Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3181 ggr
Mainebusters
2010-08-12 22:22
0

Värk - dator?

Många fibrisar har ju väldigt värk, och då undrar jag hur det då går att sitta vid dator? Känner några som har fibro, men kan sitta i timtal och spela spel, men är för sjuka att jobba.

Nu menar jag inget negativt, eller ifrågasätter någon, men visst undrar jag lite.Cool

Rita-S
2010-08-12 22:39
0

jag klarar inte sitta i timmatal tyvärr, det vore min högsta önske om jag kunne.. jag tar ut mig på jobbet och orkar då inte mina nördiga hobbisar när jag kommer hem…

Men andra som klarar.. det kan kanske vara lika mycket vissheten om att OM det slår till så är man helt fri att lämna datorn?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mainebusters
2010-08-12 22:43
0

Nu måste jag vara otroligt trög.. Skäms men jag begriper inte vad du menar med det sista stycket..

Rita-S
2010-08-12 22:45
0

jag tror jag har för ont för min egen svensk just nu Skrikandes

Forsöker igjen:

Jag tror att många fibrisar klarar sitta timmar med datorn just för att dom kan göra det i visshet att dom är helt fri att låta bli om det behövs!

Sen är det nog kanske lika mycket för att inte sitta och älta hur inni jädras fördundre ont man har absolut hela tiden, man tänker på något annat..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Mainebusters
2010-08-12 22:50
0

Mmm.. kan så vara. Då jag har som mest värk, då blir det bara små snabba tittar på några sajter. Mina fingrar fungerar helt enkelt inte ibland, och nacke och axlar tar storstryk. Men kanske om man tar en dunderdos av värkmedicin?? Flört  Fast då kanske man skriver konstiga saker istället! *ler*

Rita-S
2010-08-12 22:52
0

Det tror jag kanske kunne bli rätt så underhållande.. om man då kommer i håg att markera OT dåSkrattande

Mainebusters
2010-08-12 22:55
0

Fyllesnack..Skrattande

Rita-S
2010-08-12 22:58
0

jo det kan man väl säga… Gubben brukade kalla mina tradolan för tralala, för jag blev full av snack och lite glad-yr i knollen av dom SkrattandeTills det hadde gått et par timmar, då mådde jag illa… Guld i mun

Numera har jag Citodon i stället. Jag måste äta något när jag tar dom, annars mår jag illa pga min mage är lite kjänslig men så länge jag kommer i håg att äta något brevid mår jag bara bra när jag tar dom.

Mainebusters
2010-08-12 23:00
0

Jag märker inget av Tradolan eller Tiparol.. fick Tradolan Retard 100mg, det var sämre ändå. Kör också Citodon, efter en timme ungefär så får jag ett sug i magen, så då måste jag äta något.

Kan tyvärr inte äta antiinflammatoriskt, så det blir bara värkmedicin istället.

Det enda som gör mig yr i bollen är alkohol.. Flört

kkarinn
2010-08-12 23:20
0

jag mår faktist ganska bra av att sitta vid datorn, det gör ont men jag  får sitta i min sköna stol och söka på vad jag vill, kolla på dokumentärer, lyssna på musik och kanske tillock med glöma att jag har ont i någon liten minut, när jag sitter vid tvn sitter jag inte lika bra och bil ofta rastlös av att det inte finns så mycket skoj att kolla på och börjar då fokusera på att det gör ont,.

så det är mycket lättare att sitta här än att jobba!

Men jag jobbar endå Cool (för att få pengar och överleva inte för jag tycker det är kul haha )

Mosaik02
2010-08-13 09:56
0

jag skulle nog vilja kalla det för en myt……jag tror inte det är många som orkar och vill eller kan sitta i timtal framför datorn oavsett om man är frisk eller sjuk

men att det nog kan lätt uppfattas så tyvärr jag tror snarare det handlar om att man sitter korta stunder framför datorn går ifrån och sen återkommer

jag sitter en hel del framför mina datorer men då har jag flera olika att välja på både stationära och bärbar dessutom har jag en riktig stol och ergonomisk mus och så vidare men i ett sträck så blir det sällan mer än en halvtimme i sträck sen går jag ifrån gör nåt annat och återkommer sedan

