Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: er-historia
Läst 2995 ggr
Mainebusters
0

OT: Har allergi mot många förkortningar!

Jag vet inte varför, men jag får krupp när jag ser ord som oxå, åxå, dax mm..

Jodå, jag vet hur man skriver på msn och allt, men ändå! Är det åldern som spökar månntro? Flört

Rita-S
0

ja då är det min ålder med, att man skriver så på sms fattar jag, men när jag på ett forum ser "mkt" och sådan så tycker jag "Men jisses, varje post kostar inte pengar…." Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

fibro
0

Det är väl den moderna människan som skapar ett modern språk kan tro. Orden stavas även som de sägs många gånger vilket skapar en hel del förvirring i min gamla hjärna iallafall.

Jag själv förkortar tyvärr OFTA ordet "också" till "oxo", jag ber om ursäkt för det, men annars försöker jag skriva som det ska skrivas.

Barn av idag vet knappt hur ord stavas i sin helhet, det märker jag på mina egna barnbarn.

Mainebusters
0

#2  Det var inte så jag menade, att du ska behöva be om ursäkt för det! Det är bara det att jag har lite fobi mot sådana ord.. Flört

Ett "ord" till som får mig att rysa är tbx.. *ler*

Rita-S
0

#2 det är inget problem för mig i regeln så du behöver inte ursäkta dig :) Du är inte av dom skriver vartannat ord som en förkortning, inte är det så störande med ett litet "oxo" innimellan. I bland snurrar det i min hjärna när min dyslexi får det till helt andra saker, varpå jag sen får mig ett gott skratt Skrattande

Jag tror kanske tråden var mer menad som att skratta av sig själv kanske? Glad

Apropos 'tbx., varända gong jag ser det undrar jag "varför talar dom om "Term Base eXchange" mitt i detta?" Cool

Det som kan vara litet mer struligt är dom som använder skärmläsare, dom förstår inte dom flesta förkortningar. En och annan förkortning innimellan, som tex "oxo" eller "tex" är inget problem, dom kända förkortningar (tex, ca och några till) ligger i skärmläsarens program då dessa är etablerat som korrekt gramatisk, medans om man får inn ett "oxo" mitt i kan dom flesta ta saker av sammanhanget ändå.

Men om man skriver som tonoringar flest i dag med förkortningar för alla konstiga ord får man en skärmläsare som läser förkortningar med att bokstavera dom.

Och skärmläsaren läser även alla tecken, punkt, utropstecken, frågetecken, och säger då "punkt punkt punkt punkt" eller "utropstecken, utropstecken, utropstecken" och så vidare. Så, många yngre som sper på med 20talls utropstecken för att understreka gör så att en skärmläsare säger "utropstecken" tjuge gonger.

Det är inte så många är på vårat forum som skriver hundra utropstecken eller andra tecken, som skriver mycket förkortningar i texten, så det är inte till er jag berättar detta egentligen, jag bara flummar i väg såhär på förmiddagen.. Skäms men jag satt här en kväll och filosoferade på detta med olika handikap…
För mig att använda hundra utropstecken om jag skulle chatta med en kompis som använder skärmläsare vore som om jag skulle stoppat inn extra höga dörrtrösklar i mitt hus när jag vet jag har en kompis som är rullstolsbunden tex. Så jag forsöker efter bästa förmåga att skriva så korrekt jag kan så jag inte skal försvåra för någon, sen undviker man ju en del förviklingar eller misuppfattelser innbiller jag mig Glad

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

fibro
0

* ååhh att jag alltid ska skriva så jag blir missförstådd Skrikandes *

#3.  Nu menade jag inte att jag bad om ursäkt på grund av just ditt inlägg, utan allmänt alltså.

Jag har en förmåga att förkorta just det ordet överallt där jag skriver.. Obestämd

Mettan
0

Håller verkligen med om denna allergi!

Visst är det den moderna människan, men bara till en viss del. Jag vill skylla en hel del på vissa datorprograms rättstavningsfunktion, som ibland är helt uppå väggarna med sina ändringar.

T o m i böcker kan man se hur fel denna funktion har.

Åldern! Bara på sätt och vis, faktiskt. Jag har själv alltid haft lätt för vårt svenska språk, som stavning m m. Det mesta har jag naturligtvis lärt mej en gång i tiden - på stenåldernSkrattande - men en hel del sitter nog i ryggraden helt enkelt. Min far hade också lätt för att både skriva och att stava rätt. Min mor stavade ofta fel och skrev ofta fel på annat sätt.

Jag har alltid trott att det var mitt läsande, som gjorde att jag haft så lätt för språket. Nu när jag tänker efter, tror jag att det till en stor del är ärftligt. Dock ska man nog inte glömma att lärarna var strängare förr och ofta kom med prov i rättstavning.

Myndigheternas fikonspråk är nästan omöjligt att förstå, utan att läsa igenom skrivelsen flera gånger. Även i det sammanhanget är jag lyckligt lottad, eftersom jag har arbetat på flera myndigheter och därmed lärt mej vad som egentligen menas.

Nu ska jag ta reda på den påstådda skillnaden mellan ska och skall i lagtexterna. Återkommer med det.

lilli-l
0

Jag brukar också skriva oxå ibland, men det är nog inte åldern för min del, utan det är nog för att jag vill liva upp stämningen, lite skämtsamtFlört

Men egentligen så stämmer det ju, att de som läser med skärmläsare ska ju kunna få "läsa" ordentligt!

Så jag ska skärpa mig, och har redan skärpt mig mycket genom att inte använda många punkter och utropstecken.

Mongu skrev ju om det i en annan tråd och vi alla fick oss en tankeställare!

Carpe Diem….Fånga dagen

Mainebusters
0

Punkter gillar jag, för det ger ett eftertänksamt uttryck. Visst finns det några med skärmläsning, men det går ju inte att behaga alla på sajterna.

Många skriver långa och kompakta inlägg, då har jag svårt att läsa, så jag tror att man får ta det för vad det är.

mongu
0

# 8 Nej man kan inte va alla till lags på sajterna, men det kan finnas fler än man vet som använder skärmläsare.

Därför är det viktigt att inte använda sånt språk att läsandet blir krångligt för dom.

Det är samma med långa stycken, visst är det lättare att läsa om det är mellanrum i texten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lilli-l
0

Fin ny bild du har i din Avatar, monguSkrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

mongu
0

Tack!

Det är min goa katt som heter Sune. Ett riktigt sällsynt exemplar av katt. Fast det får jag nog berätta i en egen tråd om Sune nångång.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!