Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3711 ggr
louise11
0

neurologi???

Hej igen!

Eftersom jag är ny medlem så har jag en hel del funderingar!!!!

Undrar om Ni med fibromyalgi har blivit undersökta av neurologer?

Har Ni gjort magnetröntgen?

Tror Ni att fibromyalgi är en neurologisk skada?

mvh

Louise

Rita-S
0

jag har gjort magnetröntgen i alla fall.

Om det är en neurologisk lidelse vet jag inget om, jag är varken läkare eller neurolog, men jag vet att det forskas i USA på om vissa med fibro kan ha neurologiska problem. Dom har haft en forskningsgrupp med fibro-diagnoserade pasienter som har fått medisin för Parkinsons, men det var ingen 100% success på det då bara nån prosent av pasienterna blev bättre av detta. Men det forskas iaf på det, man kanske kan plocka fram någon test man kan ta som avslöjar om det är eller inte är någon neurologisk problem iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria
0

Mig veterligen så är fibromyalgi snarare åt reumatologiska hållet än det neurologiska men man vet ju aldrigObestämd

/Maria

blamaryn
0

Jag läste en artikel i Läkartidningen där det står att det är
fel i själva signalsystemet när det gäller smärta.

I kroppen finns det hela tiden smärta, för alla människor,
men det finns smärtsubstanser som stoppar det hela.

Men hos oss så gör det inte det, utan vi känner av smärtan.

TjockaBerta
0

Ingen röntgen alls och ingen neurolog för min del.

>>>Malum domesticum<<<

mayolica
0

Det finns delade meniningar om den saken,för ett antal år sen när jag fick utredningen hörde fibro till reumatiska sjukdomar. Men på senare år är det inte längre självklart vart fibro ska höra,eller att all fibro hör till en och samma grupp.

Personligen tror jag att endel fibro kan vara kopplad till neuropsykiska diagnoser som tex adhd mm,har sett lite för många samband för att tro att det bara är en slump. Men det är min personliga teori,la märke till sambanden för några år sedan av en slump och har sedan fortsatt att forska lite i det.

Men fibro kan bryta ut av olika anledningar,så jag tror att detta bara gäller endel fibro.

~ mayolica ~

sighni
0

Jag skulle inte bli förvånad om fibromyalgi till slut tillhör de neurologiska sjukdomarna.