Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 2798 ggr
Zygots
0

HJÄLP; VAD SKALL JAG GÖRA!

Hej på er!

Jag är ny här, men min fibromyalgi är inte ny precis. Jag börjar nästan grina bara jag skriver det. Jag var tvungen att byta läkare pga flytt och det nya besöket blev ingen rolig upplevelse direkt. Jag äter Saroten 20mg/dag sedan 3 år tillbaka och Citodon när det blir FÖR jäkligt. Jag brukar alltid ta en Citodon när jag går och lägger mig, då kan jag i alla fall (oftast) somna och det kan ta flera timmar innan jag vaknar (ont när man skall vända sig).

Den nya läkaren sa att Citodon var det slut med, dom var så vanebildande? Öhhhhh 3 år, samma dos, ALDRIG fler än 2/dygn. Jag skall ersätta Citodonen med 8 !!!!!!! Alvedon om dagen och dom SKALL jag ta. Sedan skall jag öka dosen med Saroten till 80mg/dygn för jag verkade ju lite deprimerad???!!! Ja, om inte annat BLEV jag det nu.

Sjukskrivning var det inte tal om, : man MÅSTE försöka. Ja, men jag HAR försökt, i 10 år! Aldrig varit sjukskriven mer än när jag har haft så svåra inflammationer i mina leder så jag inte kunnat gå eller röra armarna (oftast höger sida).

Fick diagnosen för 3 år sedan, menjag fattar nu efter att ha läst och pratat med folk som också är sjuka, attt jag har haft det här lääääääääänge, men tänkt, äh, pjåsk, det går över, men det gick inte över, det blev bara värre.

Hälhp mig, vad skall jag göra, jag ORKAR verkligen inte mer nu!!!!

//Lillgunsan

Rita-S
0

Jag tycker du skall byta läkare, alternativt forsöka få ett skriv från din förra läkare. Ett personlig brev som beskriver vad din förra läkare kommit fram till

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Zygots
0

Min gamla läkare vill (kan) inte ha mig kvar som patient då det är i en annan kommun och han vill inte heller sjukskriva mig pga att han inte vet vad det finns för möjligheter till hjälp (rehab) utanför min nya hemkommun.

Så jag sitter verkligen i rävsaxen…….=((

Rita-S
0

Nej att din f-d läkare inte kan hjälpa är väl inte så konstigt men du kan kanske få ett brev från honom där han förklarar för den andra läkaren varför du har fått dessa medisiner och den dosering du fått? kanske din läkare lyssnar på HANS förklaring om han inte lyssnar på din?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Zygots
0

Ja, det kanske jag kan göra, har rekvirerat jornalen ifrån min gamla läkare, men den nya ville inte ens ha den,(dom kommer att komma dit i alla fall) han sa att: han hade bilden klar för sig? Min nya läkare skall dessutom vara "bra på" fibromyalgi………….

Är det någon som vet en bra läkare i eller runt Göteborg med omnejd?

Sara
0

Alltså dessa läkare, ibland funderar man på om de överhuvudtaget har empati och medkänsla? Varför ska de ändra och dona i sånt som fungerar?

Har själv fått mååånga kommentarer från sjukvårdspersonal och läkare som fått mig att fundera på om de verkligen är utbildade eller har fuskat sig till sitt jobb.

En gång började jag gråta hos läkaren eftersom jag var så slutkörd och hade så ont. Då påpekade han bara att jag inte skulle försöka lägga ansvaret för mitt liv i hans händer och att jag har fått den hjälp som finns att få av sjukvården och nu fick jag stå ut. Uppiggande ord..

Sara

Zygots
0

Men fyyyyyyyyyyy, man tror inte sina öron alltså. Stå ut? Ja visst, det går ju lätt att säga för den som inte sitter med sjukdomen, eller hur!?

Rita-S
0

Du kunne ju forsöka kontakta Reumatikerförbundet och prata med ansvarig där, kanske H*n har några tips på en duktig läkare som förstår sig på reumatism och fibromyalgi? :) Alternativt kontakta ansvariga i den lokala fibromyalgi-klubben? :)

Zygots
0

Tusen tack för tipset! Jag skall försöka med det. Det MÅSTE ju finnas dom som tar oss på allvar?