att jämföra sitta vid datorn istället för att jobba tycker jag är fel för har du ett arbete så ska du prestera vissa saker inom en viss tid oavsett vad det är för jobb det handlar om så är det inte när man är hemma utan man kan lätt gå ifrån datorn man när inte orkar längre och man har ingen press på sig

jag hade gärna arbetat med datorer för det är nåt jag verkligen älskar men det går inte för jag klarar inte av kraven som ställs på mig man ska orka håll igång ett antal timmar man ska hinna med vissa saker man ska klara av stressen och blir du trött så kan du inte bara gå och lägga dig

för min egen del så hade jag blivit totalt knäpp om jag inte hade haft mina datorer för det gör att jag får stimulera hjärnan och det är sysselsättning men oxå sällskap då jag umgås mycket med mina vänner via internet msn forum och så vidare

jag har till och med uppgivit för försäkringskassan vad min intressen är och det va det inget fel på utan dom tyckte det va bra att man har något man gillar att göra Skrattande

jag jämför mitt intresse för datorerna och spel som vilket annat intresse och tyvärr är det fysiskt omöjligt för mig att hålla på med andra saker som är mer fysiska

[tantleen]
2010-08-13 10:51
0

Jag klarar bara av korta stunder framför datorn(tråkigt nog)

Sitter jag för länge så får jag värk i nacke,axlar och rygg,samt att fingrarna värker.

Ha en underbar helg.

KramKyss

Mainebusters
2010-08-13 11:01
0

#10  Det är absolut ingen myt.. naturligtvis finns det friska människor som orkar sitta i timmar framför skärmen! Jag har några bra exempel hemma..! Och det finns även sjuka..

Själv har jag egentligen ett administrativt arbete, men pga krämpor så provar jag annat nu. Att sitta hemma vid datorn i en halvtimme, en timme är mer påfrestande än jobbet. Där rör man på sig mer.

Dessutom så finns det anpassade arbeten för sjuka/funktionshindrade, men tyvärr så är de få.

Hade jag sagt till FK, att jag kunde sitta vid datorn flera timmar hemma i sträck (vilket jag absolut inte kan) så hade min halva sjukersättning rykt.

#11  Det är samma här. Sitter vid skärmen under kaffet på morgonen, sedan blir det hipp som happ, oftast med nallen (därav mina inlägg utan prickar över vissa bokstäver..) Sen kan det bli under matlagning, jag springer emellan, och sätter mig inte, utan läser och skriver.

Chyvero
2010-08-13 12:43
0

Jag tror så här, för många av oss är datorn värld en källa till glädje och förströelse, har man då ont känner sig allmänt nerkippad så kan en stund framför skärmen göra stor skillnad.

Det finns säkert de som kan tillbringa lång tid vid datan, men de har kanske andra möjligheter än att bara sitta, har de en laptop och trådlöst kan du ha med datan i sängen vilket  jag tycker är toppen för de som är sängbundna på grund av sjukdom.

Vidare har du ju nu Iphone med vilken man oxå kan fixa mycket, har ju sett barnens, går ju finfint att maila och skriva via den.

Tack vare datan så öppnar sig en helt ny värld för många, tänk vad mycket kunskap man fått via den, rätt använd så är den oöverträffad alla kategorier.

För egen del sitter jag en stund på morgonen, låter den stå på så jag kan slå mig ner en kort stund då o då under dagen, hade aldrig fixat sitta timvis.

lilli-l
2010-08-13 19:09
0

Jag har trevligt med min laptop på morgonen!

På morgonen är jag jättesmärtig och stel, det ta iallafall en timme innan jag blir människa!

Jag tar min medicin direkt på morgonen och sätter på kaffe, sen så sitter jag i min favoritfåtölj och dricker kaffe, väntar på att medicinen ska börja verka, samtidigt så surfar jag runt och samlar supermycket information om allt möjligt som jag har intresse av!

Men jag måste gå ifrån ofta, ofta! Sträcka på mig, hämta mer kaffe, bara röra på mig. Men jag är så glad över att jag har min lilla laptop, den har blivit min bästis under många smärt/ångesttimmar!

Carpe Diem….Fånga dagen

mo12
2010-08-13 19:56
0

#14 Håller med dig till fullo!! Men fibro är ju så mkt annat än att bara orka sitta vid datorn. Det kan ju knappast räcka för att få ett arbete. Jag personligen har mkt besvär med koncentration, minne osv, så det skulle bli jättetokigt om jag skulle jobba med det. Som det är nu så tittar jag mest på bilder läser lite( Flera gånger för att fatta) Samt skriver något inlägg ibland!!

