Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4379 ggr
mo12
0

Overklighetskänsla *****

Jag undrar om nån av er känner overklighetskänsla nån gång?  Har problem med det själv och det är så obehagligt.

bluemary
0

Jo,"det ska Gudarna veta " Till gubben min brukar jag säga "att
nu är jag i en glasbur igen".

Jag känner mig som att tillvaron inte existerar längre än till
näsan och när jag tittar ut genom fönstret och ser alla som cyklar
förbi, bilar, bussar o s v så är det som att titta på en film.

Då vill jag inte ge mig ut, utan stannar inne då jag tycker att
det är så obehagligt.

fibro
0

Ja fyyy, detta är så obehagligt !! Jag kan känna att jag är "utanför" min egen kropp på nåt sätt, en hemsk känsla..

mo12
0

Tack för era svar. Det är en känsla som jag har alltför ofta, men ingen som förstår hur det känns. Jag funkar bara rent rutinmässigt, men känner mig inte närvarande. Kram!!!

bluemary
0

Tack själv mo12 ! Glad (och "fibro" förstås ! )

Vi är ju här för att hjälpa varandra !

Var inne på nätet och tog då "overklighetskänsla och fibro-
myalgi" som sökord och det blev några svar på det.

För stunden orkar jag inte läsa igenom vad som skrivits där, men
det verkar vara flera som upplever denna känsla.

Kram !  Glad

mayolica
0

Det fanns långt innan jag fick diagnosen,så jag har inte kopplat ihop overklighetskänslan med fibromyalgin.

~ mayolica ~

fibro
0

#4  Tänk att man inte själv ens tänkte på att googla på det…ibland funkar inte skallen alls, tack för tipset Flört Och det fanns ju en hel del svar där…Obestämd

Symtomet "overklighetskänslan" finns visst i många sjukdomar, det passa in på flera av mina diagnoser..

Fick man det föklarat, vad bra Glad

bluemary
0

Det är ju jättesvårt att avgöra när det kom,själv minns jag
det inte. Kanske att det fanns innan. Men då jag haft värken
i 20 år så är det för egen del svårt att avgöra.

Men huvudsaken är att man känner att man inte är ensam
om den här obehagkänslan. Det är kanske en dålig tröst att vi
är flera om det, men vet man det så behöver man nog inte känna "jag håller nog på att bli tokig".

Så vi får väl ta och ha den här tråden att skriva av oss på när
vi känner av denna obehagskänsla.

För som sagt, själv tycker jag det är viktigt att vi är här för att
stötta och hjälpa varandra.Glad

[tantleen]
0

Jag har ofta känslan av att vara i en "glasburk".

Har märkt att det är värre när jag  är stressad,har mera huvudvärk och yrsel samt värk.

Tror att det är kroppens sätt att "stänga av"den orkar inte ta in nya intryck eftersom den har nog med all annan smärta m.m.

KramarKyss

bluemary
0

Ps; Det har väl egentligen ingen betydelse.

Men när jag läste igenom mitt eget inlägg så stog det glasbur
men jag menade förstås glasburk.

Så visst är mitt liv ofta i en "glasburk". när jag känner denna
overklighetskänsla.

Kram på er allihopa ! (försiktigt förstås).

Chyvero
0

Det där känner jag igen, lever oftast vid sidan om.I början tyckte jag det var himla obehagligt, men numera är det en del av mitt dagliga liv.Oftast infinner detta sig då jag är i större sällskap, då stänger jag av liksom, och betraktar allt  lite  vid sidan av, delaktig men ändå inte.För egen del tror jag att det är en försvarsmekanism som slår i bromsen, mitt huvud klarar inte av för höga ljud, massor av sorl av olika slag, jag upplever det som en filtrering.

Men jösses vad jag svamla nu då, men jag hoppas och tror ni förstår vad jag menar.Glad

[tantleen]
0

#10. Jag förstår precis vad du menar.

Idag har jag en sådan dag,jag går i min egen "lilla värld".Flört

Kram<3

fibro
0

#10  Mycket bra förklarat, just så känner jag mig allt som oftast Obestämd

Chyvero
0

#11 och # 12

Men va skönt att  inte vara ensam i det här.

Glad

[tantleen]
0

#13 Ja,vi får "starta" en egen grupp som heter "glasburken"(thi,hi…)

Flört

forsynthia
0

Tack, tack snälla Ni som tog upp  den här  tråden om …overklighetkänsla. Om Ni bara visste hur glad jag blev när jag läste om Era upplevelser .Då behöver jag inte längre  grunna på varför jag  ibland  har en  sådan …overklighetkänsla..I min tysthet  trodde jag,att mitt psyke har "börjat  spöka" för mig. Genom,att läsa ,att många av oss har den känslan, så nu vet jag ,att mitt psyke är helt ok. Det är bara min " tvillingsyster fibromyalgi" som orsakar den overklighetkänslan.

mo12
0

Hej igen!! Jag blir så glad att jag fått så många svar, har känt mig så ensam. Eftersom att jag känt overklighetskänslor i många år, långt före fibron så har jag sökt psykologhjälp ett antal gånger, men utan att dom riktigt förstått. Jag har också röntag skallen, men inte hittade dom nåt onormalt där heller( Både synd och bra) Jag har försökt leva och inte bry mig  om den så mycket, men ibland tar den över helt och jag känner det som jag inte finns överhuvudtaget!!Känskan blev ännu mer jobbig när jag fick fibro för nio år sedan!! Som om det inte räckte med overklighetskänslorna! Kram till er alla<3<3<3

Mona22
0

Jag har samma sak men har ej fibro (tack och lov) men har andra smärtor i rygg och leder. beror det på att kroppen stänger av eller?

mo12
0

Jag tror att det kan ha med det att göra. Har provat ALLT för att få bort denna känsla, men ej lyckats:( Har haft den i halva mitt liv:(