ny här =)
Hej ja e rätt ny här o tänkte lägga in lite frågor o funderinga. e de så att ja "hoppar på nån" så e de verkligen inte meningen. O dom me andra diagnoser (om man nu har nån ställd) än FMS får givetvis oxå svara!
Lite kort om mej =)
E en tjej på 22år som sedan ja va 15 haft problem me smärta i framför allt rygg, axlar, knän, fotleder (okey de kan ju hänga ihop me typ dåliga skor o så, lr fel hållning)men när även smärtan sitter i armbågar, handleder och fingrar så e de nåt helt annat… värst blir de när de e mellan +5 och -5 grader.
Fick en muntlig diagnos i höstas. Men inget mer, fick bara orden:
"Tror du har Fibro, men som du vet finns de inget o göra."
Tycker du skulle forsöka få remis till en reumatolog av din läkare då faktisk, bättre att ha en diagnos enn att undra om det kunne va nåt annat. Välkommen hit till oss :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Läkaren tyckte inte ja skulle söka igen om ja inte började tappa vikt lr blev sjuk på annat sätt…
Jo det är vad den läkaren tyckte. Tycker det är kass holdning, man går inte på "kanske cancer" eller "kanske brutit ett ben", då reder man ut hur det är. Jag tror du kanske borde konsultera nån annan läkare, kanske även en privat läkare som har kommunalstöd (annars kostar det ju massor) och fråga vad den läkaren tycker. Forsök kontakta tex FMS eller reumatiska förbundet lokalt i närheten av dig och fråga om dom kan rekomendera en duktig doktor kanske? :)

tack för råden!
har ringt nu o väntar på att dom ska ringa upp.
har en så där ida idag, när ja e så trött o har ont o e ledsen så ja bara känner att ja mår illa o kan lägga mej o tjuta när som helst. så ida kommer ja INTE ge mej om dom vägrar låta mej träffa en läkare!!!

Trollet välkommen hit !!!!!
Det är din rätt att få tala med en läkare, Trollet, så där skall du inte gje dig. Om dom vägrar lyssna på dig skulle jag bytt till ett annat läkarkontor och innklagat dom för … uhm.. Lina, vad heter den instansen där man klagar inn läkare och sjuksköterskor? *norrbaggen undrar*

öhhhh det måste vara typ hummmm åhhh det sitter på tungar, någon annan som kan spotta ut det ?

ja nu ringde dom upp *suck*
"ne de finns ju inget va kan göra. men vi får väl kalla dej me tiden… de kommer komma ett brv på posten om ett tag…"
bara en sån här sak till får mej att känna, att hade ja inte haft djuren så hade ja gjort av me mej för ja orkar inte ha de så här… BLÄ!!!
I alla fall näkade dom inte dig nån tid då, alltid nåt, men jo jag tycker dom kunne varit lite mer bemötande..

Trollet; Lycka till och hoppas du snart får brev! Jag skulle oxå vilja komma till reumatologen.. Har oxå så där fruktansvärt ont i just nu, fot o arm, ibland i ett finger, fotled, höft.. Det gör så ont så det är nåt hemskt!=( Jag funderar på ÄR det verkligen "BARA" FMS??? Jag måste nog försöka ta mig i kragen och försöka få nån tid oxå.. Men det är inte lätt att orka ta itu med allt… hum..
Trollet… VÄLKOMMEN HIT!!! =)

Tack hopi!
ja ibland funderar man på om de e nåt annat lr om man kankse rent av bara inbillar sej…

trollet85; Nej, inbillar sig, det tror jag inte alls! Det ska inte du heller tänka på ens! Så dum är man nog inte så man inbillar sig! Då skulle jag hellre inbilla mig nåt bra! hahahaha! ;)
Mitt råd är att du väntar tills på måndag och så ringer du igen.. Å igen.. Å igen.. Säg att du vill ha en ordentlig utredning för du är orolig att det kan vara nått annat. Be även att få komma till en sjukgymnast.
Dessutom finns det visst saker som KAN hjälpa, inte göra det bra men lindra. Varmvattensbassäng, avslappningsövningar, qi gong m.m. Mycket kan man få genom sjukgymnastiken.
Sara