Rita-S
0

Jo dom finns! Jag lovar! Min förra läkare i norge tog mig på alvar. Inget fjant om depretioner o dyl, jag sa jag ville han skulle utreda FMS så vi kunne utesluta det, och han sa okej det gjör vi. Sen visade det sig att jag hadde ju fibromyalgi tyvärr. Då va det inget om att det är enbart i mitt huvud, enbart depretion o dyl, visst han gav mig antidepresiva men det va för att många med fibromyalgi har responderat bra på antidepresiva med att smärterna förminskas, och inget hörde jag negativt när jag sa ett år senare "nu har jag provat, jag märker ingen skillnad, kanske dags att sluta på dom då?" heller. Han höll med.

Huruvida han va DUKTIG på fibromyalgi vet ajg faktisk inte, men han tog mig iaf på alvar! Vilket nästan för mig är viktigare enn kunnighet!

Zygots
0

Ja, jag håller helt med dig. Att bli tagen på allvar, att någon "ser" hur man faktiskt har det. Jag är ingen som "gnäller" i onödan, men NU har jag fått nog. Jag känner mig SÅ slut, och att jag måste få vila. Slippa tänka på allt jagande, jobbsök mm,mm. Blev av med mitt jobb i samma veva som jag fick Fibron konstaterad. Företaget såldes till DK och min tjänst drogs in. Så inte bara "blev man sjuk" utan ovanpå det arbetslös också.

Jaja, nu har väl jag "gnällt" färdigt för idag……..Skrattande 

Skall försöka och se om jag kan hitta Reumatikerförbundet och rnga dom i morgon.

Tusen tack för hjälpen och för att ni orkat läsa "gnället"… 

//Lillgunsan

Rita-S
0

Vi har alla haft behov av at få gnälla lite utan att bli ansedd gnällspik i bland :) Det va så lite så, hoppas du får en ordning på detta. Om din läkare inte tar dig på alvar skulle jag rekomendera att byta till en som gjör det. Fråga som sagt reumatikerförbundet och fibrogruppen lokalt på din plats, dom borde ha erfarenhet med doktorerna runt om, och veta väm som är duktiga, väm man borde glömma, och vilka som kanske inte är så kunniga men som tar en på alvar iaf :) ryktet sprider sig snabbt blandt oss med dessa lidelser, det är säkert! :D

Anett
0

När mitt började för knappt 20 år sedan så var man bara en SVBK (sveda värk bränn kärring). Jag skickades runt bland läkare och ingen trodde mig. Tvingades ta antidepressivt, tvingades gå för utredning hos försäkringskassans utsedda läkare osv. Blev så illa behandlad så jag tappade tron på allt, tappade livsgnistan, ville bara dö ifrån allt!

Så träffade jag på en läkare i Stockholm som blev läkare bara för att han själv blivit misstrodd pga värk. Han gav sig i kast med både mina andra läkare och försäkringskassan. Han stöttade mig och jag kontaktade TV4 för att berätta min story.

De gjorde reportaget, inkl kontaktade f-kassan som nästa morgon ringde mig och sa att allt måste blivit ett misstag….etc etc!!

Hade jag inte träffat den läkaren som trodde på mig och peppade mig att stå upp för min rätt så hade jag nog inte orkat mer, de häll på at knäcka mig totalt! Jag går fortfarande till honom, dock inte så ofta längre. Jag har ju lärt mig att leva med min sjukdom efter alla dessa år.

prinsessorna
0

#12 håller med dig där, att det är viktigt att hitta en bra läkare, jag har haft min fibro nu i snart 30 år…sedan barnsben har dom kunnat konstaterat…sökte själv läkare då jag var 15 år för alla mina konstiga kroniksa infektioner allergier, magbesvär och smärta i kroppen och blev aldrig trodd…

jag kan dock tala om att mig gav dom tidigt citadon och jag vart beroende av det, träffade en läkare som vart förfärad över hur ingen trott mig och skickt mig hit och dit hela 80 - 90-talet…som tyckte att då dom redan 1990 tagit reumatikerprov som ej gav nått skulle dom sett att jag hade alla symtomer för fibro, min första undersökning hos honom, då jag också kände det som att livet var slut och själv trodde jag var inbillingssjuk…levde dock för min dotter som hunnit födas…då fösta undersökningen, så grinade jag bara han tog på mig, jag kunde knappt ha kläder på mig, hade alla triggerpunkter, mådde piss och då han sa att jag hade fibromyalgi och att det var en sjukdom som innebar all denna smärta, slemhinnorna mina, allergin, huvudet, magen ja…alla symtomer jag hade och har…

då fick jag en chock…jag satt bara och grät…medans han berättade och han var arg för att ingen lyssnat på mig tidigare alla dessa år då man mått så såligt och tappat tron på allt…

