Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2685 ggr
Tina69
0

Helt ny på det här

Jag hajjar inte så mycket alls än om fibro..men…jag vill lära mig massor. Jag misstänker starkt att jag har fibromyalgi…och en undrarn jag har…kan man ha fibro OCH Artros på en gång?

Ska äntligen till läkare den 25e och få detta klarlagt vad det är jag "har"….(jag tror ju jag har både fibro och artros)

Rita-S
0

jag har et par bekanta hemma i Norge med både Artros och Fibro. Dom har fått fibro i efterkant av att ha haft artros ett tag, båda två. Så jo det går aldeles utmärkt att ha båda delar.

Det är av samma anledning man kan ha andra kroniska former av värk som i sin tur leder till att man även får dras med fibro på köpet i slutändan

Välkommen hit! Jag hoppas att du får lära dig massor som det sen visar sig att du inte kommer behöva!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

baabwaf1
0

Vi är alla "nya" på det här och ingen vet vad som egentligen orsakar eller vad det i slutänden drar med sig.

Bästa tipset om du skall till doktorn: Låt dig inte nedslås av eventuellt negativt resultat eller att du oväntat inte tas på allvar.

Samla dig, försök ha med dig förståbar information/historik av något slag i minnet eller på papper och som argument. Vare sig du hittar rätt eller ej, så kommer det troligtvis bli fler besök för att kunna verifiera och fasställa eventuell ickediagnos eller en diagnos.

Många av oss som har en diagnos har hållt på i flera år, drivna till gränsen för vad man orkar och i brist på förståelse har man kännt sig riktigt dum ibland.

Om du har möjlighet, fråga doktorn om h*n verkligen förstår och har förstått och be eventuellt även doktorn förklara vad denne har förstått eller hur denne uppfattat det du förklarat. Det är absolut inte att vara tjatig eller dum till doktorn, utan det är bara som du vill få bekräftat att din förklaring har hamnat rätt och är förstådd.

En idé jag själv har när det skall förklaras hur en del saker känns, är att jag ibland inte ens för mig själv som sitter mitt upp i det kan förstå vad jag själv menar. Att vara doktor och kanske aldrig haft värk/besvär som du förklarar är flera gånger svårare att verkligen förstå vad patienten förklarar och vill förmedla.

mongu
0

Jag har både arthros och fibro och ryggbesvär som lett till en stelopererad ländrygg.

Det startade med arthros i mitt knä och efter alla turer och år med kronisk värk så knackade fibron på och trängde sig in. Tror den har bestämt sig för att stanna.

Det är vanligt att man kan få fibro när man gått länge med svår smärta. Vårt smärtsystem får fnatt och reagerar inte som det ska.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
0

Varför TS, misstänker du fibro? Det gjorde jag, men ändå inte.. har ont på många punkter i kroppen och är tröttare än andra, men är ändå inte lika dålig som de flesta fibrisar verkar vara. Det visade sig att jag har myalgi, ont på många ställen i kroppen, men inte alla för att få diagnosen fibro.

Att folk har svårt att förstå smärta, det förstår jag med. Såg många frågetecken i andras ansikte när jag förklarade att jag hade ensidig huvudvärk, och att det kunde ändras till andra sidan under dagen..

Min dåvarande arbetsledare pekade på sitt huvud och sa: Det sitter här inne.. Efter många års periodvisa sjukskrivningar och elände, så fick jag äntligen komma till landstingshälsan. Där sände de mig på röntgen direkt, och visst fick jag besked. Det var nacken som spökade.

Ingen på vc hade tänkt på det heller. Att få komma till LH var det bästa som hänt mig, de är väldigt noga att utreda varför man inte mår bra. VC kan slänga sig i väggen.. Flört

Tina69
0

Jo jag tycker det är så många av symtomen som stämmer på mig.

det här är min "lista" på vad jag tycker är fribro relaterat:

Fibro funderingar:

• Värk (höften, låret (höger sida ALLTID), ländryggen, vaderna, nacken, skuldror, högerhandled och handrygg)

• Stelhet

• Balansen

• Humörs-svängningar

• Deppresioner

• Domningar i benen (höfter, lår, underben, vader)

• Kronisk underlivs-svamp

• Lukt-överkänslighet till den milda grad att vi nog måste göra oss av med katterna. Då jag inte längre klarar av kattlåde-lukten FAST min man och son säger att den inte luktar alls)

• Vader/fötter/tår kramper om natten

• Blir deppig när jag har så mycket ont jämt

• Svårt att fixera med ögonen i bland, kvällstid

• Fryser alltid om fötter/tår, har alltid tofflor hemma

• Diarré

Jag vill gärna att ni som faktiskt varit med längre än jag säger er ärliga mening. Jag vet ju inte..men jag tror att det är Fibro och / eller artros. Ok jag har inga direkta sömn störningar…och man MÅSTE väll ha det om man har Fibro eller? Huvudvärk har jag men inte så ofta så det "stör".

Jag kommer ta med mig min lista PÅ papper till Vc läkaren och kvarhålla att så här är det.

Jag vill gärna ha råd och stöd och jag inser att få rätt diagnos på en gång..ja det händer nog inte alls. Men första steget kommer bli taget den 25 hoppas jag.

Mest rädd är jag att han/hon kommer säga….ok du är ju överviktig…gå till sjukgymnasten, gå ned i vikt så kommer ALLT bli så bra så….hmm…NOT. Jag har varit nere i normal vikt också och fortfarande haft denna attans värk…den som aldrig går bort, som blir värre av fukt. I GBG där jag bor har det varit så fuktigt och varmt på en gång…fuktig värme..huuuuuu. Tacka vet jag TORR värme..det gör susen för mina leder.

Förlåt om det blev långt…men tack för att ni fanns här och att jag hittade hit. Känns som jag kan ventilera av mig. Jag ska i min tur ge stöd åt er som behöver det.

Är mammaledig och har alldeles för ycket tid att sitta vid datorn.

Har msn, facebook om det är nån som vi snacka mer så skicka bara ett PM så blir jag glad.

KRAM

Rita-S
0

sömnstörningar är inte något måste för att ha fibro, jag vet många fibrisar som inte har något svårt att sova alls utan kan göra det gjärna hela dagen. Dock utan att det hjälper! Jag PMar dig :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mainebusters
0

Kan saga att jag har i stort samma symptom.. Har man kronisk vark sa ar det naturligtvis svart att vara glad jamt. Hoppas att du far traffa en lakare som undersoker dig ordentligt.