TjockaBerta
2010-08-14 16:37
0

Nej det går inte bra att sitta vid datorn hemma och spela spel. Även det som jag använder datorn till hemma gör att jag får mera ont. Jag måste begränsa mitt användande, kraftigt.

Förutom de faktorer som nämns ovan. Även stressen skulle påverka mig på ett arbete. Om något ska vara klart en viss tid. När jag sitter hemma nu och ska sätta in räkningar i en pärm eller liknande, och telefonen ringer börjar jag skaka av stress. Det kan räcka med för många papper förresten och att jag inte hittar pärmen för att det ska dra igång.

Så jag menar att även om man klarar 1-2 timmar vid datorn så innebär ett arbete så många flera faktorer.

Hemma har jag dessutom ordnat med ergonomi. Jag har en jättedyr arbetsplats med riktig stol från sjukgymnast, inställbart skrivbord med djup skiva och mousetrapper.Ofta lägger jag ena handen på rullen man klickar med och sedan använder jag den andra armbågen för att trycka ner handen liksom. Detta bara för ett enda klick. Även mobil och fjärrkontroll gör riktigt ont att använda.

Det har jag aldrig varit med om på ett jobb att de brytt sig om ifall jag har ont eller inte. Vem vill ha en Medarbetare som inte orkar hålla telefonluren så länge som ett vanligt samtal pågår?

>>>Malum domesticum<<<

baabwaf1
2010-08-16 01:03
0

Ett av de hetare ämnen som finns.

Förr var det pub, sen tv, nu dator. Det spelar absolut ingen roll vad man gör, för det kommer alltid någon och tycker att någon annan gör fel eller fördriver sin tid på ett fel sätt.

För min egen del, så finns det inte en möjlighet att hålla på med dator längre stunder, även om det är ett av mina stora intressen. Spel har jag dock aldrig tyckt är roligt på dator.

Det som förr kunde innebära flera dygn av problemlösning, program, mjukvara eller hårdvara i tämligen intensiva perioder existerar inte längre.

Däremot är skrivandet en bra hjälp att hålla igång minnet delvis. Tröttheten kommer, värken kommer och minnet sviktar, förr eller senare, oftast förr eller inom 1 timme, så det blir kortare pass med uppehåll för att sedan försöka gå tillbaka.

Att det nu råkar vara dator spelar mindre roll. Dator är bara en av sakerna som en "samhällsmedborgare av den goda sorten" bara MÅSTE KLAGA på för att själv passa in någon stans. Bättre att de som klagar skaffar sig ett eget liv som stimulerar.

Fenomentet var som jag skrev tidigare TVn. H*n skall bara sitta och glo på TV, h*n försummar allt och bara intresserar sig för TVn, etc, etc, etc  i all evighet. Tjat brukar jag kalla det. Låt folk syssla med det de känner intresserar dem.

Passar inte skorna, prova kartongen. Det är helt fritt att bryta upp och prova om gräset är bättre på andra sidan och det är lite korkat att titta tillbaka på den sidan man redan förgiftat all växtlighet på. (gäller då det är datortidstjat inom tex ett förhållande).

Hade jag orkat sitta timmar vid dator eller kunnat göra andra saker i timmar, då hade jag inte haft några problem, utan hade då istället föredragit att syssla med något som inkasserade lite mer pengar och inte var så besvärligt som att ha värk ihop med nedsatt förmåga på i princip alla vis.

Vid tillfällen jag skall redigera bilder på datorn, så är exemplen flera hundra. Ibland kan jag tycka mig känna att nu skall det fungera. Väl vid datorn med öppnade bilder för redigering, så är all energi borta och jag begriper knappt de enklaste funktionerna i photoshop. Vid annat tillfälle kanske jag kan klara av 5-10 bilder innan det börjar osv. Det får delas upp på flera dagar ibland och ibland är det inte alls möjligt. Skiftar men det finns inte en möjlighet att komma upp i tider som kan ses vara normalt.

