Avslag på 50% sjukersättning
Hade träff med FK & AF igår, hade med mig min gruppchef som stöd.
Jag har haft 50% sjukersättning i 11 år och nu när den skulle förnyas fick jag avslag. Snacka om att tårarna svämmade över.
Jag är ju 57 år och jobbar 50% på banken där man inte kan ha ett bättre stöd och förståelse och därför orkar jag med att jobba halva dagar.
Handläggaren påstod att mitt sjukintyg inte blev godkänt för "varaktig" sjukdom. Två handläggare på FK har tidigar påpekat att det var viktigt att läkaren bara skrev subjektivt om sjukdomen och vad jag kan och inte kan göra osv, inte hur jag mår, sen när vi träffas och det är en annan handläggare säger hon till min gruppchef att det hade ju varit bra om det framkommit att jag har ständig värk, inte sover på nätterna, har tryck över bröstet, blöder mycket näsblod osv osv. Så nu har jag varit tvungen att ta tjänstledigt 50% för att delta i AF program i 90 dagar. "Sen kan ju din läkare sjukskriva dig igen" säger handläggaren. VAD HÅLLER DOM PÅ MED?????
Men jag ska träffa min läkare igen och han ska komplettera intyget och jag ska komplettera med allt vad jag har provat med för att försöka må bättre, det verkar som om dom tror att man inget gjort under dessa 11 år.
Undrar hur det har gått för er andra och om ni har några goda råd till mig och vad jag spec kanske ska tänka på.
Kram från en beskiven en.
- Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig -

Gå med i RESURS, så får du både förståelse och hjälp.
Först och främst ska du begära omprövning när beslutet kommer. Sedan kontaktar du din Förvaltningsrätt (tidigare Länsrätten)
så fort du fått beslutet, skickar in samtliga handlingar dit och begär inhibition, vilket betyder att beslutet
inte får verkställas. Då kan FK inte göra ett skvatt, om domaren medger det och du kan ta det lugnt och under tiden hoppas på en annan regering.

Har du haft varaktig sjukersättning, eller har den varit tidsbegränsad?
Jag har haft tidsbegränsad. När det för 18 mån sen skulle prövas igen så blev jag erbjuden varaktig, men dum som jag var tackade jag nej - dumt med facit i handen 
Oj, vad synd.. får man vara nyfiken och fråga varför du tackade nej?
Då trodde jag att det ändå kunde finnas en liten chans att jag skulle bli bättre.
Hoppet är ju det sista som överger en, eller hur?

Du har så rätt. FK förutsätter många gånger att man inte vill eller ens tänker försöka men jag tror att vi är många som tänkt som du. Därför sitter vi där vi sitter nu.
>>>Malum domesticum<<<

Va synd att du tackade nej. Men det är ju så att med facit i hand är det lätt att veta vad man skulle ha gjort.
Det är ju så att även om man har varaktig så kan man bryta den om och när man blir bättre. Det är t.o.m. ett krav att man ska göra så.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag säger som tidigare Gå med i Resurs. ALLA som har problem med FK eller soc borde göra det.
Mettan
Tack för ert stöd allesammans 
Det jag nu går och grubblar på är vad som egentligen gäller när man nu måste gå med i AF program och då få akivitetsersättning.
Vad händer om jag blir sjuk mer än 1 vecka?
Hur blir det när jag har 1 veckas semester?
Är det något speciellt som jag ska tänka på?
Är det verkligen så att efter 90 dagar så kan min läkare sjukskriva mig igen om inte min nya ansökan om sjukersättningen går igen när jag ska prova igen????
Kram//Sylva
Vet inte om du börjat på arbetslivsinduktionen isf vet du ju redan men andra kanske vill veta att det händer ingenting eftersom det enda du ska göra är att gå dit o få en underskrift i mån på att du varit närvarande???? Hur kan man vara frånvarande från ingenting , visserligen kan du behöva gå dit o träffa psykolog el arbetsteraput nångång
Tycker det verkligen är sjukt att folk ska ta tjänsteledigt från sina jobb för att vara en siffra i deras statistik
Eftersom du tydligen har arbetsförmåga så måste du väl komma tillbaks som tidigare , fast man vet ju inte , ingen vet FK AF kan ju inte svara på något utan brukar hänvisa till varandra
Det kanske inte var nåt vidare svar men ingen vet o inte jag heller , ig vill inte AF ha o jag vet inget om vad som händer mig , antagligen sjukskrivning om FK går med på det , rörigt värre…..

Du behöver inte ta tjänstledigt från ditt jobb för att vara med på arbetslivsintroduktionen. De var inte jag. Det är dåligt påläst av FK. Dessutom ska du överklaga till förvaltningsrätten. Det har jag gjort och fått bifall på min överklagan om 50 % sjukersättning. Jag minns inte om det var på Resurs eller FRIS (försäkringstagares rätt i samhället) jag hittade mallar för hur överklagandet ska se ut. Jag använde i alla fall dem och de var till stor hjälp för mig när jag skrev överklagan. Jag har dock fler diagnoser än fibromyalgi måste jag berätta men ge inte upp. FK avslår allt. Det har de order på, så det är bara att ligga i och ge dem en match. Det kan funka. Välskrivna läkarintyg är förstås viktiga och kan du få flera att intyga din arbetsoförmåga osv. så är det ingen nackdel. Lycka till!
Nu ni får ni sätta er ner…………………………
För så här blev det för min del:
Dagen efter jag varit på AF för en första introduktion ringde jag till FK för att höra efter mitt brev med beslutet så att jag kunde överklaga. Min ordinare handläggare är fortfarande sjuk, men jag fick tala med en kollega till henne och döm om min förvåning när hon sa att det låg ett färdigt beslut ("ja, det vet jag väl" tänkte jag, men sa inget mer), DIN ANSÖKAN OM 50% ÄR BEVILJAD!!!!!!!!!!! 
Så den handläggaren som sa att det INTE skulle beviljas och som orsakat så mycket krångel för min del och även gjort att jag inte kunnat sova på en hel vecka, henne skulle jag vilja strypa. Som tur var så var ju min gruppchef med på mötet och hörde vad som sades, och hon tänker gå vidare till FK med det.
Så nu mina kära vänner, så kan jag andas ut och allt är som vanligt igen. Men det var det märkligaste jag har varit med om.

#12 Grattis. Vad skönt!
Ja alla på FK vet inte vad som gäller så det är nog bra att inte nöja sig med första svaret.
Åh, vilken glad nyhet. Jag blev så glad för din skull 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Grattis!!! Åh vad skönt att det ändå gick smärtfritt 

Då är det ju inte omöjligt att få som min handläggare påstår. Grattis och lycka till ni andra som söker.
>>>Malum domesticum<<<