Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4254 ggr
helo
0

Utförsäkrade , vad har hänt sen ?

Hej Glad

Nu har jag gått på AF:s arbetslivsindruktion sen i Maj då jag blev utförsäkrad , nån rehablitering el hjälp till att jobba/studera har jag inte sett skymten av , det lät så bra i papprena jag fick innan men det enda som händer är att jag ska gå till AF o få en påskrift en gång i månaden  , nu undrar jag om det är lika för er ? Har ni fått nån hjälp el är det bara så att vi ska skyfflas undan i statistiken ? Vad har hänt er efter 3 månadsperioden , jag fortsätter på samma sätt fast med ett nytt namnRynkar på näsan

Har så svårt att koncentrera mig så det är möjligt att det kanske redan finns nån tråd om det isf ber jag om ursäkt om jag är tjatig Flört men jag skulle bli jätteglad för era berättelser om vad som hänt er för jag antar att ingen blivit frisk mirakulöst

Helo Glad

sommarblomman
0

en till som undrar Glad

TjockaBerta
0

Det finns nog någon gammal tråd men strunt i den.

Vad jag vill veta är de som utförsäkrats och återgår till sjukpenning efter tre månader. Vad baseras den på när man varit nollad i flera år?

Får man sin senaste SGI eller räknar de på något annat?

Är det någon som gått "hela varvet"?

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
0

äh, tänk inte så mycket på om det finns en tråd redan :) Jag ser annurlunda på att öppna en tråd när man inte ser nån tråd på dom 2-3 första sidorna och att öppna en ny tråd om samma ämne när det redan finns en redan aktiv tråd som ligger bland dom 2 första sidor med "senaste inlägg" för att säga så :)

Själv hör jag nog inte till gruppen så jag kan tyvärr inte svara för egen del, men även jag är nyfiken på svaret! Och det borde även politikarna vara!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fibro
0

Det här vill jag oxo veta mer om, är snart i den härvan själv…

Hoppas nån kan svara.. ???

pia63
0

Ny på IFokus-sidan.. men samma undran jag med

Har "hamnat mellan stolarna" där jag är för sjuk för jobb och för frisk för sjukersättning.

Just nu sjukskriven, men hur länge godkänner FK det?

Ständig oro och ångest för ekonomi och annat tär hårt och jag blir bara värre i min fibro

Snacka om ekorrhjul :-(

helo
0

Var på AF igår o dom tyckte inte dom kunde göra nåt för mig så nu kommer jag bli avslutad där o nu har jag ingen aning om hur det kommer bli framöver, samma läge som Pia63 o många andra

Jag försöker stänga av så gott det går men ovissheten om hur det kommer bli är knäckande , kommer jag bli sjukskriven ( antagligen ) kommer FK godkänna ??? Jag tycker dom ger sig på o straffar fel grupp bara för att några "fuskar"

Vi är iaf en lätt grupp att ge sig på då dom flesta av oss inte orkar protestera . Bara tanken på att börja om med FK gör att jag får panik , att bli misstrodd o nedvärderad iaf känns det så

Det skulle vara kul att veta om några fått nån hjälp att komma tillbaka i någon form o då menar jag bara inte 1 tim datorkurs i veckan som dom skulle erbjuit mig om jag hade klarat det , nu har allt det här o annat oxå gjort att jag inte funkar mentalt o jag hoppas verkligen att det "bara" är stressen

Allt verkar bero på hur det går i valet o jag hoppas folk röstar lite med hjärtat , sjuka o arbetslösa kan alla bli…..

Jaja vi får se hur det blir , må så gott som ni kan Glad

Mosaik02
0

Jag sitter i en liten annorlunda situation jag har haft aktivitetsersättning dom senaste 4 åren alltså sjukersättning för dom som är under 30 år nästa år så fyller jag 30 i början av året och då sparkas jag ut i arbetslivet trots att jag är ännu sjukare nu än innan

pratade igår med handläggare på försäkringskassan vad som händer sen enligt henne så kan jag glömma att ens tänka på att söka sjukersättning för så sjuk är jag inte hmm och varför har jag varit hemma i 4 år då? hon tycker jag ska vara med i ett projekt för som såna som mig som mister sin sjuk eller aktivetsersättning och är kroniskt sjuka detta ska pågå i 2 år och man är en liten grupp om cirka 10 personer första 4 månaderna så ska man lära känna alla i gruppen och diskutera viktiga saker såsom hygien sex relationer hur man själv mår och så vidare för att sedan övergå till information och hjälp om hur man söker jobb och hur man behåller ett jobb förhoppningsvis så ska detta sen leda till att man får ett jobb i slutändan projektet är 3 dagar i veckan 4 timmar per gång

i mina öron låter det som ett stort flum projekt vem i helvete vill sitta i en grupp och tala om sin hygien och sex med ungefär 10 personer i olika åldrar som du inte ens känner?