En text kan jag, även vid korta inlägg, bli tvungen att gå ifrån flera gånger och ibland kan jag skriva en helt text. Det positiva med just text, är att det övar upp den kognitiva biten. Minnet blir positivt stimulerat. Trötthet och värk kommer i alla fall.

Det som tidigare var så enkelt att jag inte ens reflekterade över förmågan, kan idag ställa till problem som är svåra att hantera.

Allt har sin tid.

Mainebusters
2010-08-16 01:05
0

Det var ett så långt inlägg, så det blev svårläst för mig.. Flört

baabwaf1
2010-08-16 01:09
0

Mainebusters

Jag vet och förstår till fullo … och lite utöver det. Du får göra som jag gjorde när jag skrev, dela upp det i små pass.

Mainebusters
2010-08-16 01:16
0

Tar det imorgon när ögonen vilat sig under natten.. Flört

fibro
2010-08-16 09:49
0

#17 Mycket bra skrivet !!

Även jag har svårt att läsa långa texter och få en sammanfattning av allt. Men som du säger, får jag gå ifrån och läsa i "etapper" för att till slut skumma igenom allt och få "ihop det".

Mainebusters
2010-08-16 09:55
0

#17 Citerar:

Att det nu råkar vara dator spelar mindre roll. Dator är bara en av sakerna som en "samhällsmedborgare av den goda sorten" bara MÅSTE KLAGA på för att själv passa in någon stans. Bättre att de som klagar skaffar sig ett eget liv som stimulerar.

Jag vet inte riktigt hur du menar med detta stycke. Samhällsmedborgare av den goda sorten? Förklara gärna! Glad

baabwaf1
2010-08-16 11:25
0

#17 Citerar:

Mainebusters:

Mycket gärna.

Det jag i det här fallet kallar "samhällsmedborgare av den goda sorten", är dem som på något vis accepterat det vardagliga gnället och det som blir en sorts bas/utgångspunkt/standard över vad man "skall gnälla om" eller på något vis "protestera mot".

Det finns den här typen av "gnäll" i alla kulturer, länder och samhällen.Därför använde jag jämförelsen med PUBen och TVn som tidigare var centralt i "gnället". Det kan vara jakt, fotboll, fiske, dans och en mängd andra saker men just dator/TV finns inne i vardagen och är  inte allt för sällan en punkt som många använder till att fördriva sina tankar och tid.

Typ: Jag måste alltid diska, för att X alltid sitter vid TVn. Jag måste alltid sköta bla, bla. för att X alltid skall glo på den där jä**a TVn. Varför skall Jag sköta och vara hemma för, när X alltid är ute på PUBen? och så vidare i en mängd olika "tillåtna ämnen" att tycka illa om.

Självklart har datorn tagit en stor plats för dagens "gnäll".

När jag själv började med datorer, internet och en mängd datorbaserade sysselsättningar, då var det  inte lika många som hade dator och då handlade det mest om att de som använder dator och internet alltid letar PORRBILDER eller är på internet för att de är småskumma eller inte har något liv, etc, etc. Jag har hört det mesta genom åren.

NU, när det mer är lite av allmänhetens egendom, så ersätter just datorn eller ialla fall delar datorn plats med TV för att vara legitimt att klaga på.

Det blir ofta en konflikt om olika intressen. Det som är synd är att dessa konflikter ofta färgar saker på ett negativs sätt i någon sorts allmänt tyckande.

Att jämföra: Istället för att X sköter gräsmattan, så sitter X vid datorn hela tiden. Istället för att X följer med barnen till skolan, så sitter X och spelar spel vid datorn, etc.

Om man är "samhällsmedborgare av den goda sorten", så prioriterar man annorlunda (låtsas göra i alla fall) och avslöjar absolut inte sitt eget datorintresse eller att man själv gärna fördriver en stund i det informationsflöde som internet tillhandahåller.

Jag tror det är lite i människans natur att hantera saken på det viset och handlar en hel del om egenbekräftande och att på något vis upplysa eller bevisa att man själv inte åtsidosätter sina plikter.

Att någon är sjukskriven eller av annan orsak är hemma från jobbet och då sitter på en stol vid en dator, det är Riktigt illa och skall belysas på flera sätt och från olika vinklar. Klarar man av att vara vid en dator, så borde man klara av att vara vid en dator på jobbet, osv.

