Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 10580 ggr
louise11
2010-08-26 01:34
9

blodtryck!!!

Hej!

Är det fler än jag som har ett varierande blodtryck!

mitt åker upp och ned som en jojo, så fort jag tänker en stressad tanke så åker blodtrycket upp.

Har köpt en blodtrycksmanchett.

Innan tog jag det på vårdcentralen, då tyckte det att jag hade för högt och ville skriva ut mediciner, och nästa gång jag kom var det helt normalt.

Är det fler som har koll på sitt blodtryck och kan se skillnaderna!

Louise

[marion69]
2010-09-06 18:09
0

Jag har högt blodtryck, men kan också variera mycket. Jag tar ingen medicin, fastän jag fått det utskrivet.

Rita-S
2010-09-06 18:40
0

Mitt är stabilt på det normala, även trots p-piller och p-spruta tidligare

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
2010-09-07 02:01
0

Jag äter blodtrycksmedicin och då är det bra.

Var bara medveten om att de digitala blodtrycksmanschetterna inte alltid visar rätt. Det kan skilja mycket på de och de vanliga som man använder på sjukhus.

Det var en period då man använde digitala på en del avdelningar men man har gått ifrån det då blodtrycket varierade väldigt på patienterna.

Det mäter inte på samma sätt som man gör med de manuella manschetterna utan det är ett medelartärtryck man får.

# 1Har du mycket för högt blodtryck? För i så fall kan det va riskabelt att inte medicinera. Finns många risker med att gå med för högt tryck det sliter onödigt på inre organ.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[marion69]
2010-09-07 11:41
0

Jag tog med min blodtrycksmanchett till läkaren och jämförde. Dom visade ungefär lika.

jag vågar inte ta min medicin, för jag läste om alla hemska biverkningar som blodtrycksfall och grejer. Jag har fått SELOKEN utskrivet. Men jag ska ta mig ner till vårdcentralen och kolla igen här snart.

Jag tyckte även att jag fick en hög dos för att aldrig ha tagit medicinen. Borde man inte börja med en halv tablett för att se hur medicinen verkar och hur jag mår. (Jag ska ta en tablett)

mongu
2010-09-07 12:20
1

Litar du på din läkare? Det är A och O för att det ska kunna bli bra. Vet din läkare om att du inte tar din medicin?

Om inte så tror ju läkaren att du medicinerar mot högt blodtryck.

Alla mediciner har mer eller mindre biverkningar. Men det betyder inte att man får alla man kanske inte ens får en enda biverkning.

Det är bättre att äta den medicinen än att slita i onödan på alla sina inre organ. Det sliter mer på kroppen att gå med ett obehandlat högt blodtryck med alla risker det för med sig. 

Vet inte vad du fick för styrka på din medicin men det låter inte konstigt med en tablett. Enligt FASS är vanlig dos 100 - 200 mg per dag. Det kan ökas om det inte ger bra effekt.

Jag skulle i alla fall va försiktig med att lita på en digital blodtrycksmätare för det som gjorde att man gick ifrån på många avdelningar var att de visade så ojämnt så man inte visste vad som var rätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2010-09-07 15:03
1

Jag har precis samma erfarenhet som Mongu med digitala mätare.

Med all medicin så är man tvungen att deklarera biverkningar men läser man ordentligt så är riskerna 1 på 10, en på 100 osv. Så procentuellt så är det ganska få människor som verkligen drabbas av biverkningar.

I de flesta fall är dessutom biverkningen kanske försumbar om man faktiskt jämför hur farligt det är att gå med ett för högt blodtryck.

/Maria

[marion69]
2010-09-07 16:52
0

Ja, jag måste nog beställa tid hos läkaren (ny igen) och prata om mitt blodtryck.