har pratat lite med projektledaren och han medgav att det är vissa problem med projektet och att många känner sig tvingade att gå det här projektet och att det är svårt att sitta i grupp och prata och att det är lite si  och så med närvaron hmm konstigt när alla är kroniskt sjuka och handikappade och troligen inte alls redo för arbete?

och då kommer vi till sluklämmen alltså det här tar priset dom allra flesta som går projektet får ingen annan försörjning än just socialbidrag så då ska man oxå oroa sig för ekonomin och aldrig veta om eller när man kommer få pengar och leva under mycket knappa förhållanden

dessutom så tycker dom det vore utmärkt om jag redan nu hoppade på projektet vilket gör att jag inte ens får va hemma dom cirka 6 månaderna jag har kvar och det känns oxå riktigt för jävligt

vad som händer om jag inte orkar fullfölja projektet vill ingen riktigt svara på men det blir väl som jag har levt innan socialbidrag och nån sysselsättning som man är på när man orkar och då pratar vi typ om sysselsättning där man sorterar skruvar och liknande

som det känns nu så vill jag bara ge upp livet för det här är ta mig fan inget värdigt liv……

ber om ursäkt för att jag tar i men det här känns oerhört tungt för mig och jag har gått igenom cirka 6 år med meningslösa åtgärder innan och socialbidrag och det va ett rent helvete och det bröt ner mig nåt så totalt och nu ska jag tillbaka in i det helvetet återigen

och jag vill ju så förbannat gärna jobba men vad gör man när kroppen vägrar gå med på saker och ting när det inte går att pressa kroppen mer än det man gör?

fibro
0

#7 Men jösses, vad är det för projekt, har jag aldrig hört talas om förut !! Är det nån "satsning" de har för yngre långtidssjuka eller ?? Skit samma rent ut sagt, hur förnedrande som helst är det iallafall, man bara baxnar av att höra det!!

Nee, de vet inte ens var de ska göra av oss sjuka, den ena superidiotiska "lösningen" efter andra plockar de fram…för att det ska se bra ut i statistiken. Ingen av dessa "lösningar" fungerar, men det vill de inte ta ansvar för. Att det är människor de har att göra med vill de inte veta av.

Rita-S
0

Men Mosaik :( Nu blir jag så otroligt lädsen…

Hur kan dom behandla dig så? Må vara att dom gjärna vill du skal forsöka gjennomföra olika projekt, det kan jag förstå då det är deras jobb att forsöka allt för att få dig ut i arbete, men att behandla dig på detta vis under denna resa är inte alls humant. Dom borde iaf kunne ge riktiga svar på dina frågor! Tex vad som händer om du inte pallar med "Ja då blir det utvärdering" eller "då blir det annat projekt som.." borde ju vara självklarheter att svara, vad nu resultatet av att palla med inte är måste ju vara klart! Dom kan ju omöiligt ha varit så inkompetenta att dom inte tänkt ut reserv-planer för sådana som inte klarar?

Hualigen, jag värkligen avskyr dessa nya regler och dom drabbar inte ens mig ens…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

pia63
0

Mosaik :

Blir chockad! Vad i hela fridens namn är det de tycker du ska gå på?

Skrämmande.. Vansinne!

Vad är det som de tänkt att något sådant ska leda till ens?

helo
0

Det är otroligt vad dom hittar på får verkligen hoppas att oppositionen vinner annars är vi inte värda ett dugg , jag hoppas det löser sig för dig mosaik. Fattar dom inte att folk bara blir sjukare av att bli behandlade på det viset o det gör dom säkert men struntar i det bara för att komma åt några fuskare , hur skulle det se ut om alla som blev dömda för minsta småbrott skulle dömas för mord för att det finns några som mördar , kanske lite överdriven liknelse men det känns så

Det jag tyckte var jobbigast var den eviga ovissheten att varken FK AF el facket kunde svara på några frågor o bara hänvisade till varann vad jag än frågade om , ett tag fick jag för mig att dom suttit o klurat ut hur dom skulle göra det så jävligt som möjligt för minsta sak krånglade , tog banklån för jag hade inte klarat pressen mådde så dåligt ändå. Hade ju tur att jag kunde få det hur det nu gick till utförsäkrad som jag var

När jag frågade FK fick jag efter mkt om o men svar på att hade man SIG före sjukersättningen så skulle man få tillbaks den , hoppas det stämmer Obestämd

mongu
0

Det låter helt otroligt. Inte undra på att statistiken kan bli så den visar på att det är färre sjukskrivna,färre med sjukersättning/aktivitetsersättning osv.