Kanske är det så att h*n som sitter och spelar datorspel inte har access till någon dator på jobbet och i själva verket lägger plattor hela dagarna, vilket personen troligtvis inte är kapabel att göra. Att sitta flera timmar vid en dator i det fallet, kan ses som direkt vila, jämfört med de annars dagliga sysslorna.

Mainebusters
2010-08-16 11:45
0

Citerar igen:

Att någon är sjukskriven eller av annan orsak är hemma från jobbet och då sitter på en stol vid en dator, det är Riktigt illa och skall belysas på flera sätt och från olika vinklar. Klarar man av att vara vid en dator, så borde man klara av att vara vid en dator på jobbet, osv.

#23  Är ett invecklat inlägg som inte är helt lätt att förstå. Vad gäller citatet så undrar jag faktiskt om du tror att jag gnäller över att folk sitter vid datorn när de är sjuka? Då har du totalt missuppfattat mig.

Det jag pratar om är de som jag vet har ont i axlar, nacke osv, men inte klarar sitt administrativa arbete eller annat arbete som gör att man får ont i dessa regioner. Och då är det inte vila att sitta vid datorn.

Och därav undrar jag hur det är med värk - dator. Men det kanske är någon som tar illa upp av frågan ändå? Hmm..

Lägger man plattor som i ditt exempel och har ont i axlar så kanske inte dator flera timmar är bra heller..

Måste säga att jag inte håller med mycket i dina inlägg, och till en viss obegripligt, men såna är vi. Olika. Flört

baabwaf1
2010-08-16 12:13
0

Mainebusters

Nej, jag missförstår dig inte. Däremot gör jag en vidareutveckling och söker en djupare orsak/grund och framför mina egna teorier i ämnet på ett sätt som jag tror kan tillföra en vidaretanke samtidigt som jag konstaterar att vi alla har blandande erfarenheter och känsla om saker som händer runt om oss.

Jag förstår din undran och jag förstår att du neutraliserar genom att skriva "Nu menar jag inget negativt, eller ifrågasätter någon". Det är just precis vad vi gör. Vi alla ifrågasätter vår omgivning och funderar inte allt för sällan runt om vår egen person. Det är ett sundhetsteckenatt ifrågasätta sig själv och sin omgivning.

Hela mekanismen blir, precis som texten, komplicerad och väldigt svårutredd med endast ett perspektiv och tillfälle att förklara något.

Den fråga/tanke du framför har en långt mer djup orsak och den är väldigt beroende av hur just vårat samhälle i grund och botten fungerar. Mitt i en öken i Afrika hade frågan säkerligen handlat om samma sak men med olika händelse.

Om vi går lite längre tillbaka i tid då vi hade religionen/kristendom/kyrka och mer strikta regler i byar/samhälle, så hade frågeställningen kunnat vara direkt livsavgörande, då den tydligt framför att X gör så, när X inte kan göra så som X borde i förhållande till något annat i ett samhälle som var blandat primitivt, under utveckling, konservativt och med en mängd ifrågasättande som aldrig fick luftas utan risk att själv råka illa ut.

Grunden i din fråga är inte om X sitter vid sin dator (det är konstaterat), utan hur X kan göra det utifrån de referenser du själv har. Om X hade haft samma problem som du själv eller problem i förhållande som du känner till eller är bekant med, så har du en ganska exakt ram som X borde verka inom … Där ingår inte datorspel i flera timmar, varför du också (om än påpekat neutralt) ifrågasätter din iakttagelse öppet på ett forum.

Självklart kan situationen vara faktisk och den kan vara påhittad för att söka ett svar.

Inte allt för sällan försöker jag tänka djupt, söka orsak, analysera och söka ytterligare orsak, varför mina svar/text kan bli besvärlig, då det blir blandat av tankar, faktiska fakta, teoretiska fakta, slutsatser och en mängd andra reflektioner som jag ibland försöker förklara förståeligt mitt i kaoset.

[tantleen]
2010-08-16 12:22
0

Sa filosofen…………………Flört

Mainebusters
2010-08-16 13:15
0

Nu orkar jag inte ens försöka läsa och/eller förstå i etapper.. så jag avslutar "vår" diskussion. Cool

TjockaBerta
2010-08-16 18:05
0

Flera än jag verkar ha problem med att "förstå" information på datorskärmen.

