Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 2441 ggr
illernettan
0

Jag tycker det är så tråkigt....

….att jag redan får plocka fram mina vinterkläder. Känns jättelöjligt att ta på mig tjocka tröjor och sedan se människor springa omkring i shorts och T-shirt. Jag är så avundsjuk på alla er som inte fryser.

Igår var det vinterjacka och tjock tröja på, ändå frös jag. Jag har redan invigt pyjamas och raggsockor och det är bara augusti, gaaaahhhh! Min kärbo förstår inte att jag fryser då jag är jättevarm på huden. Vilket i-landsproblem, lite ironiskt :-))

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

baabwaf1
0

Bli inte avundsjuk på dem som "inte fryser". Du har ju fördelen att inte behöva klä av dig :-)

Jag har alltid haft samma problem. Alltid kläder, mer än vad andra "tycker" är motiverat. Alltid tröja eller jacka extra i bilen om jag skall iväg någon stans. Höst vinter är det vinteroverallt och graningekängor som hänger med.

Det är inget "I-landsproblem", det är ett faktiskt besvär. Det är en  sak som är störande om man inte själv sätter sig för att sluta lyssna på alla kommentarer - "vad har du på dig när det är kallt" - "kokar man inte i den där dräkten", -"stänger du värmen ute med alla kläder" - och i all oändlighet.

Mest besvärligt (bortsett kyla och drag förstås) tycker jag faktiskt VÄRMEN är men det är just värmen som lindrar något. Det är oftsast alldeles för varmt för att vara trivsamt varmt men det är mindre besvär att stå ut med värmen, än att få det extra onda det hade medfört att inte ha värmen.

Det går sommartid ofta att kompromissa lite någon gång genom att sitta vid vedbrasa, gasolvärmare och liknande. Finns det en värmekälla, så är det oftast i närheten av den man hittar mig i alla fall.

Ett sådant här inlägg slutar man nog lämpligast med -

Varma hälsningar //Henry :-)

illernettan
0

#1 TACK för det svaret. Underbart att jag inte är ensam om detta problem. Det är inte ofta jag får nedlåtande kommentarer utan det är mer jag som tror att "folk" tittar och undrar. Min kärbo är så förundrad när jag klagar. Han brukar känna med handen under tröja för att konstatera att "fasen, vad du är varm" och ändå fryser jag.

I somras riktigt njöt jag av värmen. Det var så underbart att få vara riktigt genomvarm, att kunna gå omkring i shorts och tunt linne, det kändes som en lyx. Jag gjorde inte många knop men det var så skönt.

Overall och graningekängor är inte fy skam, det är varmt och skönt. Fick en dunjacka förra året och den var riktigt varm att använda. Får försöka leta fram thermobyxorna till den här vintern. Jag vägrar att frysa!

TjockaBerta
0

Mina fötter är jämt iskalla. Det är jobbigt så här års. Fortfarande kan jag ha sommarkläderna men jag behöver tjocka sockor och riktiga skor redan nu. Och så vill jag vara varm om baken. Den är också alltid iskall. Konstigt?

>>>Malum domesticum<<<

Mosaik02
0

jag börjar som vanligt med några frågor väger du normalt för lite eller för mycket? äter du normalt eller för lite?

frågorna överst betyder en hel del om man kan hålla värmen eller inte

har du läst på hur man ska klä på sig rätt för att inte frysa? minns inte så mycket nu men det väl lager på lager principen som är bäst

jag har alltid varit väldigt frusen av mig men det har berott på att jag har vägt för lite och ätit för lite nu väger jag lite för mycket och kan hålla värmen lite bättre

och Termobyxor på vintern är ett måste om man inte ska frysa men oxå att ha ordentligt på huvet händerna och fötterna

angående det här med att frysa jag vet inte varför det är såhär men mina fötter är knepiga jag kan känner inte när jag blir kall om fötterna enda jag känner är lite obehag likadant med värme

HeHe om din kärbo är varm av sig så får du väl sno lite värme ifrån honom Tungan ute

baabwaf1
0

Visst är det viktigt att äta och "vara i form" och det är också viktigt att få i sig vitaminer, mineraler, etc.

Jag tror inte maten eller kosten är problemet allena i så fall och jag tror till och med kosten kan vara tveksam att "snöa fast på". Jag förstår idé och en logik, samtidigt som kosten på något vis bör vara ganska självklar. Är det extrema avvikelser eller ensidigt, så har du en klar poäng däremot.

Att hitta något som kanske höjer ämnesomsättning har jag funderat på men har inte fått gensavar för och kunnat hitta något som jag vet fungerar. Min tanke är att få bättre fart på energiförbränningen.

Att klä sig "lager-på-lager" är bra i kyla och det är bra i kyla, kombinerat med rörelse. Lätt att ta av sig bara ett lager och hitta bra arbetstemeratur. Om man är stilla på grund av värk så blir man frusen i alla fall och man kan även vara frusen när man rör sig men kanske mindre än vad som gör att muskulaturen börjar bränna energi tillräckligt för att ge värme eller ens höja pulsen.

Om man "tätar läckor" som huvud, hals/bröst, handleder/händer, midja och fotleder/fötter (ser att du skrivit om det i din text), så kan en hel del värme behållas och nedkylningen bli mindre men det saknas ändå en värme som gör att värken slutar triggas igång eller spänningar uppstår.

Extern värmekälla är nästan tvunget och det är inte all värme som är varm nog, även om det finns ilsken energi som elelement etc. Vedvärme är något som fungerar för min del. Bastu, varma bad, elelement, etc. kan visst värma men de hjälper inte i längden, då det inte allt för sällan blir korta pass endast. Resten av dygnet saknar värmetillförsel.

För mycket värme blir för min del obehag (över 27 grader). 24-26 grader är varmt men lindrande inomhus. Utomhus fungerar av någon anledning annorlunda.

[YlvaP]
0

Nej du är inte ensam. Jag går omkring och fryser jag med. Mannen min går ännu med shorts och t-shirt inomhus, dock inte utomhus.

illernettan
0

#4 Jag har alltid varit frusen av mig. Spelar liksom ingen roll vad jag väger eller inte väger, frusenheten finns där ändå. Att sno värme av min kärbo är lite knöligt, vi bor ju inte tillsammans så ofta.

#5 Jag försöker klä mig lager-på-lager men det känns som jag inte blir så där genomvarm som jag blir en riktigt varm sommardag.

#6 Visst är det lite skönt att se att vi inte är ensamma om att frysa? Glad.

Personligen tycker jag det är värst att jag är så kall om mina händer, eller ja, det spelar egentligen ingen roll, det är fortfarande tråkigt och jobbigt att frysa.

[Myy2000]
0

Jag har också haft jätteproblem med frusenhet. Det var som att vara stelfrusen ända ned i benmärgen. För min del blev det mycket bättre när jag lyckades lägga på mig lite mer muskler genom styrketräning.Glad