Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 5524 ggr
Chyvero
3

Fler med kramp

Är ny härinne, jag har Dercum  och Fibromyalgi.Dock ska sägas inte ny vad gäller min sjukdom, som jag haft i snart 30 år.

Nu till min fråga?

Lider ni av kramper, sedan två år tillbaka har jag obehaglig kramp i vänsterhanden, särskilt lillfinger och ringfinger är utsatt, området nedanför de fingrarna domnar var natt av, eller om jag vilar.

Resterande fingrar på handen kan oxå krampa, men oftast är de lillfingern som är värst, i den har jag häftiga stickningar oxå.

Kramen

kajsa-kavat
3

Nej, kramp i händerna har jag inte råkat ut för. Men däremot i fötterna och tårna. Ibland står tårna åt alla håll och det gör rejält ont innan man får bukt med det. Kommer nästan alltid när jag ligger i TV-soffan och ska resa mig därifrån. Konstigt !

Chyvero
0

Tack för ditt svar.Tårna kan jag oxå få ibland då jag lagt mig, och ja det är riktigt obehagligt innan det släpper.

pluttigs
0

Hej jag får oxå nån konstig kram/sendrag/ryckning i tårna speciellt vänster fot lever sitt eget liv :( mitt kommer när jag legat still en stund då börjar det rycka och ha sig…obehagligt som bara den!

anet
0

Hej prova att ta rena magnesiumtabletter till krampen och sedan en bra sjukgymnast som kan trycka till din låsning i ryggen,troligen därav din domning.Har själv samma problem.Glad påsk

Mainebusters
0

Jag får kramp i tårna om jag försöker stoppa fötterna i en smal stövel. Just det att tårna pekar rakt ned, då är det kört..

Att sträcka ut sig när man ligger i sängen är inte att tänka på. Visst är det skönt att sträcka på benen, men aj, vad ont det gör med kramp! (eller sendrag som jag kallar det för)

Bästa sättet att bli av med det är att studsa upp och ställa sig med fötterna på golvet, då släpper det omedelbart. Men det är inte så lätt om man vaknar av krampen och man yrar i nattmössan.. *ler*

lilli-l
0

puffar tråden lite!

Just det där med kramp i tårna känner jag igen!

Och just på vänster fot, där lever lilltån sitt eget liv och helt plötsligt spretar det rakt ut åt sidanTungan ute och håller på så ett tag!

Jag har även småryckningar inne i fötterna och ibland i händerna, samt att dom domnar på nätterna och även på dagen när jag ligger och vilar. Tror att det blir tryck mot axlarna av kudden och att jag på nätterna viker handlederna, då domnar händerna.

Även när jag pratar i telefon och kör bil, då domnar händerna. Har lite carpaltunnelsyndrom,men tror att det mesta kommer från axlarna!

Just nu känner jag sprittningarna i lilltån och varför just på vänster fot?

Carpe Diem….Fånga dagen