Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterforskningnyheter
Läst 2572 ggr
Rita-S
0

Beteendeterapi kan ha invärknad!

En studie i USA har visat att beteendeterapi kan ha en viss invärknad på fibropasienter. Inte i så förstand att man får mindre värk och besvär, men till att man lär sig hur man sätter realistiska mål för sig själv och det man önskar att göra, hur man känner igjen tecken så man bromsar i tid och så vidare.

Dom flesta pasienter som inngick i studien hadde riktig svår fibromyalgi, och en stor majoritet tyckte livet blev lättare och fibroen något bättre att hanskas med när dom lärde se sig själv och sina gränser på ett nytt sätt!

Artikeln på engelska hittas här.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Chyvero
0

Detta tycker jag är intressant, faktum är att jag lever på det viset redan, hade aldrig i tiden funkat annars.

Maken sköter marktjänsten såtillvida att han dammsuger och torkar golv, putsar fönster, städar badrum och överhuvudtaget alla grovsysslor finns inte på kartan att jag ska kunna göra sådant.

Nu låter det som jag är förfärligt bortskämd kanske, och ja kanske jag är det med att jag har en make som undan för undan tagit på sig mer sysslor.

Men tack vare att vi lever så här så har jag ork över att då och då vara en social person, min värk har inte försvunnit i och med att vi lever så här, men den har blivit mer hanterbar, jag vågar inte ens tänka på motsatsen.

Rita-S
0

#1 tillåt dig att vara bortskämt tycker jag, att ha en sådan make som hjälper att dra din börda på det sätt han gör är en fantastisk upplevning som tyvärr inte alla fibrisar få, så må vara att du kanske är lite bortskämt, men njut det! Det betyder att han värkligen förstår och visar förståelsen vid att han tar på sig så du kan orka med! Jag blir så glad när jag läser sådan!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida