende och nu börjar jag oroa mig för om jag kan bo kvar där fast jag ännu inte hunnit flytta in. Får jag ingen ersättning alls kan jag ju inte bo någonstans.

Jag är helt disig i huvudet av alla ångestdämpande piller jag tar för att kunna sova utan att rotera och plågas av oron.

Egentligen är det dumt att oroa sig för reglerna ändras ju hela tiden. Men ändå.

>>>Malum domesticum<<<

Mosaik02
2010-09-10 16:40
0

5700 kr jösses det där är ju bara min hyra Rynkar på näsan

socialbidrag återigen…suckar djupt

ttss
2010-09-10 17:38
0

Fast om du har en sådan hyra kommer de ju säkert be dig flytta mosaik. 

Du kan nog få bostadsbidrag på de där 5700 tror jag. 

Det kan även vara skatt på de där 5700 kr.

Mosaik02
2010-09-10 18:50
0

7# om det nu hade vart så enkelt att bara flytta……

Mosaik02
2010-09-10 19:23
0

7# tack så mycket för din uppmuntran…..(ironi)

jag har tidigare fått dispens för min lite höga hyra och om du inte har koll på det så är hyrorna där jag bor rätt höga och bostadsköerna är ungefär 5 år dessutom har jag betalningsanmärkningar…..men hemlös är kanske bättre?

det enda jag kan hoppas på är att jag kommer få socialbidrag igen annars så blir jag hemlös…….nåt jag är rejält orolig för

tillbringade 1 timme av hysteriskt gråtande efter ditt fina inlägg ångesten och oron över ekonomin är väldigt stor just nu och jag mår riktigt jävla skitdåligt över allt det här……

tycker det vore bättre om vi försökte stötta varann istället för att slänga skit och posta onödiga inlägg som gör att man mår ännu sämre än vad man redan gör

nabbam
2010-09-10 19:38
0

#9  Ursäkta om jag lägger mig i.. men var finns skiten som slängs? Har jag missat något?

Tyvärr så är nog sanningen som det står i #7, det är banne mig inte kul, men.. och jag uppfattade inte inlägget som elakt.

Ska man klappa alla medhårs i dessa trådar och inte säga vad man tror och tycker? Jag vill absolut inte vara elak på något vis, men det är bra att veta när man ska skriva något och inte..

Mosaik02
2010-09-11 01:54
0

jag uppfattade inlägg nr 7# som väldigt onödigt jag vet hur läget ser ut och det behöver man inte säga till mig

tja vad jag upplever det på olika forum för just oss med Fibromyalgi är att tonen ofta är väldigt hård istället för att hjälpa och stötta varann så sparkar man på varann

dessutom är det för mycket begärt att vara lite ödmjuk? att istället skriva visste du om att Socialbyrån kanske inte accepter din rätt så höga hyra istället för att hårt konstatera nåt som man inte vet nåt om

jag varken kan eller vill heller skriva ut exakt hur allting i mitt liv ser ut då jag lever under hot…..

ttss
2010-09-11 02:43
0

(Mosaik, nabban m.m.). Herregud. Förlåt om ni/någon uppfattade det som om jag slängt skit, men jag har bara försökt slänga i väg ett informativt snabbt allmänt meddelande. Säkerligen var dock ett fel ordval. 

Men det har jag inte gjort, jag har bara delat med mig av den fruktansvärda information jag har fått. 

Jag har inte skrivit att jag tycker att du skall flytta, bara att en del behöver göra det för att få socialbidrag för att komma upp i existensminimum. Har läst hemska skräkhistorier om hur soc har varit när det gäller att få pengar, men vet att det även finns de som har fått mycket bra hjälp. För att få bidrag utav soc - för att komma upp i en inkommst på ca: 4500 kr efter hyra- så får du t ex inte ha besparingar, tror att det bara är några tusen kronor man får ha, om ens det, eller andra dyrbara ägodelar. 

Jag visste inte att du visste hur läget var, men det kanske var någon annan som fick klarhet i det då! 

Jag har hög risk att behöva bli sjukskriven utan att tidigare haft någon inkomst, så jag förstår att det är hemskt.

Jag brukar alltid skriva så ödmjukt som möjligt, jag tror, det kan vara så, enligt mig, försöker oftast även att skriva med namn (TTSS, mosaik, nobban) och inte #7, #20, #4, då jag tycker det känns trevligare. Men hade ingen chans att skriva något långt och nogrant utöver faktadelen, då jag hade så jävla ont så jag svimmade och kräktes fem sekunder efter jag efter jag stängt igen datorn. 

När jag läste dina -mosaik- "arga/ledsna/irriterade" svar till mitt inlägg så bestämde jag mig för att försvar, men ändå la jag tid på det, osmart, men gjort är gjort, för jag accepterar inte att folk kommer med falska påstående/påhopp längre!

nabbam
2010-09-11 03:01
0

#11 Låter jobbigt med sjukdom och att leva som du gör..

#12  Nej, det var ju det jag inte gjorde, jag uppfattade inte det så!

ttss
2010-09-11 16:38
0

Ne, jag ser/såg det, är dock lite virrig.

TjockaBerta
2010-09-13 14:42
0

Fast tråden handlar ju om att få sin SGI nollad.

Kanske jag skulle varit tydligare i rubriken.

Utan SGI blev fel. Det skulle varit "Nollad SGI"

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
2010-09-13 14:49
0

Jag fixade rubriken för dig, Berta

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TjockaBerta
2010-09-13 16:04
0

Tack och tack!   Glad

>>>Malum domesticum<<<