Tack Sara va o simmade förra veckan tror de va ca 29,5 grader i vattnet, rätt gött men ja får så ont. Dagen efter e ja liggandes. o sen börjar de funka igen. dag tre, fyra kan ja va som "vanligt". kanske därför ja drar mej för att göra sånt som ja vet gör så ont.
Behöver ha nån som sprakar på mej 
#14 Jag vet precis hur det är, man låter bli saker man egentligen vill bara för att slippa bakslaget. Det man ska göra (men som jag inte har lärt mig än efter 6 år
) är att göra det ändå men inte så länge och hårt. Det är ruskigt svårt att hitta gränsen för vad man fixar utan bakslag.
Sara
Hej allihop! Är här inne för första gången jag också, fick min diagnos förra året då jag fick reda på att min mamma var döende i cancer. Läkarn sa att det var rätt vanligt att man kunde få det pga inre stress och annat jobbigt i livet, är det någon mer som har fått det på äldre dar? Ska också tilläggas att jag provat både vattengymnastik och akupunktur men det blir då inte bättre utan snarare att det bli bakslag typ dagen efter.
Velkommen hit :)
Inte gi deg, Det er det besta rådet jeg kan gi deg.
*normann som den norske stat sier er handikappad og kan inte jobba* men jag flyttade til sverige ;)

Ida ska ja jobba mellan 12,30 o 19,00. Känner mej rätt platt innan o har ont, men de händer ju inte så ofta att ja jobbar så de e väl bara o bita ihop.
E arbetslös annars. så de blir väl o ta ett par panodil o åka sen!

trollet85: Åh, hoppas det går bra iaf! Hoppas att du inte får allt för ont ikväll och imorgon bara..
Ja jag började jobba 3 timmar idag…och nu sitter man här mör och öm, längtar bara till sängen.
vet hur det kjäns lotta.. *lider med*

Lotta: Jobbig känsla det där.. Det behövs ju inte mycket för att man ska bli helt slut, värk överallt.. urs o fy! =(
Det ska gudarna veta…jag blir så j-vla trött ibland men det är tur att man har humorn kvar och kan skratta åt eländet. Man orkar inte jämt men ibland,så därför är det så skönt att kunna gå ut här och prata med alla trevliga och roliga människor. Ett skratt förlänger livet vet ni =)

Lotta: Det har du helt rätt i, att ett skratt förlänger livet.
Så nog är det bra, så länge vi kan hålla humöret uppe, trots värk o elände! Men det är ju inte alltid så lätt.. Ibland måste man få gråta o gnälla, för det kan hjälpa det oxå!
Men bäst hjälper det att skratta helt klart! Vi kanske borde ha en liten humor-hörna, där vi kan berätta roliga historier osv! ??? ;)
mjo det kunne va nåt kanske :D
Det har nu fullständigt rätt i…en hörna där vi kan skratta av oss lite :D Nu sitter man här trött och bedrövlig, sov bara ca. 3 timmar i natt så när klockan ringde halvsex….då har den lätt kunnat åkt ut i snödrivan. Fyyy vad jag hatar väckarklockor!!

Urs för väckarklockor! Inte är det nåt roligt att höra dom tidigt på morgonen inte.. Blä!
Ja nog kan vi behöva en hörna för lite skoj! Där vi kan dela med oss av lite roliga historier, kul bilder osv. 
Hehe skulle vara jättekul =)

Nu har ja varit hos läkaren, den här va lite bättre… fick Tryptizol som ja ska ta inför varje natt o se om de hjälper så att ja får sova iaf…
Nu ska ja iväg till Jula o köpa en massagedyna o ett infrarött massagestet. o se om ja kan få nån ordning på min värkande kropp =) kanske kan underhålla mina muskler så dom håller sej någorlunda smidiga =)

trollet85: Vad skönt att du kommit till en bättre läkare! Och hoppas att Tryptizol hjälper dig med sömnen! Jag hade gärna velat testa det, men det innehåller typiskt nog laktos… :(