Jag blir mörkrädd. Hoppas verkligen alla tänker sig för när de går och röstar. så man läser på vad man tror blir det bästa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mosaik02
0

tack för erat stöd Skrattande

ja det känns riktigt för jävligt alltihopa och jag har ingen aning om vad man ska ta sig till Gråter

har läst på lite mer nu och inser att det är kanske dumt att hoppa på projektet och istället låta arbetsförmedlingen ta hand om mig i 3 månader och så får man se efter det för det känns vansinnigt att binda upp sig 2 år på ett skit projekt som säkert inte leder till nånting

märkliga är oxå att för cirka 1½ år sedan så va jag enligt försäkringskassan så sjuk att jag fick förlängd avtivitetsersättning men nu är jag så frisk att jag kan jobba men jag är lika sjuk nu som då ju…..

en sak som är annorlunda för mig är att jag har aldrig haft ett vanligt arbeta sgi har jag ingen jag har aldrig varit med i fack eller a-kassa eller något vilket försvårar för mig

läste igår på nätet en bra sak och visst försäkringskassans personal måste följa besluten men varför är det ingen där som slår näven i bordet och säger stopp det räcket nu såhär kan vi inte behandla kroniskt sjuka människor

Mosaik02
0

8# missade din fråga nee det här är ett projekt inom kommunen tror jag eller om det va inom länet  och det kom till nu när det är så många som blir utförsäkrade och det vänder sig främst till såna som är kroniskt sjuka eller har någon funktionsnedsättning i alla åldrar från 20 till typ 64 tror jag det stod i brochyren

TjockaBerta
0

Varför förutsätter Fk och andra instanser att man automatiskt blir friskare hela tiden?

Flera här har gått många år och inget har hänt och som Mosaik02 har man tidigare varit för sjuk för åtgärder men nu ska man plötsligt klara heltid!

# 11

Du har iaf fått ett besked om SGI. Det verkar som om ingen riktigt vet. Hoppas det är som de sagt till dig. Det är vår enda chans.

>>>Malum domesticum<<<

nabbam
0

Är det någon här i tråden som haft anpassat arbete?

helo
0

Jag tappade nog tråden lite själv för det var väl lite det jag var ute efter , eller om nån fått nån arbetsinriktad kurs , nånting förutom komma o få en underskrift en gång i månaden

ovkyhn
0

Jag har varit sjukskriven 25% av 75 och blivit nekad varaktig ersättning den som förr kallades sjukpension, i morgon ska jag till arbetsförmedlingen undrar vad dom kan göra för mig tro?

pia63
0

Jag har haft anpassat arbete. Jobbade i över 10 år md " väl anpassat arbete" samt lönebidrag pga detta.

Jobbad 50 %  Men trots detta såblev jag varslad pga besparingar ( eller som det så vackert heter på pappret --arbetsbrist!)  Har nu fått vetskap om att de tagit in praktikanter .. oc då får de ju helt gratis arbetskraft :-/   Men, förmodligen frisk arbetskraft ….

Jag har möte med AF nästa vecka .. *suckar*  Vad de nu ska kunna göra för mej arbetsmässigt…   Vem vill väl ha en trasig gammal käring utan utbildning??

TjockaBerta
0

Vad menas med anpassat arbete? Vad finns det mera man kan erbjudas?

>>>Malum domesticum<<<

nabbam
0

Lättare jobb som är anpassat efter din arbetsförmåga, det kan vara med lönebidrag, eller Samhall.

TjockaBerta
0

Men hur kan man anpassa ett arbete efter någons arbetsförmåga när arbetsförmågan saknas?

Förvånad

>>>Malum domesticum<<<

nabbam
0

Nej, har man ingen arbetsförmåga alls, så är det ju så, men jag tänkte om det är någon som haft sådant arbete.

sighni
0

Arbetslivsintroduktionen var helt meningslös. Jag träffade min handläggare två gånger. När jag skrevs in och när jag skrevs ut. Jag hoppade av när de ville flytta mig till nästa program som jag inte minns namnet på.  Jag hade tjänstledigt utan lön fram till semestern och efter den skulle jag bli sjukskriven men nu har jag fått bifall på min ansökan om 50% sjukersättning av förvaltningsrätten så nu blir det de istället.

pia63
0

Jag hade ett flexibelt jobb. Med viss möjlighet att styra tid o annat. Plus lönebidrag .. så de betalade väl för ca 25%s lön.

Tyvärr orkade jag inte med att jobba ändå,  utan hade flera sjukskrivningsperioder per månad.

Förmodar att det var en anledning b.la till att jag inte fickvara kvar när kommuen drog ner på personal. För inte kan det då vart de höga lönekostnaderna !   Eller "arbetsbrist" som det så vackert hette.

Fanns då plats att ta in praktikanter på de arbetsuppgifter jag hade Rynkar på näsan