Lindra illamående/magkatarr
Många som lider av fibro som jag känner lider även periodvis av magkatarr pga psykisk stress, så jag tänkte att det här kunde vara rätt plats att fråga på.
Har själv magkatarr sedan två månader tillbaka, äter Omeprazol (tidigare Nexium). Det hjälper, lite. Men jag mår fortfarande illa jämt och ständigt. Nu ska jag resa till Gran Canaria på torsdag, och jag kan inte boka av resan (annars skulle jag nog gjort det), och jag kan inte låta sambon åka ensam, han skulle aldrig förlåta mig för det.
Grejen är att jag ofta mår ännu mer illa när jag blir nervös, eller om jag är rädd specifikt för att må illa för att jag t.ex är inlåst (långa bilresor osv). Nu kommer jag först åka tåg ett antal timmar, sen sitta på en flygplats länge, sen flyga, byta flyg i Barcelona, sen flyga vidare, och sen transfer till hotellet.. Det är en himla lång tid att inte börja må illa på. Vanligen lindrar det om jag tar en promenad och dricker vatten, men jag får ju inte med mig särskilt mycket vatten ombord och resa på mig kan jag inte heller.
Jag är så nervös.
Nån som vet något läkemedel som kan lindra illamående? Har lääkartid på tisdag och tänkte fråga då men finns det ens något sånt? Som inte är omöjligt att få recept på?
Hjälp :/
jag har ungefär samma problem som dig och receptfri åksjukemedicin funkar utmärkt det står på förpackningen att dom bara hjälper emot åksjuka men dom funkar utmärkt emot illamående oxå
Postafen tabletter finns receptfritt hjälper i 12 timmar men man kan blir rätt trött av dom
Calma tuggummi som man tuggar i minst 10 minuter dom är verkligen guld värda lindrar illamående och åksjuka snabbt oxå receptfria
ett tips som oxå kan lindra illamående är att köpa engångs kräkpåsar det gör mig lite lugnare bara att veta att ifall jag skulle behöva kräkas så har jag nåt med mig
lider själv av kräkfobi och en trasslande mage med mycket halsbränna och illamående
hoppas du får en trevlig resa :)
Åh, det låter ju suveränt, ska helt klart pröva Postafen och Calma. Mig gör det inget om jag blir trött, nog för att jag tycker om att flyga men jag sover hellre än är panikslagen :P Dessutom oroar man sig nog mindre när man är trött också.
Det har du nog rätt i, bara tanken på att man har en påse med sig gör nog att det känns lite lugnare. Dock hyfsat pinsamt om man skulle börja kräkas på flyget ändå :P
Usch, samma här. Vi har det inte lätt!
Funderar faktiskt på att bara låta bli att äta sista dygnet innan vi åker eller så, jag menar då är det ju i princip omöjligt att kräkas oavsett. Kanske inte så bra för magkatarren men det löser ju ett tillfälligt problem.
Tack! Och tack för hjälpen!
Vilken medicin som hjälper handlar om om du har ont i huvudet, åksjuka, morfin illamående eller ont direkt i magen. Alltså om det onda stimuleras på ett ställer i hjärnan eller om det stimuleras från magen. Det låter konstigt jag vet, men så är det.
Postafen hjälper måt åksjuka medans primperan och jag tror att omeprazal hjälper "i magen". Sen har du ju halsebränne tableter också som minskar gallan, kan vara bra att ta en sådan också.
Delvis sitter ju illamåendet i magen (gissar jag, eftersom jag har magkatarr), men det verkar ju vara delvis psykiskt också eftersom jag mår sämre om jag är rädd för att må illa. Har läst att många som är gravida och mår illa tar Primperan eller Lergigan, den sistnämnda hade dock rätt skumma biverkningar så nånting säger mig att min läkare inte kommer att skriva ut dem i första hand. Primperan tänkte jag iallafall få ut. Tyvärr har jag ju inte alltför mycket tid att pröva på heller eftersom jag har läkartiden bara två dagar innan avresa, så vad jag än får så hoppas jag att det hjälper.
Brukar äta Pepcid också, hjälper litegrann.. Finns det någon som är bättre än Pepcid eller är det individuellt?