Så jag förstår verkligen hur du nu känner dig då du träffar en Dr. som inte verkar bry sig eller lyssna, försök få hjälp som Rita skrivit och byt läkare…gå till en privat om det finns sådana…

abbis
0

Anett….Du är en kopia av min mor som fick sin diagnos för 25 år sedan…Det är bara att konstatera i välfärdsverige att vi måste vara starka eller ha starka släktingar som orkar hjälpa till för att klara sig mot dessa idioter till läkare…

Imorgon ska jag på gastroskopi …jag bävar…Det blir alltid en massa analyserande ..har man fibro så har man inga andra sjukdomar verkar det som..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hopi
0

abbi.s: Lycka till imorgon!!! Hoppas det går bra! Tänkte på en sak som min läkare sa till mig, när jag började fundera på om min värk av whiplashen hade gett mig FMS, då sa han "Nej, det har du nog inte. Du har ju så det räcker ändå!!" hum.. Det var ju inte kul att höra! Jag VILLE väl inte ha nåt mer heller!!!! Grrr! Men trots allt så fick han ge med sig, jag hade faktiskt mer ändå.. Det var min mamma som först började säga att det verkar som du har fibro.. Hon har det nämligen själv..

abbis
0

tack Hopi…

Zygots…jag hoppas det löser sig för dig….abbi

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rita-S
0

Jag hoppas värkligen det löser sig för alla dom som har problemer med detta ..

Lotta
0

Förstår dig precis..har haft samma problem här bara det att jag inte har flyttat. Här byter dom läkare så fort man listat sig hos någon, det är fruktansvärt att rabbla om sina problem till olika läkare varje gång. Och dessutom har dom ju olika uppfattning om hur dom ska medicinera och hurvid man ska vara sjukskriven eller inte. Nej nu för tiden är det inte lätt att vara sjuk… nästan så att man måste sitta och be om ursäkt för att man stör.

kanin
0

Alvedon hjälper ju inte mot värken.Tycker inte jag .

Rita-S
0

Nej det är nog inte det bästa mot rena rama smärtan, men Alvedon innehåller (vad jag fått veta iaf) muskelavslapnande medel så att det kanske kan va med att hjälpa oss slapna av litegrann iaf :) (med tur)

Anterrabae
0

Zygots: Jag Bor i Stenungsund strax norr om gbg. Jag går hos reumatologen på sahlgrenska Mölndal. Det är en ganska liten reumatolog man min erfarenhet är att dom är bra. Man måste dock ha remiss för att få komma dit. Be om en till dr Christoffer Schauffelberger. Han är en av de få som existerar på denna jord som för att citera honom själv "Älskar att gå till sitt jobb och träffa patienterna varje dag."

När jag träffade honom så visste han precis vad jag pratade om och hade stor förståelse för med-behov. Du kanske kan få din gamla läkare att skicka remissen eftersom han inte kan ha dig kvar??

Hoppas verkligen att det ordnar sig. Även om du inte skulle få komma till mölndal så finns även fler reumatologenheter och de är som regel mycket bättre än vanl allmänspec. Vet inte om den du träffade sist var det med det låter så…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hopi
0

Zygrots: Nu fick du lite bra tips under #21! Hoppas att det ordnar sig! Håller tummarna för dig!!! =)

Snusan
0

Min erfarenhet av att ha fibro har varierat sen jag fick diagnosen -92 en del läkare har påstått att det inte finns något som heter fibro myalgi Ledsenutan sagt att jag har säkert bara lite värk och att jag får rycka upp mig . Men sen jag flyttade till Halland så har jag haft turen att träffa på en läkare som tar mig på allvar. Hon skickade remiss till spenshult och där fick jag en hel del bra tips. Och sen har jag ätit allt från Distalgesic till Tiparol i många år och har nu lagt av med dom eftersom jag inte kände att de gjorde någon nytta . Tar panodil och diklofenak när det är värst. Och jag har också saroten för min RA och fibro. Men det är väl inte så konstigt att man kan må dåligt av att ständigt ha ont och att deppigheten kommer ibland. Jag jobbar halvtid natt inom vården i Göteborg och jag kan känna att orken är bara helt borta vissa dagar. Sen finns det ju så många uppmuntrande människor också som säger att man ser så pigg ut inte kan det vara något fel på dig du orkar ju att vara på kattutställningar Fot i munnnen men de ser inte mig sen hur jag bara stupar i säng men det är ett intresse som jag har och har behov av för att må bra. Nu blev det här ett riktigt svammelmail Generad , men byt läkare tills du hittar någon som du känner förtroende för . Jag håller alla mina tummar för dig Glad

MVH Suzan