Öm i brösten?
Undrar om det är någon som är öm i sina bröst? ibland är jag så öm så att en kram gör superont? är det vanligt?
Hej
Jag brukar vara jätteöm i mina bröst periodvis, både djupt och ytligt. Ibland är mina vårtor så ömma så jag kan inte torka mig riktigt efter en dusch eller att vissa kläder gör ont. Beröring, smekning eller kram går bara inte.
Vet inte om detta beror på fibron eller annat. Jag har ju kommit in i klimakteriet så fint som det heter
men börjar fundera mer och mer på det. Läser ju här att många av er "fibrosar" har ju symptom som likar det. Använder hormonplåster själv nu men tycker ju att ibland så har jag dessa svettningar mm ändå.
Kanske måste ta upp det med min läkare, kanske några prover kan tas för att se???
(Har opererat bort livmodern för 6 år sedan så jag kan inte kolla om mens strular)
öm i brösten är jag till och från men hos mig så tror jag det mest beror på var i menscykeln jag är vid ägglossning och PMS så kan dom göra rejält ont
däremot så är min bröstkorg superkänslig och jag får ofta väldigt ont efter någon har kramat mig
jag är oxå väldigt känslig för beröring och ofta gör det ont vilket känns riktigt trist
som mitt ex brukade säga att när man skulle röra mig så skulle man tänka porslinsdocka alltså röra jätteförsiktigt och han va rätt förundrad över att en vanlig kram kunde få mig att grimasera av smärta 
Ofta så kan man få ont som fasen ca 1-2 veckor innan mens. Har man svåra problem, så kan det avhjälpas med Provera, toppen mot PMS! Dessa piller tar man från dag 14-28 i cykeln.
Hade jag vetat hur bra de var, så hade jag sökt för min PMS för flera år sedan.. men jag har ju varit lite larvig och tänkt att, nej, jag ska minsann inte ha några typ antidepressiva piller! Oj, så fel jag hade..
Som tur är har jag inte ont i brösten några gonger alls, det var enbart när dom växte i tonåren det . Tur det!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har haft enormt ont revbensfästena. Det gick så långt så att jag gjorde en mammografi för jag trodde det var knölar. När barnen satt i knät på mig och lade huvudet mot bröstet höll jag på att hoppa genom taket.
Till slut var det en läkare som fattade vad det var som gjorde ont. Jag har ju lika på ryggen men tänkte inte så långt själv.
>>>Malum domesticum<<<

# 5 Man kan få inflammation där och det gör jätteont.
Tror det heter Morbus Tietze eller Tietzes syndrom. Inflammationen sitter mellan revben och brosk.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

# 6
Jag kan intyga att det gör ont 
Det är alltid bra att få ett namn på det man lider av. Lite konstigt bara att läkarna inte känner till sånt här!
Tack för informationen
>>>Malum domesticum<<<

Jag har ofta ont i brösten vågar knappast ta på eller av bh min läkare säger det är inflamation där revbenen fäster i bröstbenet,så kallad Tietze.