Blir det inte vanligare och vanligare med att man blir hänvisad till självhjälpssidor. Terapi via dator m.m.

Om man både har svårt att skriva och läsa blir det ju väldligt tokigt.

>>>Malum domesticum<<<

Mainebusters
2010-08-16 18:15
0

#28  Syftar du på mitt inlägg #27?

baabwaf1
2010-08-16 18:23
0

Jag får väl skriva kort istället … (med risk att missförstånd uppstår)

Om du hade "undrat" samma sak med samma påståenden om mig personligen, då hade det krävts en rejäl förklaring om och runt omkring det flera dagar och många timmar långa spionaget.

Du har således lagt ner en omfattande tid att betrakta dessa "spelare".

Orkar man spionera så länge på folk och samtidigt vara för sjuk att jobba? Jag menar inte heller något negativt eller ifrågasätter någon … men jag undrar?

Nu ser det kanske provokativt ut men det är just så det kan bli och ett försvar skapas omgående.

[tantleen]
2010-08-16 18:34
0

#30 Citerar:Inte allt för sällan försöker jag tänka djupt, söka orsak, analysera och söka ytterligare orsak, varför mina svar/text kan bli besvärlig, då det blir blandat av tankar, faktiska fakta, teoretiska fakta, slutsatser och en mängd andra reflektioner som jag ibland försöker förklara förståeligt mitt i kaoset.

Det är just detta som gör att jag har svårt för att "hänga med",jag föredrar korta och koncisa svar och frågor, och tror inte att missförståndet ökar pga att man skriver kort,snarare tvärt om.

Mvh.Lena

Mainebusters
2010-08-16 18:51
0

#30  Har absolut inte spionerat på nån! *ler*  Jag har fd arbetskamrater som lider av fibro och andra krämpor, och de sitter vid datorn ofta i timvis med spel. Och då undrar jag hur det är med fibrisar (har det inte själv) hur det funkar med värk och dator. Märkligare än så var det inte.

Är det någon som tar illa vid sig av frågan, så ber jag om ursäkt.

#31  Håller fullständigt med dig.

Lite OT: Det är likadant som med astmatiker (är det själv), jag kan inte förstå hur en del är fruktansvärt känsliga mot olika ting, men är storrökare.. så det är helt allmänna funderingar.

baabwaf1
2010-08-16 19:32
0

Jag tycker det är en bra fråga men den är otroligt svår att hantera på ett bra vis, då det finns en så otroligt stor variatiopn med både sjukdom och typ av jobb. Jag kan inte själv sitta "timvis" vid dator men har för det inte insikt nog att säga att andra inte kan (får) kunna.

I mina "utsvävningar" runt om ämnet, så försöker jag belysa person, samhälle, nytta, nöje, orsak, uppfattning, moral, etik, etc.

Frågan blir i sin "enkelhet" för komplex att ge ett enkelt svar på om man väl engagerar sig i själva frågan.

Alla situationer som finns att hantera är unika och behöver därför ett lika unikt svar.

Mainebusters
2010-08-16 21:12
0

#33   Nej, varken jag eller du kan säga vad någon annan ska/kan göra. Därav frågan. Och den kan besvaras enkelt, det har vi redan sett i några inlägg. Glad

baabwaf1
2010-08-16 21:24
0

Ja, jag har sett och har erfarit (som många andra) att det kan uppfattas enkelt.

Försäkringskassan, regeringen och en mängd doktorer gör det enkelt … Ett konsekvent NEJ till alla, så fort de inte får allt att stämma efter vad just de "anser" vara rätt.

Det är ett farligt och ofta felaktigt ställningstagande och gäller absolut inte bara dem som har värk.

Mainebusters
2010-08-16 21:27
0

Det är enkelt, genom att ge ett svar vad man anser själv, utefter sina egna krämpor, känslor och ork. Precis som jag efterlyste, svårare är det inte. Anser jag. Vad andra tycker, det kan bara stå för dem.

[tantleen]
2010-08-16 22:05
0

Håller med dig till 100%

En enkel fråga "kräver" ett enkelt svar,varför krångla till saker och ting i onödan.;-)

TjockaBerta
2010-08-16 23:26
0

# 29

Nej. Det var ett försök att komma tillbaka till ämnet, svårigheter med att använda en dator, på flera sätt, när man lider av bl a fibromyalgi. Det var väl så tråden började?

Om jag fattat rätt Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Mainebusters
2010-08-17 00:03
0

Aha.. Jag kopplade bara inte ihop svaret med vark och dator:) utan att det handlade om svarigheter att forsta sig pa text mm:)

TjockaBerta
2010-08-17 11:54
0

Jo och så tänkte jag på svårigheterna att rehabilitera sig själv via hemsidor när man har liknande problem. Dels svårt att ta in information och sedan att det tar ett antal timmar ätt knappa in sina frågor och svar.

Det var menat som en fråga om flera här hade blivit hänvisade till självhjälp och hur man i så fall upplevde det.

Lite vagt uttryckt kanske.

>>>Malum domesticum<<<

Mainebusters
2010-08-17 13:19
0

Okej, jag trodde att du menade att jag hade läs- och skrivsvårigheter för att jag tyckte långa texter var jobbiga. 

Hur menar du med självhjälp och att rehabilitera sig själv via hemsidor? Nu slog "trögbacillen" till igen.. Flört Och detta med självhjälp förstod jag inte heller, men utveckla gärna så även jag förstår! *ler*

TjockaBerta
2010-08-17 16:04
0

# 41

Det finns numera olika former av terapi via datorn. Fobier, stress, ångest och säkert smärthantering också. Man ska alltså sitta hemma och behandla sig själv.

Själv har jag råkat ut för en stress terapeut som ville att jag skulle besvara frågor på deras hemsida för att få komma dit överhuvudtaget. Jag gick in och tittade och det var 25-30 frågor av typen: Berätta om, beskriv, det första tillfället då du kände si och så och beskriv din reaktion på det som följde därefter bla bla bla.

Jag bedömde varje svar som ca 1/2-1 A4 sida. Eftersom jag både har svårt att läsa mycket text på dator och att skriva utförligt och dessutom är svårt stressad och har mycket ångest och ont blev ju projektet att försöka anmäla sig till behandlingen oöverstigligt.

Alternativet hade varit att besvara 1 fråga per dag och hålla på i en månad. Jag kände att hade jag klarat av den uppgiften hade jag inte behövt vara sjukskriven.

Men tanken med mitt inlägg var att det är svårt överhuvudtaget för oss med liknande problem att använda dator. Mer och mer hänvisas man till burken för olika saker. Det gäller alltså inte bara arbete och spel som TS öppnar med utan det rör långt flera samhällsfunktioner i en större omfattning.

Jag öppnade lite löst för jag ville inte begränsa det till endast terapiformer utan tänkte att andra säkerligen irrriterat sig på andra saker så som trafikinformation på nätet, deklarera, bank på nätet, support på nätet, manualer på nätet osv osv. Säkert kan ni komma på flera saker som är besvärliga när man har värk som måste utföras via datorn.

Jag är ledsen om det verkade som om jag menade något dumt mot dig eller någon annan men det var verkligen inte avsikten. Så skulle jag inte tänka. Jag har fullt upp med mina egna brister Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Mainebusters
2010-08-17 17:39
0

#42  Asch da, jag tog inte illa upp, jag fattade bara ingenting.. Flört

Ärenden som man måste fixa genom datorn, fastän man har krämpor, det är ju en sak, men jag var mer inne på detta med rent surfande, spelande, chattande osv. Visst, det är bra med kontakt med andra människor, men det var just hur länge man kan orka sitta med sådant.

Det där med behandling det kan ju bli en annan trådfråga. Glad

[Vetauriel]
2010-08-18 17:07
0

#25, vill bara slänga in en kommentar. Det är en sak att ifrågasätta sin omgivning, men du tar direkt upp att folk gnäller. Du väljer att tolka en naturlig fråga som negativ. Min pappa är sen många år tillbaka sjukskriven för ryggsmärtor men ligger ett par gånger i veckan under en bil och mekar. Det är inte ifrågasättning på något negativt sätt att säga att han skulle kunna vila och därmed återhämta sig.

Sjukskrivna har en tendens att ta minsta fråga som kritik.

Mainebusters
2010-08-18 17:12
0

#44  Den sista meningen kan jag hålla med om. Men det gäller naturligtvis inte alla! Jag undrar ju bara hur det funkar för folk, och jag tycker att jag fått trevliga svar!